Klassrummens många språk : att förhålla sig till elevers språkbruk; Katarina Lundin, Bengt Linnér; 2011
5+ säljare

Klassrummens många språk : att förhålla sig till elevers språkbruk Upplaga 1

av Katarina Lundin, Bengt Linnér
I den här boken presenterar författarna olika infallsvinklar på elevers skrivande men pläderar för ett enda grundläggande förhållningssätt till elevskrivna texter. Detta förhållningssätt innebär att den lärare som på allvar vill hjälpa en elev till en reell språk- och skrivutveckling måste vara beredd att ta elevens befintliga och privata språk som utgångspunkt för ett språkutvecklande arbete i skolan. Klassrummens många språk är en perspektivbok som problematiserar, argumenterar och engagerar. Författarna diskuterar lärares förhållningssätt till elevskrivna texter i det språkligt, socialt och kulturellt heterogena klassrummet samt förhållandet mellan bedömningsläsning och läsning för språkutveckling av elevskrivna texter. Autentiskt material i form av lärares och lärarstudenters läsning av och förhållningssätt till elevskrivna texter analyseras i boken. Men här finns även författarnas egna analyser av elevskrivna texter som mynnar ut i ett antal textporträtt. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasium samt till lärarutbildare.
I den här boken presenterar författarna olika infallsvinklar på elevers skrivande men pläderar för ett enda grundläggande förhållningssätt till elevskrivna texter. Detta förhållningssätt innebär att den lärare som på allvar vill hjälpa en elev till en reell språk- och skrivutveckling måste vara beredd att ta elevens befintliga och privata språk som utgångspunkt för ett språkutvecklande arbete i skolan. Klassrummens många språk är en perspektivbok som problematiserar, argumenterar och engagerar. Författarna diskuterar lärares förhållningssätt till elevskrivna texter i det språkligt, socialt och kulturellt heterogena klassrummet samt förhållandet mellan bedömningsläsning och läsning för språkutveckling av elevskrivna texter. Autentiskt material i form av lärares och lärarstudenters läsning av och förhållningssätt till elevskrivna texter analyseras i boken. Men här finns även författarnas egna analyser av elevskrivna texter som mynnar ut i ett antal textporträtt. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasium samt till lärarutbildare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789144071633
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 210 st
I den här boken presenterar författarna olika infallsvinklar på elevers skrivande men pläderar för ett enda grundläggande förhållningssätt till elevskrivna texter. Detta förhållningssätt innebär att den lärare som på allvar vill hjälpa en elev till en reell språk- och skrivutveckling måste vara beredd att ta elevens befintliga och privata språk som utgångspunkt för ett språkutvecklande arbete i skolan. Klassrummens många språk är en perspektivbok som problematiserar, argumenterar och engagerar. Författarna diskuterar lärares förhållningssätt till elevskrivna texter i det språkligt, socialt och kulturellt heterogena klassrummet samt förhållandet mellan bedömningsläsning och läsning för språkutveckling av elevskrivna texter. Autentiskt material i form av lärares och lärarstudenters läsning av och förhållningssätt till elevskrivna texter analyseras i boken. Men här finns även författarnas egna analyser av elevskrivna texter som mynnar ut i ett antal textporträtt. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasium samt till lärarutbildare.
I den här boken presenterar författarna olika infallsvinklar på elevers skrivande men pläderar för ett enda grundläggande förhållningssätt till elevskrivna texter. Detta förhållningssätt innebär att den lärare som på allvar vill hjälpa en elev till en reell språk- och skrivutveckling måste vara beredd att ta elevens befintliga och privata språk som utgångspunkt för ett språkutvecklande arbete i skolan. Klassrummens många språk är en perspektivbok som problematiserar, argumenterar och engagerar. Författarna diskuterar lärares förhållningssätt till elevskrivna texter i det språkligt, socialt och kulturellt heterogena klassrummet samt förhållandet mellan bedömningsläsning och läsning för språkutveckling av elevskrivna texter. Autentiskt material i form av lärares och lärarstudenters läsning av och förhållningssätt till elevskrivna texter analyseras i boken. Men här finns även författarnas egna analyser av elevskrivna texter som mynnar ut i ett antal textporträtt. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasium samt till lärarutbildare.
Begagnad bok
225 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
225 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar