Kvalitativa metoder i strategisk kommunikation; Jörgen Eksell, Åsa Thelander; 2014
2 säljare

Kvalitativa metoder i strategisk kommunikation Upplaga 1

av Jörgen Eksell, Åsa Thelander
Inom strategisk kommunikation används ofta traditionella kvalitativa metoder som intervju, observation eller textanalys men det är sällan den metodlitteratur som finns på svenska hämtar exempel från ämnet strategisk kommunikation. Det finns därför ett behov av att illustrera hur olika kvalitativa metoder kan användas inom fältet. Med utgångspunkt i ett reflexivt förhållningssätt där författarna beskriver genomförda studier presenteras texter om hur kvalitativa metoder kan användas inom strategisk kommunikation.

Författarna tar bland annat upp frågor om hur intervjuer med chefer och professionella kommunikatörer kan genomföras, vilka utmaningar intervjuer som genomförs i andra kulturer innebär och hur vetenskapliga studier kan genomföras med utgångspunkt i diskursanalys eller ett historiskt perspektiv. Boken presenterar också nya, alternativa sätt att använda mer traditionella kvalitativa metoder. Exempelvis ger nya medier möjligheter att genomföra observationer och intervjuer. Fokusgruppintervjuer på nätet, netnografi, multimodalanalys och deltagande visuell metod är exempel på andra metoder
som tas upp i boken.

Boken vänder sig första hand till studenter inom strategisk kommunikation, men lämpar sig även väl för studenter inom andra ämnen som intresserar sig för organisationers kommunikation. Den är också relevant för yrkesverksamma kommunikatörer, PR-konsulter, projektledare, webbredaktörer, marknadsförare eller andra som arbetar med organisationers kommunikation.
Inom strategisk kommunikation används ofta traditionella kvalitativa metoder som intervju, observation eller textanalys men det är sällan den metodlitteratur som finns på svenska hämtar exempel från ämnet strategisk kommunikation. Det finns därför ett behov av att illustrera hur olika kvalitativa metoder kan användas inom fältet. Med utgångspunkt i ett reflexivt förhållningssätt där författarna beskriver genomförda studier presenteras texter om hur kvalitativa metoder kan användas inom strategisk kommunikation.

Författarna tar bland annat upp frågor om hur intervjuer med chefer och professionella kommunikatörer kan genomföras, vilka utmaningar intervjuer som genomförs i andra kulturer innebär och hur vetenskapliga studier kan genomföras med utgångspunkt i diskursanalys eller ett historiskt perspektiv. Boken presenterar också nya, alternativa sätt att använda mer traditionella kvalitativa metoder. Exempelvis ger nya medier möjligheter att genomföra observationer och intervjuer. Fokusgruppintervjuer på nätet, netnografi, multimodalanalys och deltagande visuell metod är exempel på andra metoder
som tas upp i boken.

Boken vänder sig första hand till studenter inom strategisk kommunikation, men lämpar sig även väl för studenter inom andra ämnen som intresserar sig för organisationers kommunikation. Den är också relevant för yrkesverksamma kommunikatörer, PR-konsulter, projektledare, webbredaktörer, marknadsförare eller andra som arbetar med organisationers kommunikation.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789144096582
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 273 st
Inom strategisk kommunikation används ofta traditionella kvalitativa metoder som intervju, observation eller textanalys men det är sällan den metodlitteratur som finns på svenska hämtar exempel från ämnet strategisk kommunikation. Det finns därför ett behov av att illustrera hur olika kvalitativa metoder kan användas inom fältet. Med utgångspunkt i ett reflexivt förhållningssätt där författarna beskriver genomförda studier presenteras texter om hur kvalitativa metoder kan användas inom strategisk kommunikation.

Författarna tar bland annat upp frågor om hur intervjuer med chefer och professionella kommunikatörer kan genomföras, vilka utmaningar intervjuer som genomförs i andra kulturer innebär och hur vetenskapliga studier kan genomföras med utgångspunkt i diskursanalys eller ett historiskt perspektiv. Boken presenterar också nya, alternativa sätt att använda mer traditionella kvalitativa metoder. Exempelvis ger nya medier möjligheter att genomföra observationer och intervjuer. Fokusgruppintervjuer på nätet, netnografi, multimodalanalys och deltagande visuell metod är exempel på andra metoder
som tas upp i boken.

Boken vänder sig första hand till studenter inom strategisk kommunikation, men lämpar sig även väl för studenter inom andra ämnen som intresserar sig för organisationers kommunikation. Den är också relevant för yrkesverksamma kommunikatörer, PR-konsulter, projektledare, webbredaktörer, marknadsförare eller andra som arbetar med organisationers kommunikation.
Inom strategisk kommunikation används ofta traditionella kvalitativa metoder som intervju, observation eller textanalys men det är sällan den metodlitteratur som finns på svenska hämtar exempel från ämnet strategisk kommunikation. Det finns därför ett behov av att illustrera hur olika kvalitativa metoder kan användas inom fältet. Med utgångspunkt i ett reflexivt förhållningssätt där författarna beskriver genomförda studier presenteras texter om hur kvalitativa metoder kan användas inom strategisk kommunikation.

Författarna tar bland annat upp frågor om hur intervjuer med chefer och professionella kommunikatörer kan genomföras, vilka utmaningar intervjuer som genomförs i andra kulturer innebär och hur vetenskapliga studier kan genomföras med utgångspunkt i diskursanalys eller ett historiskt perspektiv. Boken presenterar också nya, alternativa sätt att använda mer traditionella kvalitativa metoder. Exempelvis ger nya medier möjligheter att genomföra observationer och intervjuer. Fokusgruppintervjuer på nätet, netnografi, multimodalanalys och deltagande visuell metod är exempel på andra metoder
som tas upp i boken.

Boken vänder sig första hand till studenter inom strategisk kommunikation, men lämpar sig även väl för studenter inom andra ämnen som intresserar sig för organisationers kommunikation. Den är också relevant för yrkesverksamma kommunikatörer, PR-konsulter, projektledare, webbredaktörer, marknadsförare eller andra som arbetar med organisationers kommunikation.
Begagnad bok
309 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
309 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar