Nya utvärderingsmonstret : om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn; Lena Lindgren; 2014
2 säljare

Nya utvärderingsmonstret : om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn Upplaga 2

av Lena Lindgren

Från slutet av 1990-talet har vi levt i ett samhälle där intresse för utvärdering och relaterade aktiviteter som uppföljning, kvalitetsmätning, inspektion och revision verkar öka exponentiellt för varje år. Utvärdering tros generera information som är avgörande för verksamhetsutveckling, politisk styrning, övervakning och krav på ansvar. Denna bok utgår dock från antagandet att utvärdering inte nödvändigtvis ska betraktas som en "positiv" aktivitet. Det finns en inbyggd potential i utvärdering som kan påverka politik och verksamheter på oönskade sätt. Boken fokuserar på de ökande kraven på kvalitetsmätning som riktats mot många offentliga verksamheter under senare år, särskilt inom utbildning och socialtjänst, vilka bokens exempel främst hämtas från. Med stöd av internationell litteratur i ämnet ger boken praktiska riktlinjer för att förstå, planera, utföra och använda kvalitetsmätningar, men problematiserar också mätningens logik, metod och användning. Perspektivet är medvetet kritiskt och ifrågasättande. Boken är relevant för studenter inom områden som offentlig förvaltning, pedagogik och socialt arbete, samt för yrkesverksamma inom offentlig sektor som behöver forma en medveten inställning till utvärdering.

Från slutet av 1990-talet har vi levt i ett samhälle där intresse för utvärdering och relaterade aktiviteter som uppföljning, kvalitetsmätning, inspektion och revision verkar öka exponentiellt för varje år. Utvärdering tros generera information som är avgörande för verksamhetsutveckling, politisk styrning, övervakning och krav på ansvar. Denna bok utgår dock från antagandet att utvärdering inte nödvändigtvis ska betraktas som en "positiv" aktivitet. Det finns en inbyggd potential i utvärdering som kan påverka politik och verksamheter på oönskade sätt. Boken fokuserar på de ökande kraven på kvalitetsmätning som riktats mot många offentliga verksamheter under senare år, särskilt inom utbildning och socialtjänst, vilka bokens exempel främst hämtas från. Med stöd av internationell litteratur i ämnet ger boken praktiska riktlinjer för att förstå, planera, utföra och använda kvalitetsmätningar, men problematiserar också mätningens logik, metod och användning. Perspektivet är medvetet kritiskt och ifrågasättande. Boken är relevant för studenter inom områden som offentlig förvaltning, pedagogik och socialt arbete, samt för yrkesverksamma inom offentlig sektor som behöver forma en medveten inställning till utvärdering.

Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789144088945
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 147 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2006)
från 99 kr
Upplaga 2 (2014)
från 345 kr

Från slutet av 1990-talet har vi levt i ett samhälle där intresse för utvärdering och relaterade aktiviteter som uppföljning, kvalitetsmätning, inspektion och revision verkar öka exponentiellt för varje år. Utvärdering tros generera information som är avgörande för verksamhetsutveckling, politisk styrning, övervakning och krav på ansvar. Denna bok utgår dock från antagandet att utvärdering inte nödvändigtvis ska betraktas som en "positiv" aktivitet. Det finns en inbyggd potential i utvärdering som kan påverka politik och verksamheter på oönskade sätt. Boken fokuserar på de ökande kraven på kvalitetsmätning som riktats mot många offentliga verksamheter under senare år, särskilt inom utbildning och socialtjänst, vilka bokens exempel främst hämtas från. Med stöd av internationell litteratur i ämnet ger boken praktiska riktlinjer för att förstå, planera, utföra och använda kvalitetsmätningar, men problematiserar också mätningens logik, metod och användning. Perspektivet är medvetet kritiskt och ifrågasättande. Boken är relevant för studenter inom områden som offentlig förvaltning, pedagogik och socialt arbete, samt för yrkesverksamma inom offentlig sektor som behöver forma en medveten inställning till utvärdering.

Från slutet av 1990-talet har vi levt i ett samhälle där intresse för utvärdering och relaterade aktiviteter som uppföljning, kvalitetsmätning, inspektion och revision verkar öka exponentiellt för varje år. Utvärdering tros generera information som är avgörande för verksamhetsutveckling, politisk styrning, övervakning och krav på ansvar. Denna bok utgår dock från antagandet att utvärdering inte nödvändigtvis ska betraktas som en "positiv" aktivitet. Det finns en inbyggd potential i utvärdering som kan påverka politik och verksamheter på oönskade sätt. Boken fokuserar på de ökande kraven på kvalitetsmätning som riktats mot många offentliga verksamheter under senare år, särskilt inom utbildning och socialtjänst, vilka bokens exempel främst hämtas från. Med stöd av internationell litteratur i ämnet ger boken praktiska riktlinjer för att förstå, planera, utföra och använda kvalitetsmätningar, men problematiserar också mätningens logik, metod och användning. Perspektivet är medvetet kritiskt och ifrågasättande. Boken är relevant för studenter inom områden som offentlig förvaltning, pedagogik och socialt arbete, samt för yrkesverksamma inom offentlig sektor som behöver forma en medveten inställning till utvärdering.

Begagnad bok
345 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
345 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar