Matematikdidaktik : – ett nordiskt perspektiv; Thomas Lingefjärd, Rolf Hedrén, Bengt Ulin, Inger Wistedt, Morten Blomhøj, Ole Björkqvist, Gunnar Gjone, Ingvill M Holden, Mogens Niss, Erkki Pehkonen, Göte Dahland, Ingvill Stedöy, Mikael Holmqvist; 2001
1 säljare

Matematikdidaktik : – ett nordiskt perspektiv Upplaga 1

av Thomas Lingefjärd, Rolf Hedrén, Bengt Ulin, Inger Wistedt, Morten Blomhøj
m.fl.
I denna bok ger författarna med sina innehållsrika och mångsidiga bidrag en bred och värdefull bild av matematikens didaktik i Norden. Både matematikens didaktik som kunskapsfält – så som det tar sig uttryck i undervisning och lärande i skola samt på universitet och högskolor – och matematikens didaktik som forskningsfält, framstår här som levande och väsentliga verksamhetsområden under stark utveckling. Boken belyser inledningsvis många viktiga frågor ur ett internationellt perspektiv. Frågorna sätts genom konkreta exempel in i sitt sammanhang i nordisk matematikdidaktik. Exempel på lärande och undervisning i matematik som hämtats från nordiska verksamheter redovisas också. Vidare belyses mål för undervisningen, kursplaner, karakteristiska drag i god undervisning, räknandets roll i matematiken, datoranvändningens påverkan på lärande och undervisning i matematik, kommunikationens och dialogens roll i lärandet, klyftan mellan forskare och lärare samt frågor om vad matematikundervisning ska innehålla i framtiden. Boken vänder sig till studerande vid lärarutbildningen samt till verksamma lärare. Den är också intressant för dem som vill fördjupa sig i matematikdidaktiska frågor.
I denna bok ger författarna med sina innehållsrika och mångsidiga bidrag en bred och värdefull bild av matematikens didaktik i Norden. Både matematikens didaktik som kunskapsfält – så som det tar sig uttryck i undervisning och lärande i skola samt på universitet och högskolor – och matematikens didaktik som forskningsfält, framstår här som levande och väsentliga verksamhetsområden under stark utveckling. Boken belyser inledningsvis många viktiga frågor ur ett internationellt perspektiv. Frågorna sätts genom konkreta exempel in i sitt sammanhang i nordisk matematikdidaktik. Exempel på lärande och undervisning i matematik som hämtats från nordiska verksamheter redovisas också. Vidare belyses mål för undervisningen, kursplaner, karakteristiska drag i god undervisning, räknandets roll i matematiken, datoranvändningens påverkan på lärande och undervisning i matematik, kommunikationens och dialogens roll i lärandet, klyftan mellan forskare och lärare samt frågor om vad matematikundervisning ska innehålla i framtiden. Boken vänder sig till studerande vid lärarutbildningen samt till verksamma lärare. Den är också intressant för dem som vill fördjupa sig i matematikdidaktiska frågor.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2001
ISBN: 9789144018355
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 351 st
I denna bok ger författarna med sina innehållsrika och mångsidiga bidrag en bred och värdefull bild av matematikens didaktik i Norden. Både matematikens didaktik som kunskapsfält – så som det tar sig uttryck i undervisning och lärande i skola samt på universitet och högskolor – och matematikens didaktik som forskningsfält, framstår här som levande och väsentliga verksamhetsområden under stark utveckling. Boken belyser inledningsvis många viktiga frågor ur ett internationellt perspektiv. Frågorna sätts genom konkreta exempel in i sitt sammanhang i nordisk matematikdidaktik. Exempel på lärande och undervisning i matematik som hämtats från nordiska verksamheter redovisas också. Vidare belyses mål för undervisningen, kursplaner, karakteristiska drag i god undervisning, räknandets roll i matematiken, datoranvändningens påverkan på lärande och undervisning i matematik, kommunikationens och dialogens roll i lärandet, klyftan mellan forskare och lärare samt frågor om vad matematikundervisning ska innehålla i framtiden. Boken vänder sig till studerande vid lärarutbildningen samt till verksamma lärare. Den är också intressant för dem som vill fördjupa sig i matematikdidaktiska frågor.
I denna bok ger författarna med sina innehållsrika och mångsidiga bidrag en bred och värdefull bild av matematikens didaktik i Norden. Både matematikens didaktik som kunskapsfält – så som det tar sig uttryck i undervisning och lärande i skola samt på universitet och högskolor – och matematikens didaktik som forskningsfält, framstår här som levande och väsentliga verksamhetsområden under stark utveckling. Boken belyser inledningsvis många viktiga frågor ur ett internationellt perspektiv. Frågorna sätts genom konkreta exempel in i sitt sammanhang i nordisk matematikdidaktik. Exempel på lärande och undervisning i matematik som hämtats från nordiska verksamheter redovisas också. Vidare belyses mål för undervisningen, kursplaner, karakteristiska drag i god undervisning, räknandets roll i matematiken, datoranvändningens påverkan på lärande och undervisning i matematik, kommunikationens och dialogens roll i lärandet, klyftan mellan forskare och lärare samt frågor om vad matematikundervisning ska innehålla i framtiden. Boken vänder sig till studerande vid lärarutbildningen samt till verksamma lärare. Den är också intressant för dem som vill fördjupa sig i matematikdidaktiska frågor.
Begagnad bok
209 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
209 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar