Medielandskap & mediekultur ger en bred introduktion till hur medier påverkar våra liv i dagens senmoderna samhälle. Vi möter medier överallt – på jobbet, i skolan och under vår fritid – och deras närvaro präglar i stort sett all vår vakna tid. Den här boken undersöker mediernas roll i kultur och samhälle, och väcker centrala frågor om hur vi formas som individer och medborgare i en digitaliserad värld.
Bland de frågor som behandlas finns:
Boken presenterar olika teorier och analytiska modeller som hjälper läsaren att förstå och kritiskt granska det samtida medielandskapet. Den passar särskilt bra som kurslitteratur inom medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik samt andra samhälls- och humaniorainriktade utbildningar.
Denna andra, reviderade upplaga innehåller uppdaterade begrepp och perspektiv, samt nya diskussioner kring:
"Det är dock inte enbart studenter som kan ha glädje och nytta av den, tvärtom torde boken vara både intressant och läsbar för en bred allmänhet. I dag är de flesta av oss genomsyrade av medier och behöver därför verktyg för att förstå vad denna nya mediala situation betyder för hur vi uppfattar oss själva och omvärlden – och inte minst hur vårt agerande påverkas. Sådana verktyg ger den här boken genom att på ett begripligt, men ändå gediget sätt diskutera olika perspektiv på vad medierna gör med oss och vad vi gör med dem. Här finns avsnitt om mediernas makt och ideologiproduktion, men också om hur vi som konsumenter använder dem för att skapa identitet och mening i våra liv. Dessutom ger den historiska genomgången djupare förståelse för medieteknikernas kognitiva betydelser".
David Björklund, lektör, BTJ-häftet nr 7, 2017.
Om författarna
Stina Bengtsson, Göran Bolin, Michael Forsman, Sofia Johansson och Per Ståhlberg är lärare och forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Peter Jakobsson är verksam i samma ämne vid Uppsala universitet.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker
I november 2022 släpptes boken Medielandskap & mediekultur skriven av Göran Bolin, Stina Bengtsson, Michael Forsman, Peter Jakobsson, Sofia Johansson, Per Ståhlberg. Det är den 2a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 264 sidor djupgående information om media och kommunikation. Förlaget bakom boken är Liber som har sitt säte i Solna.
Köp boken Medielandskap & mediekultur på Studentapan och spara uppåt 26% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.
Harvard
Oxford
APA
Vancouver
Baserat på 16 recensioner från verifierade användare
4.8 (16)
16 recensioner
Hugo
Linköping
Mycket bra till plugget!
Evelina
Enköping
Ovärderlig för medie- och kommunikationsvetenskap
Ella
Munsö
Alltid skönt att läsa på svenska. Bra längd på kapitel och gör det lätt att förstå nya koncept!
Linus
Solna
Den var viktig för kursen men kommer inte att komma tillbaka och läsa den för skojs skull 😊
Maja
Göteborg
Pedagogisk och bra innehåll!
Mohamed
Huddinge
Super super hjälpsam, speciellt till hemuppgifter eller grupp uppdrag då den har nästan all info som man behöver.