Medier utan politik : en studie av de svenska riksdagspartiernas syn på svenska riksdagspartierns syn på press, radio och TV; Lars Nord; 2008
1 säljare

Medier utan politik : en studie av de svenska riksdagspartiernas syn på svenska riksdagspartierns syn på press, radio och TV Upplaga 1

av Lars Nord
Vem bestämmer vilka medier som ska finnas i samhället? Kan regering, riksdag och partier fortfarande styra över mediernas villkor, eller har medieteknologin och avregleringar gjort att medierna nu fungerar helt på marknadens villkor? I den här boken granskas den svenska mediepolitiken utifrån några välkända politiska händelser. Varför har presstödet överlevt så länge? Varför fick Sverige aldrig kommersiell riksradio? Varför blev det aldrig någon riktig konkurrens om den tredje marksända TV-kanalen? Här skildras alla de politiska turerna kring mediepolitikens avgörande frågor i Sverige de senaste decennierna. Dessutom diskuteras möjligheten att bedriva en framgångsrik mediepolitik i en framtid av digitalisering, globalisering och fragmentering av publiken. Boken är den första samlade volymen om svensk mediepolitik och vänder sig till alla med intresse av frågor kring medier, politik, journalistik och demokrati. Lars Nord är professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet i Sundsvall och föreståndare för Demokratiinstitutet DEMICOM.
Vem bestämmer vilka medier som ska finnas i samhället? Kan regering, riksdag och partier fortfarande styra över mediernas villkor, eller har medieteknologin och avregleringar gjort att medierna nu fungerar helt på marknadens villkor? I den här boken granskas den svenska mediepolitiken utifrån några välkända politiska händelser. Varför har presstödet överlevt så länge? Varför fick Sverige aldrig kommersiell riksradio? Varför blev det aldrig någon riktig konkurrens om den tredje marksända TV-kanalen? Här skildras alla de politiska turerna kring mediepolitikens avgörande frågor i Sverige de senaste decennierna. Dessutom diskuteras möjligheten att bedriva en framgångsrik mediepolitik i en framtid av digitalisering, globalisering och fragmentering av publiken. Boken är den första samlade volymen om svensk mediepolitik och vänder sig till alla med intresse av frågor kring medier, politik, journalistik och demokrati. Lars Nord är professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet i Sundsvall och föreståndare för Demokratiinstitutet DEMICOM.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789173590136
Förlag: Santérus Förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 285 st
Vem bestämmer vilka medier som ska finnas i samhället? Kan regering, riksdag och partier fortfarande styra över mediernas villkor, eller har medieteknologin och avregleringar gjort att medierna nu fungerar helt på marknadens villkor? I den här boken granskas den svenska mediepolitiken utifrån några välkända politiska händelser. Varför har presstödet överlevt så länge? Varför fick Sverige aldrig kommersiell riksradio? Varför blev det aldrig någon riktig konkurrens om den tredje marksända TV-kanalen? Här skildras alla de politiska turerna kring mediepolitikens avgörande frågor i Sverige de senaste decennierna. Dessutom diskuteras möjligheten att bedriva en framgångsrik mediepolitik i en framtid av digitalisering, globalisering och fragmentering av publiken. Boken är den första samlade volymen om svensk mediepolitik och vänder sig till alla med intresse av frågor kring medier, politik, journalistik och demokrati. Lars Nord är professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet i Sundsvall och föreståndare för Demokratiinstitutet DEMICOM.
Vem bestämmer vilka medier som ska finnas i samhället? Kan regering, riksdag och partier fortfarande styra över mediernas villkor, eller har medieteknologin och avregleringar gjort att medierna nu fungerar helt på marknadens villkor? I den här boken granskas den svenska mediepolitiken utifrån några välkända politiska händelser. Varför har presstödet överlevt så länge? Varför fick Sverige aldrig kommersiell riksradio? Varför blev det aldrig någon riktig konkurrens om den tredje marksända TV-kanalen? Här skildras alla de politiska turerna kring mediepolitikens avgörande frågor i Sverige de senaste decennierna. Dessutom diskuteras möjligheten att bedriva en framgångsrik mediepolitik i en framtid av digitalisering, globalisering och fragmentering av publiken. Boken är den första samlade volymen om svensk mediepolitik och vänder sig till alla med intresse av frågor kring medier, politik, journalistik och demokrati. Lars Nord är professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet i Sundsvall och föreståndare för Demokratiinstitutet DEMICOM.
Begagnad bok
699 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
699 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar