Miljöer för lärande; Birgitta Davidsson, Roger Säljö, Jan-Olof Wyndhamn, Jan Schoultz, Eva Riesbeck, Ulla Löfstedt, Anna Klerfelt, Kerstin Bergqvist; 1999

Miljöer för lärande Upplaga 1

av Birgitta Davidsson, Roger Säljö, Jan-Olof Wyndhamn, Jan Schoultz, Eva Riesbeck
m.fl.
Frågor om lärande och kunskap är ständigt återkommande i diskussionen om skolan. Hur kan man veta vad eleverna lär sig i skolan? Vad betyder olika sätt att lägga upp skolarbetet för lärandet? Hur kan man undersöka elevernas kunskaper? Detta är några av de frågor som belyses i denna bok.
Syftet med boken är bl.a att fungera som en introduktion till och en orientering om socio-kulturellt perspektiv på lärande, samt att presentera olika sätt att förstå och beskriva elevers kunskaper ur ett sådant perspektiv. I den första delen av boken behandlas pedagogiska verksamheter i förskola, fritidshem och skola som miljöer som möjliggör olika slags lärande. Här fokuseras olika utformningar av den praktiska verksamheten samt betydelsen av detta för elevens lärande. Bokens andra del behandlar hur tänkande och förståelse tar form i olika språkliga eller diskursiva sammanhang.
Frågor om lärande och kunskap är ständigt återkommande i diskussionen om skolan. Hur kan man veta vad eleverna lär sig i skolan? Vad betyder olika sätt att lägga upp skolarbetet för lärandet? Hur kan man undersöka elevernas kunskaper? Detta är några av de frågor som belyses i denna bok.
Syftet med boken är bl.a att fungera som en introduktion till och en orientering om socio-kulturellt perspektiv på lärande, samt att presentera olika sätt att förstå och beskriva elevers kunskaper ur ett sådant perspektiv. I den första delen av boken behandlas pedagogiska verksamheter i förskola, fritidshem och skola som miljöer som möjliggör olika slags lärande. Här fokuseras olika utformningar av den praktiska verksamheten samt betydelsen av detta för elevens lärande. Bokens andra del behandlar hur tänkande och förståelse tar form i olika språkliga eller diskursiva sammanhang.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1999
ISBN: 9789144061276
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 228 st
Frågor om lärande och kunskap är ständigt återkommande i diskussionen om skolan. Hur kan man veta vad eleverna lär sig i skolan? Vad betyder olika sätt att lägga upp skolarbetet för lärandet? Hur kan man undersöka elevernas kunskaper? Detta är några av de frågor som belyses i denna bok.
Syftet med boken är bl.a att fungera som en introduktion till och en orientering om socio-kulturellt perspektiv på lärande, samt att presentera olika sätt att förstå och beskriva elevers kunskaper ur ett sådant perspektiv. I den första delen av boken behandlas pedagogiska verksamheter i förskola, fritidshem och skola som miljöer som möjliggör olika slags lärande. Här fokuseras olika utformningar av den praktiska verksamheten samt betydelsen av detta för elevens lärande. Bokens andra del behandlar hur tänkande och förståelse tar form i olika språkliga eller diskursiva sammanhang.
Frågor om lärande och kunskap är ständigt återkommande i diskussionen om skolan. Hur kan man veta vad eleverna lär sig i skolan? Vad betyder olika sätt att lägga upp skolarbetet för lärandet? Hur kan man undersöka elevernas kunskaper? Detta är några av de frågor som belyses i denna bok.
Syftet med boken är bl.a att fungera som en introduktion till och en orientering om socio-kulturellt perspektiv på lärande, samt att presentera olika sätt att förstå och beskriva elevers kunskaper ur ett sådant perspektiv. I den första delen av boken behandlas pedagogiska verksamheter i förskola, fritidshem och skola som miljöer som möjliggör olika slags lärande. Här fokuseras olika utformningar av den praktiska verksamheten samt betydelsen av detta för elevens lärande. Bokens andra del behandlar hur tänkande och förståelse tar form i olika språkliga eller diskursiva sammanhang.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)