Milstolpar och fallgropar i gymnasieskolans matematik; Per-Olof Bentley, Christine Bentley; 2021
endast ny

Milstolpar och fallgropar i gymnasieskolans matematik Upplaga 1

av Per-Olof Bentley, Christine Bentley
Författarna presenterar med härledningar de moment inom ekvationslösning, derivata, integralkalkyl och trigonometri, som ingår i gymnasiekurserna Matematik 2-4. Utifrån ett omfattande undersökningsmaterial går därefter författarna systematiskt igenom typiska missuppfattningar och beräkningsfel, som hos dagens svenska gymnasieelever kan knytas till respektive moment. Författarna exemplifierar rikligt och ger konkreta förslag på hur lärare kan ge elever stöd för att komma tillrätta med problemen och etablera en korrekt begreppsförståelse.

Relaterad information: Om författarna
Per-Olof Bentley är lärarutbildare samt fil.dr i matematik didaktik och docent vid Göteborgs universitet. Han har varit Skolverkets expert när det gäller djupanalyser av TIMSS-resultaten i Sverige. Christine Bentley är fil.dr i språkdidaktik, forskare och lärare med lång erfarenhet av matematikundervisning. Tillsammans har de två genomfört ett stort forskningsprojekt om matematikutvecklingen i Lilla Edets kommun. De har dessutom analyserat orsakerna till elevers misstag i matematik i ett antal kommuner i västra Sverige.
Författarna presenterar med härledningar de moment inom ekvationslösning, derivata, integralkalkyl och trigonometri, som ingår i gymnasiekurserna Matematik 2-4. Utifrån ett omfattande undersökningsmaterial går därefter författarna systematiskt igenom typiska missuppfattningar och beräkningsfel, som hos dagens svenska gymnasieelever kan knytas till respektive moment. Författarna exemplifierar rikligt och ger konkreta förslag på hur lärare kan ge elever stöd för att komma tillrätta med problemen och etablera en korrekt begreppsförståelse.

Relaterad information: Om författarna
Per-Olof Bentley är lärarutbildare samt fil.dr i matematik didaktik och docent vid Göteborgs universitet. Han har varit Skolverkets expert när det gäller djupanalyser av TIMSS-resultaten i Sverige. Christine Bentley är fil.dr i språkdidaktik, forskare och lärare med lång erfarenhet av matematikundervisning. Tillsammans har de två genomfört ett stort forskningsprojekt om matematikutvecklingen i Lilla Edets kommun. De har dessutom analyserat orsakerna till elevers misstag i matematik i ett antal kommuner i västra Sverige.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789147128273
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 152 st
Författarna presenterar med härledningar de moment inom ekvationslösning, derivata, integralkalkyl och trigonometri, som ingår i gymnasiekurserna Matematik 2-4. Utifrån ett omfattande undersökningsmaterial går därefter författarna systematiskt igenom typiska missuppfattningar och beräkningsfel, som hos dagens svenska gymnasieelever kan knytas till respektive moment. Författarna exemplifierar rikligt och ger konkreta förslag på hur lärare kan ge elever stöd för att komma tillrätta med problemen och etablera en korrekt begreppsförståelse.

Relaterad information: Om författarna
Per-Olof Bentley är lärarutbildare samt fil.dr i matematik didaktik och docent vid Göteborgs universitet. Han har varit Skolverkets expert när det gäller djupanalyser av TIMSS-resultaten i Sverige. Christine Bentley är fil.dr i språkdidaktik, forskare och lärare med lång erfarenhet av matematikundervisning. Tillsammans har de två genomfört ett stort forskningsprojekt om matematikutvecklingen i Lilla Edets kommun. De har dessutom analyserat orsakerna till elevers misstag i matematik i ett antal kommuner i västra Sverige.
Författarna presenterar med härledningar de moment inom ekvationslösning, derivata, integralkalkyl och trigonometri, som ingår i gymnasiekurserna Matematik 2-4. Utifrån ett omfattande undersökningsmaterial går därefter författarna systematiskt igenom typiska missuppfattningar och beräkningsfel, som hos dagens svenska gymnasieelever kan knytas till respektive moment. Författarna exemplifierar rikligt och ger konkreta förslag på hur lärare kan ge elever stöd för att komma tillrätta med problemen och etablera en korrekt begreppsförståelse.

Relaterad information: Om författarna
Per-Olof Bentley är lärarutbildare samt fil.dr i matematik didaktik och docent vid Göteborgs universitet. Han har varit Skolverkets expert när det gäller djupanalyser av TIMSS-resultaten i Sverige. Christine Bentley är fil.dr i språkdidaktik, forskare och lärare med lång erfarenhet av matematikundervisning. Tillsammans har de två genomfört ett stort forskningsprojekt om matematikutvecklingen i Lilla Edets kommun. De har dessutom analyserat orsakerna till elevers misstag i matematik i ett antal kommuner i västra Sverige.
Ny bok
402 kr423 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
402 kr423 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)