På egna villkor - En strategi för handledning; Per Lauvås, Gunnar Handal; 2000
spara 27%
5+ säljare

På egna villkor - En strategi för handledning Upplaga 2

av Per Lauvås, Gunnar Handal
Huvudtesen i denna bok är att handledning måste ske på de blivande lärarnas egna villkor. Författarna inleder därför med ett citat från filosofen Søren Kirkegaard. ”Om man verkligen ska lyckas leda en människa till ett bestämt ställe, måste man först och främst se till att finna henne där hon är och börja där. Detta är hemligheten i all hjälpande konst.”Utifrån denna grundsyn formulerar författarna en handlingsstrategi som syftar till att utveckla den omedvetna praktiska teori som den enskilde läraren redan arbetar efter, så att den medvetandegörs och blir föremål för reflektion. Handledarens uppgift blir att ”hämta fram” de erfarenheter och tankar som läraren redan har, att tydliggöra dem, presentera alternativ, diskutera konsekvenser av olika val osv.Boken är praktiskt inriktad med många konkreta exempel från skolans vardag och steg för steg går författarna igenom handledningsprocessens olika moment. Målet är att göra lärarna till reflekterande praktiker, självständiga lärare som vet varför de gör som de gör, och som har en trygg självinsikt om hur de vill utforma lärarrollen. Boken är en grundbok i handledning och är väl lämpad för studenter på lärarutbildningen. Andra upplagan Översättning: Sten Andersson
Huvudtesen i denna bok är att handledning måste ske på de blivande lärarnas egna villkor. Författarna inleder därför med ett citat från filosofen Søren Kirkegaard. ”Om man verkligen ska lyckas leda en människa till ett bestämt ställe, måste man först och främst se till att finna henne där hon är och börja där. Detta är hemligheten i all hjälpande konst.”Utifrån denna grundsyn formulerar författarna en handlingsstrategi som syftar till att utveckla den omedvetna praktiska teori som den enskilde läraren redan arbetar efter, så att den medvetandegörs och blir föremål för reflektion. Handledarens uppgift blir att ”hämta fram” de erfarenheter och tankar som läraren redan har, att tydliggöra dem, presentera alternativ, diskutera konsekvenser av olika val osv.Boken är praktiskt inriktad med många konkreta exempel från skolans vardag och steg för steg går författarna igenom handledningsprocessens olika moment. Målet är att göra lärarna till reflekterande praktiker, självständiga lärare som vet varför de gör som de gör, och som har en trygg självinsikt om hur de vill utforma lärarrollen. Boken är en grundbok i handledning och är väl lämpad för studenter på lärarutbildningen. Andra upplagan Översättning: Sten Andersson
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2000
ISBN: 9789144011165
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 164 st
Huvudtesen i denna bok är att handledning måste ske på de blivande lärarnas egna villkor. Författarna inleder därför med ett citat från filosofen Søren Kirkegaard. ”Om man verkligen ska lyckas leda en människa till ett bestämt ställe, måste man först och främst se till att finna henne där hon är och börja där. Detta är hemligheten i all hjälpande konst.”Utifrån denna grundsyn formulerar författarna en handlingsstrategi som syftar till att utveckla den omedvetna praktiska teori som den enskilde läraren redan arbetar efter, så att den medvetandegörs och blir föremål för reflektion. Handledarens uppgift blir att ”hämta fram” de erfarenheter och tankar som läraren redan har, att tydliggöra dem, presentera alternativ, diskutera konsekvenser av olika val osv.Boken är praktiskt inriktad med många konkreta exempel från skolans vardag och steg för steg går författarna igenom handledningsprocessens olika moment. Målet är att göra lärarna till reflekterande praktiker, självständiga lärare som vet varför de gör som de gör, och som har en trygg självinsikt om hur de vill utforma lärarrollen. Boken är en grundbok i handledning och är väl lämpad för studenter på lärarutbildningen. Andra upplagan Översättning: Sten Andersson
Huvudtesen i denna bok är att handledning måste ske på de blivande lärarnas egna villkor. Författarna inleder därför med ett citat från filosofen Søren Kirkegaard. ”Om man verkligen ska lyckas leda en människa till ett bestämt ställe, måste man först och främst se till att finna henne där hon är och börja där. Detta är hemligheten i all hjälpande konst.”Utifrån denna grundsyn formulerar författarna en handlingsstrategi som syftar till att utveckla den omedvetna praktiska teori som den enskilde läraren redan arbetar efter, så att den medvetandegörs och blir föremål för reflektion. Handledarens uppgift blir att ”hämta fram” de erfarenheter och tankar som läraren redan har, att tydliggöra dem, presentera alternativ, diskutera konsekvenser av olika val osv.Boken är praktiskt inriktad med många konkreta exempel från skolans vardag och steg för steg går författarna igenom handledningsprocessens olika moment. Målet är att göra lärarna till reflekterande praktiker, självständiga lärare som vet varför de gör som de gör, och som har en trygg självinsikt om hur de vill utforma lärarrollen. Boken är en grundbok i handledning och är väl lämpad för studenter på lärarutbildningen. Andra upplagan Översättning: Sten Andersson
Begagnad bok
209 kr285 krSpara 76 kr (27%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
209 kr285 krSpara 76 kr (27%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar