Pedagogik för 2000-talet; Henry Egidius; 2000
5 säljare

Pedagogik för 2000-talet Upplaga 1

av Henry Egidius
Under 1900-talet har en ny sorts pedagogik tagit form. Parollerna har blivit självstyrt lärande, uppgiftsbaserat lärande och delaktighet – fokus riktas alltså på «lärande« och inte längre på «inlärande«. Nya tekniska möjligheter, satsning på kvalitetskontroll, kompetensutveckling och livslångt lärande är omständigheter i tiden som påverkar pedagogikens utveckling. Författaren menar att vi nu, vid millennieskiftet, söker förverkliga många av de tankar som tog form redan under franska revolutionens dagar. Därför bildar också Jean-Jacques Rousseau en utgångspunkt i denna boks första del, en översiktlig beskrivning av den moderna pedagogikens förgrundsgestalter. Tonvikten i framställningen ligger dock vid moderna portalfigurer, exempelvis Montessori, Steiner, Freinet, Dewey, Vygotskij, Bernstein, Piaget och Bruner, som alla sätts in i ett historiskt sammanhang. Hur samhällsutvecklingen och dessa pionjärers arbete har lett fram till ett pedagogiskt nytänkande skildras i bokens andra del. Här ges en mycket konkret framställning av nya pedagogiska angreppsätt och arbetsmetoder. Vi möter bl a PBL (problembaserat lärande), casemetodik, nya former för kompetensbedömning, utvärdering och kvalitetssäkring Bokens första del är en revidering och omstrukturering avRiktningar i modern pedagogik, den andra delen är helt nyskriven. Boken riktar sig till lärarutbildningar, pedagogikstuderande och intresserade av pedagogisk utveckling och ledarskap.
Henry Egidius har mångårig erfarenhet inom pedagogisk forskning och lärarutbildning. Han har även utarbetat ett flertal referensverk inom psykologi, pedagogik och psykoterapi.
Under 1900-talet har en ny sorts pedagogik tagit form. Parollerna har blivit självstyrt lärande, uppgiftsbaserat lärande och delaktighet – fokus riktas alltså på «lärande« och inte längre på «inlärande«. Nya tekniska möjligheter, satsning på kvalitetskontroll, kompetensutveckling och livslångt lärande är omständigheter i tiden som påverkar pedagogikens utveckling. Författaren menar att vi nu, vid millennieskiftet, söker förverkliga många av de tankar som tog form redan under franska revolutionens dagar. Därför bildar också Jean-Jacques Rousseau en utgångspunkt i denna boks första del, en översiktlig beskrivning av den moderna pedagogikens förgrundsgestalter. Tonvikten i framställningen ligger dock vid moderna portalfigurer, exempelvis Montessori, Steiner, Freinet, Dewey, Vygotskij, Bernstein, Piaget och Bruner, som alla sätts in i ett historiskt sammanhang. Hur samhällsutvecklingen och dessa pionjärers arbete har lett fram till ett pedagogiskt nytänkande skildras i bokens andra del. Här ges en mycket konkret framställning av nya pedagogiska angreppsätt och arbetsmetoder. Vi möter bl a PBL (problembaserat lärande), casemetodik, nya former för kompetensbedömning, utvärdering och kvalitetssäkring Bokens första del är en revidering och omstrukturering avRiktningar i modern pedagogik, den andra delen är helt nyskriven. Boken riktar sig till lärarutbildningar, pedagogikstuderande och intresserade av pedagogisk utveckling och ledarskap.
Henry Egidius har mångårig erfarenhet inom pedagogisk forskning och lärarutbildning. Han har även utarbetat ett flertal referensverk inom psykologi, pedagogik och psykoterapi.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2000
ISBN: 9789127073074
Förlag: Natur & Kultur
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 308 st
5 upplagor
Upplaga 5 (2009)
från 269 kr
Upplaga 4 (2003)
från 149 kr
Upplaga 3 (2002)
från 95 kr
Upplaga 2 (2000)
från 95 kr
Visa alla upplagor
Under 1900-talet har en ny sorts pedagogik tagit form. Parollerna har blivit självstyrt lärande, uppgiftsbaserat lärande och delaktighet – fokus riktas alltså på «lärande« och inte längre på «inlärande«. Nya tekniska möjligheter, satsning på kvalitetskontroll, kompetensutveckling och livslångt lärande är omständigheter i tiden som påverkar pedagogikens utveckling. Författaren menar att vi nu, vid millennieskiftet, söker förverkliga många av de tankar som tog form redan under franska revolutionens dagar. Därför bildar också Jean-Jacques Rousseau en utgångspunkt i denna boks första del, en översiktlig beskrivning av den moderna pedagogikens förgrundsgestalter. Tonvikten i framställningen ligger dock vid moderna portalfigurer, exempelvis Montessori, Steiner, Freinet, Dewey, Vygotskij, Bernstein, Piaget och Bruner, som alla sätts in i ett historiskt sammanhang. Hur samhällsutvecklingen och dessa pionjärers arbete har lett fram till ett pedagogiskt nytänkande skildras i bokens andra del. Här ges en mycket konkret framställning av nya pedagogiska angreppsätt och arbetsmetoder. Vi möter bl a PBL (problembaserat lärande), casemetodik, nya former för kompetensbedömning, utvärdering och kvalitetssäkring Bokens första del är en revidering och omstrukturering avRiktningar i modern pedagogik, den andra delen är helt nyskriven. Boken riktar sig till lärarutbildningar, pedagogikstuderande och intresserade av pedagogisk utveckling och ledarskap.
Henry Egidius har mångårig erfarenhet inom pedagogisk forskning och lärarutbildning. Han har även utarbetat ett flertal referensverk inom psykologi, pedagogik och psykoterapi.
Under 1900-talet har en ny sorts pedagogik tagit form. Parollerna har blivit självstyrt lärande, uppgiftsbaserat lärande och delaktighet – fokus riktas alltså på «lärande« och inte längre på «inlärande«. Nya tekniska möjligheter, satsning på kvalitetskontroll, kompetensutveckling och livslångt lärande är omständigheter i tiden som påverkar pedagogikens utveckling. Författaren menar att vi nu, vid millennieskiftet, söker förverkliga många av de tankar som tog form redan under franska revolutionens dagar. Därför bildar också Jean-Jacques Rousseau en utgångspunkt i denna boks första del, en översiktlig beskrivning av den moderna pedagogikens förgrundsgestalter. Tonvikten i framställningen ligger dock vid moderna portalfigurer, exempelvis Montessori, Steiner, Freinet, Dewey, Vygotskij, Bernstein, Piaget och Bruner, som alla sätts in i ett historiskt sammanhang. Hur samhällsutvecklingen och dessa pionjärers arbete har lett fram till ett pedagogiskt nytänkande skildras i bokens andra del. Här ges en mycket konkret framställning av nya pedagogiska angreppsätt och arbetsmetoder. Vi möter bl a PBL (problembaserat lärande), casemetodik, nya former för kompetensbedömning, utvärdering och kvalitetssäkring Bokens första del är en revidering och omstrukturering avRiktningar i modern pedagogik, den andra delen är helt nyskriven. Boken riktar sig till lärarutbildningar, pedagogikstuderande och intresserade av pedagogisk utveckling och ledarskap.
Henry Egidius har mångårig erfarenhet inom pedagogisk forskning och lärarutbildning. Han har även utarbetat ett flertal referensverk inom psykologi, pedagogik och psykoterapi.
Begagnad bok
189 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
189 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar