Portföljstrategier : varumärket som lagspelare; Henrik Uggla; 2014

Portföljstrategier : varumärket som lagspelare Upplaga 1

av Henrik Uggla
Det handlar inte längre om att ensidigt bygga starka varumärken, utan om att prioritera mellan olika marknader, varumärken och positioner. Att förstå portföljstrategi medför goda förutsättningar att integrera varumärkesstrategin med affärsstrategin och att möta nya marknadsmöjligheter med större öppenhet.

Läs mer
På 1980-talet fokuserades tänkandet på varumärkets finansiella och psykologiska värde. På 1990-talet handlade det om att bygga mening, identitet och associationer kring varumärket. Idag innebär varumärkesstrategi framför allt att skapa balans i en portfölj med starka och svaga varumärken, globala och lokala varumärken, nya och gamla varumärken, egna och inköpta varumärken.
Det handlar inte längre om att ensidigt bygga starka varumärken, utan om att prioritera mellan olika marknader, varumärken och positioner. Boken diskuterar:
- konsumentinsikter för portföljstrategi
- portföljstrategi ur företagets perspektiv
- portföljroller för varumärket
- strategier för att avveckla varumärken i portföljen.
Att förstå portföljstrategi medför goda förutsättningar att integrera varumärkesstrategin med affärsstrategin och att möta nya marknadsmöjligheter med större öppenhet.

Om författarna
Henrik Uggla är docent i Brand Portfolio Management vid avdelningen för industriell marknadsföring på KTH och internationellt verksam som föreläsare och varumärkesstrateg. Han har på Liber tidigare publicerat bland annat Varumärkessamarbeten som blev utsedd till Årets marknadsföringsbok 2013. Han också publicerat Organisation av varumärken, Affärsutveckling genom varumärket och Varumärkesarkitektur.
Henrik Ugglas forskning är globalt publicerad i vetenskapliga tidskrifter som The Journal of Brand Management, European Journal of Marketing och The Indian Journal of Brand Management.
Det handlar inte längre om att ensidigt bygga starka varumärken, utan om att prioritera mellan olika marknader, varumärken och positioner. Att förstå portföljstrategi medför goda förutsättningar att integrera varumärkesstrategin med affärsstrategin och att möta nya marknadsmöjligheter med större öppenhet.

Läs mer
På 1980-talet fokuserades tänkandet på varumärkets finansiella och psykologiska värde. På 1990-talet handlade det om att bygga mening, identitet och associationer kring varumärket. Idag innebär varumärkesstrategi framför allt att skapa balans i en portfölj med starka och svaga varumärken, globala och lokala varumärken, nya och gamla varumärken, egna och inköpta varumärken.
Det handlar inte längre om att ensidigt bygga starka varumärken, utan om att prioritera mellan olika marknader, varumärken och positioner. Boken diskuterar:
- konsumentinsikter för portföljstrategi
- portföljstrategi ur företagets perspektiv
- portföljroller för varumärket
- strategier för att avveckla varumärken i portföljen.
Att förstå portföljstrategi medför goda förutsättningar att integrera varumärkesstrategin med affärsstrategin och att möta nya marknadsmöjligheter med större öppenhet.

Om författarna
Henrik Uggla är docent i Brand Portfolio Management vid avdelningen för industriell marknadsföring på KTH och internationellt verksam som föreläsare och varumärkesstrateg. Han har på Liber tidigare publicerat bland annat Varumärkessamarbeten som blev utsedd till Årets marknadsföringsbok 2013. Han också publicerat Organisation av varumärken, Affärsutveckling genom varumärket och Varumärkesarkitektur.
Henrik Ugglas forskning är globalt publicerad i vetenskapliga tidskrifter som The Journal of Brand Management, European Journal of Marketing och The Indian Journal of Brand Management.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789147114344
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 144 st
Det handlar inte längre om att ensidigt bygga starka varumärken, utan om att prioritera mellan olika marknader, varumärken och positioner. Att förstå portföljstrategi medför goda förutsättningar att integrera varumärkesstrategin med affärsstrategin och att möta nya marknadsmöjligheter med större öppenhet.

Läs mer
På 1980-talet fokuserades tänkandet på varumärkets finansiella och psykologiska värde. På 1990-talet handlade det om att bygga mening, identitet och associationer kring varumärket. Idag innebär varumärkesstrategi framför allt att skapa balans i en portfölj med starka och svaga varumärken, globala och lokala varumärken, nya och gamla varumärken, egna och inköpta varumärken.
Det handlar inte längre om att ensidigt bygga starka varumärken, utan om att prioritera mellan olika marknader, varumärken och positioner. Boken diskuterar:
- konsumentinsikter för portföljstrategi
- portföljstrategi ur företagets perspektiv
- portföljroller för varumärket
- strategier för att avveckla varumärken i portföljen.
Att förstå portföljstrategi medför goda förutsättningar att integrera varumärkesstrategin med affärsstrategin och att möta nya marknadsmöjligheter med större öppenhet.

Om författarna
Henrik Uggla är docent i Brand Portfolio Management vid avdelningen för industriell marknadsföring på KTH och internationellt verksam som föreläsare och varumärkesstrateg. Han har på Liber tidigare publicerat bland annat Varumärkessamarbeten som blev utsedd till Årets marknadsföringsbok 2013. Han också publicerat Organisation av varumärken, Affärsutveckling genom varumärket och Varumärkesarkitektur.
Henrik Ugglas forskning är globalt publicerad i vetenskapliga tidskrifter som The Journal of Brand Management, European Journal of Marketing och The Indian Journal of Brand Management.
Det handlar inte längre om att ensidigt bygga starka varumärken, utan om att prioritera mellan olika marknader, varumärken och positioner. Att förstå portföljstrategi medför goda förutsättningar att integrera varumärkesstrategin med affärsstrategin och att möta nya marknadsmöjligheter med större öppenhet.

Läs mer
På 1980-talet fokuserades tänkandet på varumärkets finansiella och psykologiska värde. På 1990-talet handlade det om att bygga mening, identitet och associationer kring varumärket. Idag innebär varumärkesstrategi framför allt att skapa balans i en portfölj med starka och svaga varumärken, globala och lokala varumärken, nya och gamla varumärken, egna och inköpta varumärken.
Det handlar inte längre om att ensidigt bygga starka varumärken, utan om att prioritera mellan olika marknader, varumärken och positioner. Boken diskuterar:
- konsumentinsikter för portföljstrategi
- portföljstrategi ur företagets perspektiv
- portföljroller för varumärket
- strategier för att avveckla varumärken i portföljen.
Att förstå portföljstrategi medför goda förutsättningar att integrera varumärkesstrategin med affärsstrategin och att möta nya marknadsmöjligheter med större öppenhet.

Om författarna
Henrik Uggla är docent i Brand Portfolio Management vid avdelningen för industriell marknadsföring på KTH och internationellt verksam som föreläsare och varumärkesstrateg. Han har på Liber tidigare publicerat bland annat Varumärkessamarbeten som blev utsedd till Årets marknadsföringsbok 2013. Han också publicerat Organisation av varumärken, Affärsutveckling genom varumärket och Varumärkesarkitektur.
Henrik Ugglas forskning är globalt publicerad i vetenskapliga tidskrifter som The Journal of Brand Management, European Journal of Marketing och The Indian Journal of Brand Management.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)