Boken bygger på en undersökning av sjuksköterskestuderandes praktikundervisning vid två sjukhemsavdelningar. Stora förändringar har skett i sjuksköterskeutbildningen under de senaste åren och undersökningen gjordes för att man skulle komma underfund med hur praktikundervisningen faktiskt försiggick. Man har lagt ner mycket arbete inom vårdhögskolan på att förbättra undervisningen, speciellt vad det gäller den teoretiska delen. Men vad har man egentligen gjort med de studerandes praktiksituation?Författaren har i arbetet som lärare inom det kliniska området erfarit att både studerande och handledare har upplevt handledningen inom det kliniska området som problematisk. Handledarna har ofta givit uttryck för att de känner sig osäkra i förhållande till vad som väntas av dem i samband med de studerandes handledning. De studerande å sin sida ger uttryck för att de endera inte får handledning, eller att det i handledningen läggs vikt vid andra sidor av sjukvården än vad sjuksköterskeutbildningen formellt gör. De studerandes handledning inom området fältpraktik representerade alltså ett praktisk-pedagogiskt problemområde.Avsikten med undersökningen var att utveckla ny kunskap i förhållande till handledning av de studerande inom praktikområdet, något som kan tillföra nya insikter både inom sjuksköterskeyrket och inom fackdidaktiken. Fackdidaktik står för hur man ska undervisa för att fokusera, i det här fallet, sjukvård under praktiken.Boken tar upp en rad frågor som det är relevant att diskutera för dem som är inblandade i praktikundervisningen. Boken är därför av intresse för alla aktörer inom praktiken, både studerande, sjuksköterskor och lärare. (Studentlitteratur)
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker