Rektor och lagen : en studie av skolans pedagogiska ledare; Stephan Rapp; 2013
spara 38%
1 säljare

Rektor och lagen : en studie av skolans pedagogiska ledare Upplaga 2

av Stephan Rapp
Förskolechefen och rektorn är som pedagogiska ledare ansvariga för att deras verksamhet bedrivs i enlighet med gällande styrdokument. De har därmed ett författningsreglerat ansvar för barnen och eleverna och ska se till att dessa får den hjälp och det stöd de behöver för sitt lärande och sin utveckling.

I denna studie presenteras vad som innefattas i rektors pedagogiska ledningsansvar och här redovisas bl.a. hur ett antal rektorer i grundskolan och gymnasieskolan ser på sitt uppdrag. Studiens resultat visar att det finns stort utrymme för rektor att själv bestämma hur det pedagogiska ledarskapet ska utövas och att rektor inte alltid har kontroll på barnens och elevernas grad av måluppfyllelse. Rektor får ofta ikläda sig ett personligt ansvar för hur skolans ekonomi sköts. Samma personliga ansvar verkar dock inte utkrävas när det gäller vilka resultat som barnen/eleverna uppnår.

Rektor och lagen vänder sig främst till yrkesverksamma skolledare men också till andra intresserade, exempelvis lärare och förtroendevalda, som vill öka sin kunskap om innehållet i förskolans och skolans pedagogiska ledarskap. Boken är lämplig att använda i rektorsutbildningar.
Förskolechefen och rektorn är som pedagogiska ledare ansvariga för att deras verksamhet bedrivs i enlighet med gällande styrdokument. De har därmed ett författningsreglerat ansvar för barnen och eleverna och ska se till att dessa får den hjälp och det stöd de behöver för sitt lärande och sin utveckling.

I denna studie presenteras vad som innefattas i rektors pedagogiska ledningsansvar och här redovisas bl.a. hur ett antal rektorer i grundskolan och gymnasieskolan ser på sitt uppdrag. Studiens resultat visar att det finns stort utrymme för rektor att själv bestämma hur det pedagogiska ledarskapet ska utövas och att rektor inte alltid har kontroll på barnens och elevernas grad av måluppfyllelse. Rektor får ofta ikläda sig ett personligt ansvar för hur skolans ekonomi sköts. Samma personliga ansvar verkar dock inte utkrävas när det gäller vilka resultat som barnen/eleverna uppnår.

Rektor och lagen vänder sig främst till yrkesverksamma skolledare men också till andra intresserade, exempelvis lärare och förtroendevalda, som vill öka sin kunskap om innehållet i förskolans och skolans pedagogiska ledarskap. Boken är lämplig att använda i rektorsutbildningar.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789139113805
Förlag: Norstedts Juridik AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 208 st
Förskolechefen och rektorn är som pedagogiska ledare ansvariga för att deras verksamhet bedrivs i enlighet med gällande styrdokument. De har därmed ett författningsreglerat ansvar för barnen och eleverna och ska se till att dessa får den hjälp och det stöd de behöver för sitt lärande och sin utveckling.

I denna studie presenteras vad som innefattas i rektors pedagogiska ledningsansvar och här redovisas bl.a. hur ett antal rektorer i grundskolan och gymnasieskolan ser på sitt uppdrag. Studiens resultat visar att det finns stort utrymme för rektor att själv bestämma hur det pedagogiska ledarskapet ska utövas och att rektor inte alltid har kontroll på barnens och elevernas grad av måluppfyllelse. Rektor får ofta ikläda sig ett personligt ansvar för hur skolans ekonomi sköts. Samma personliga ansvar verkar dock inte utkrävas när det gäller vilka resultat som barnen/eleverna uppnår.

Rektor och lagen vänder sig främst till yrkesverksamma skolledare men också till andra intresserade, exempelvis lärare och förtroendevalda, som vill öka sin kunskap om innehållet i förskolans och skolans pedagogiska ledarskap. Boken är lämplig att använda i rektorsutbildningar.
Förskolechefen och rektorn är som pedagogiska ledare ansvariga för att deras verksamhet bedrivs i enlighet med gällande styrdokument. De har därmed ett författningsreglerat ansvar för barnen och eleverna och ska se till att dessa får den hjälp och det stöd de behöver för sitt lärande och sin utveckling.

I denna studie presenteras vad som innefattas i rektors pedagogiska ledningsansvar och här redovisas bl.a. hur ett antal rektorer i grundskolan och gymnasieskolan ser på sitt uppdrag. Studiens resultat visar att det finns stort utrymme för rektor att själv bestämma hur det pedagogiska ledarskapet ska utövas och att rektor inte alltid har kontroll på barnens och elevernas grad av måluppfyllelse. Rektor får ofta ikläda sig ett personligt ansvar för hur skolans ekonomi sköts. Samma personliga ansvar verkar dock inte utkrävas när det gäller vilka resultat som barnen/eleverna uppnår.

Rektor och lagen vänder sig främst till yrkesverksamma skolledare men också till andra intresserade, exempelvis lärare och förtroendevalda, som vill öka sin kunskap om innehållet i förskolans och skolans pedagogiska ledarskap. Boken är lämplig att använda i rektorsutbildningar.
Begagnad bok
379 kr609 krSpara 230 kr (38%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
379 kr609 krSpara 230 kr (38%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar