Rektors förmågor i centrum : att omsätta kunskap till handling; Magnus Larsson, Anna Rantala, Helene Ärlestig; 2024
endast ny

Rektors förmågor i centrum : att omsätta kunskap till handling Upplaga 1

av Magnus Larsson, Anna Rantala, Helene Ärlestig
Den kompetens som rektorer behöver för att utföra sitt uppdrag är mångfacetterad och under ständig förändring. Att skapa större kunskap och insikter om förmågors betydelse kan synliggöra och utveckla den egna, andras och organisationens kapacitet. Rektorer förväntas ha kunskaper som rör innehåll, administration, processarbete, ledning och styrning och samtidigt kunna hantera mellanmänskliga relationer.

Förskolan och skolan berörs av samhälleliga förändringar och förändringar i styrdokument som innebär att rektorer ska omsätta globala, nationella och lokala idéer och initiativ till handlingar med intentionen att underlätta och förbättra elevernas undervisning och lärande. Allt detta innebär i sin tur att rektorer behöver många olika förmågor för att hantera professionella utmaningar.

Den här antologin bidrar med kunskap om de förmågor rektorer behöver för att omsätta kunskap och ideal till handlingar som kan hantera och lösa problem samt utveckla skolan i relation till målen. Vissa kapitel fokuserar på en enskild förmåga medan andra fokuserar på hur olika förmågor kan kombineras. I boken diskuteras även parallella eller kritiska förståelser av olika förmågor. Gemensamt för alla kapitel är att de visar hur rektors förmåga påverkar och påverkas av den lokala och nationella kontexten och samspel med organisation, medarbetare samt den egna förståelsen.

Magnus Larsson (red.) är fil. dr i sociologi och lektor, Anna Rantala (red.) är fil. dr. i pedagogiskt arbete och lektor och Helene Ärlestig (red.) är fil.dr i pedagogik och professor i utbildningsledarskap. Samtliga är verksamma vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.

Björn Ahlström är fil dr i sociologi, lektor och utbildningschef vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Malin Benerdalär fil. dr i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Anne Berit Emstadär professor i pedagogiskt ledarskap, och innovationschef vid Institutionen för lärarutbildning Centrum för skolledarutveckling, Norges norska teknisk-naturvetenskapliga universitet. 
Angelica Faktusär adjunkt vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Ulrika Holmär adjunkt vid centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet. 
Pär Poromaa Isling är doktor i pedagogik och lektor vid Centrum för rektorsutveckling, Umeå universitet. 
Ida Johanssonär doktorand vid sociologiska institutionen och Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Inger Brännström Johansson har magisterexamen i utbildningsledarskap och är rektor i Skellefteå kommun. 
Olof Johanssonär seniorprofessor i statsvetenskap vid Centrum för rektorsutveckling, Umeå universitet.
Helene Lindberg Järlesjö är adjungerad universitetsadjunkt vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå Universitet.
Eva Lefflerär fil. dr samt docent i pedagogik och senior lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Ulf Leoär fil. dr och docent i rättssociologi och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Sara Lyrenäs är jurist och adjunkt och doktorand vid juridiska institutionen, Umeå universitet. 
Susanne Nilssonär adjunkt vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Carina Adolfsson Nordström är adjunkt vid centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Lars Norqvistär fil. dr i pedagogiskt arbete, lektor vid Centrum för skolledarutveckling , Umeå universitet. 
Tobias Richardär doktorand vid Centrum för skolledarutveckling och Sociologiska institutionen, Umeå universitet. 
Katarina Roosär fil. dr i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Lina Sidenhagär jurist och adjunkt vid juridiska institutionen, Umeå universitet. 
Elin Starkär fil. dr i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Gudrun Svedbergär fil. dr i pedagogiskt arbete och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Eva Sundström är fil. dr i sociologi och verksam inom Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Maria Westerär fil. dr i pedagogiskt arbete och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
MalinÖsterlind är fil. dr i pedagogik och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.

 
Den kompetens som rektorer behöver för att utföra sitt uppdrag är mångfacetterad och under ständig förändring. Att skapa större kunskap och insikter om förmågors betydelse kan synliggöra och utveckla den egna, andras och organisationens kapacitet. Rektorer förväntas ha kunskaper som rör innehåll, administration, processarbete, ledning och styrning och samtidigt kunna hantera mellanmänskliga relationer.

Förskolan och skolan berörs av samhälleliga förändringar och förändringar i styrdokument som innebär att rektorer ska omsätta globala, nationella och lokala idéer och initiativ till handlingar med intentionen att underlätta och förbättra elevernas undervisning och lärande. Allt detta innebär i sin tur att rektorer behöver många olika förmågor för att hantera professionella utmaningar.

Den här antologin bidrar med kunskap om de förmågor rektorer behöver för att omsätta kunskap och ideal till handlingar som kan hantera och lösa problem samt utveckla skolan i relation till målen. Vissa kapitel fokuserar på en enskild förmåga medan andra fokuserar på hur olika förmågor kan kombineras. I boken diskuteras även parallella eller kritiska förståelser av olika förmågor. Gemensamt för alla kapitel är att de visar hur rektors förmåga påverkar och påverkas av den lokala och nationella kontexten och samspel med organisation, medarbetare samt den egna förståelsen.

Magnus Larsson (red.) är fil. dr i sociologi och lektor, Anna Rantala (red.) är fil. dr. i pedagogiskt arbete och lektor och Helene Ärlestig (red.) är fil.dr i pedagogik och professor i utbildningsledarskap. Samtliga är verksamma vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.

Björn Ahlström är fil dr i sociologi, lektor och utbildningschef vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Malin Benerdalär fil. dr i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Anne Berit Emstadär professor i pedagogiskt ledarskap, och innovationschef vid Institutionen för lärarutbildning Centrum för skolledarutveckling, Norges norska teknisk-naturvetenskapliga universitet. 
Angelica Faktusär adjunkt vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Ulrika Holmär adjunkt vid centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet. 
Pär Poromaa Isling är doktor i pedagogik och lektor vid Centrum för rektorsutveckling, Umeå universitet. 
Ida Johanssonär doktorand vid sociologiska institutionen och Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Inger Brännström Johansson har magisterexamen i utbildningsledarskap och är rektor i Skellefteå kommun. 
Olof Johanssonär seniorprofessor i statsvetenskap vid Centrum för rektorsutveckling, Umeå universitet.
Helene Lindberg Järlesjö är adjungerad universitetsadjunkt vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå Universitet.
Eva Lefflerär fil. dr samt docent i pedagogik och senior lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Ulf Leoär fil. dr och docent i rättssociologi och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Sara Lyrenäs är jurist och adjunkt och doktorand vid juridiska institutionen, Umeå universitet. 
Susanne Nilssonär adjunkt vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Carina Adolfsson Nordström är adjunkt vid centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Lars Norqvistär fil. dr i pedagogiskt arbete, lektor vid Centrum för skolledarutveckling , Umeå universitet. 
Tobias Richardär doktorand vid Centrum för skolledarutveckling och Sociologiska institutionen, Umeå universitet. 
Katarina Roosär fil. dr i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Lina Sidenhagär jurist och adjunkt vid juridiska institutionen, Umeå universitet. 
Elin Starkär fil. dr i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Gudrun Svedbergär fil. dr i pedagogiskt arbete och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Eva Sundström är fil. dr i sociologi och verksam inom Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Maria Westerär fil. dr i pedagogiskt arbete och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
MalinÖsterlind är fil. dr i pedagogik och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.

 
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789151110479
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 312 st
Den kompetens som rektorer behöver för att utföra sitt uppdrag är mångfacetterad och under ständig förändring. Att skapa större kunskap och insikter om förmågors betydelse kan synliggöra och utveckla den egna, andras och organisationens kapacitet. Rektorer förväntas ha kunskaper som rör innehåll, administration, processarbete, ledning och styrning och samtidigt kunna hantera mellanmänskliga relationer.

Förskolan och skolan berörs av samhälleliga förändringar och förändringar i styrdokument som innebär att rektorer ska omsätta globala, nationella och lokala idéer och initiativ till handlingar med intentionen att underlätta och förbättra elevernas undervisning och lärande. Allt detta innebär i sin tur att rektorer behöver många olika förmågor för att hantera professionella utmaningar.

Den här antologin bidrar med kunskap om de förmågor rektorer behöver för att omsätta kunskap och ideal till handlingar som kan hantera och lösa problem samt utveckla skolan i relation till målen. Vissa kapitel fokuserar på en enskild förmåga medan andra fokuserar på hur olika förmågor kan kombineras. I boken diskuteras även parallella eller kritiska förståelser av olika förmågor. Gemensamt för alla kapitel är att de visar hur rektors förmåga påverkar och påverkas av den lokala och nationella kontexten och samspel med organisation, medarbetare samt den egna förståelsen.

Magnus Larsson (red.) är fil. dr i sociologi och lektor, Anna Rantala (red.) är fil. dr. i pedagogiskt arbete och lektor och Helene Ärlestig (red.) är fil.dr i pedagogik och professor i utbildningsledarskap. Samtliga är verksamma vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.

Björn Ahlström är fil dr i sociologi, lektor och utbildningschef vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Malin Benerdalär fil. dr i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Anne Berit Emstadär professor i pedagogiskt ledarskap, och innovationschef vid Institutionen för lärarutbildning Centrum för skolledarutveckling, Norges norska teknisk-naturvetenskapliga universitet. 
Angelica Faktusär adjunkt vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Ulrika Holmär adjunkt vid centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet. 
Pär Poromaa Isling är doktor i pedagogik och lektor vid Centrum för rektorsutveckling, Umeå universitet. 
Ida Johanssonär doktorand vid sociologiska institutionen och Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Inger Brännström Johansson har magisterexamen i utbildningsledarskap och är rektor i Skellefteå kommun. 
Olof Johanssonär seniorprofessor i statsvetenskap vid Centrum för rektorsutveckling, Umeå universitet.
Helene Lindberg Järlesjö är adjungerad universitetsadjunkt vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå Universitet.
Eva Lefflerär fil. dr samt docent i pedagogik och senior lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Ulf Leoär fil. dr och docent i rättssociologi och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Sara Lyrenäs är jurist och adjunkt och doktorand vid juridiska institutionen, Umeå universitet. 
Susanne Nilssonär adjunkt vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Carina Adolfsson Nordström är adjunkt vid centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Lars Norqvistär fil. dr i pedagogiskt arbete, lektor vid Centrum för skolledarutveckling , Umeå universitet. 
Tobias Richardär doktorand vid Centrum för skolledarutveckling och Sociologiska institutionen, Umeå universitet. 
Katarina Roosär fil. dr i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Lina Sidenhagär jurist och adjunkt vid juridiska institutionen, Umeå universitet. 
Elin Starkär fil. dr i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Gudrun Svedbergär fil. dr i pedagogiskt arbete och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Eva Sundström är fil. dr i sociologi och verksam inom Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Maria Westerär fil. dr i pedagogiskt arbete och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
MalinÖsterlind är fil. dr i pedagogik och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.

 
Den kompetens som rektorer behöver för att utföra sitt uppdrag är mångfacetterad och under ständig förändring. Att skapa större kunskap och insikter om förmågors betydelse kan synliggöra och utveckla den egna, andras och organisationens kapacitet. Rektorer förväntas ha kunskaper som rör innehåll, administration, processarbete, ledning och styrning och samtidigt kunna hantera mellanmänskliga relationer.

Förskolan och skolan berörs av samhälleliga förändringar och förändringar i styrdokument som innebär att rektorer ska omsätta globala, nationella och lokala idéer och initiativ till handlingar med intentionen att underlätta och förbättra elevernas undervisning och lärande. Allt detta innebär i sin tur att rektorer behöver många olika förmågor för att hantera professionella utmaningar.

Den här antologin bidrar med kunskap om de förmågor rektorer behöver för att omsätta kunskap och ideal till handlingar som kan hantera och lösa problem samt utveckla skolan i relation till målen. Vissa kapitel fokuserar på en enskild förmåga medan andra fokuserar på hur olika förmågor kan kombineras. I boken diskuteras även parallella eller kritiska förståelser av olika förmågor. Gemensamt för alla kapitel är att de visar hur rektors förmåga påverkar och påverkas av den lokala och nationella kontexten och samspel med organisation, medarbetare samt den egna förståelsen.

Magnus Larsson (red.) är fil. dr i sociologi och lektor, Anna Rantala (red.) är fil. dr. i pedagogiskt arbete och lektor och Helene Ärlestig (red.) är fil.dr i pedagogik och professor i utbildningsledarskap. Samtliga är verksamma vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.

Björn Ahlström är fil dr i sociologi, lektor och utbildningschef vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Malin Benerdalär fil. dr i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Anne Berit Emstadär professor i pedagogiskt ledarskap, och innovationschef vid Institutionen för lärarutbildning Centrum för skolledarutveckling, Norges norska teknisk-naturvetenskapliga universitet. 
Angelica Faktusär adjunkt vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Ulrika Holmär adjunkt vid centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet. 
Pär Poromaa Isling är doktor i pedagogik och lektor vid Centrum för rektorsutveckling, Umeå universitet. 
Ida Johanssonär doktorand vid sociologiska institutionen och Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Inger Brännström Johansson har magisterexamen i utbildningsledarskap och är rektor i Skellefteå kommun. 
Olof Johanssonär seniorprofessor i statsvetenskap vid Centrum för rektorsutveckling, Umeå universitet.
Helene Lindberg Järlesjö är adjungerad universitetsadjunkt vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå Universitet.
Eva Lefflerär fil. dr samt docent i pedagogik och senior lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Ulf Leoär fil. dr och docent i rättssociologi och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Sara Lyrenäs är jurist och adjunkt och doktorand vid juridiska institutionen, Umeå universitet. 
Susanne Nilssonär adjunkt vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Carina Adolfsson Nordström är adjunkt vid centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Lars Norqvistär fil. dr i pedagogiskt arbete, lektor vid Centrum för skolledarutveckling , Umeå universitet. 
Tobias Richardär doktorand vid Centrum för skolledarutveckling och Sociologiska institutionen, Umeå universitet. 
Katarina Roosär fil. dr i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Lina Sidenhagär jurist och adjunkt vid juridiska institutionen, Umeå universitet. 
Elin Starkär fil. dr i statsvetenskap och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Gudrun Svedbergär fil. dr i pedagogiskt arbete och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Eva Sundström är fil. dr i sociologi och verksam inom Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
Maria Westerär fil. dr i pedagogiskt arbete och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. 
MalinÖsterlind är fil. dr i pedagogik och lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.

 
Ny bok
475 kr500 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
475 kr500 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)