Relationellt lärarskap : och pedagogiska möten; Ann-Louise Ljungblad; 2018
endast ny

Relationellt lärarskap : och pedagogiska möten Upplaga 1

av Ann-Louise Ljungblad
Ann-Louise Ljungblad är lektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse är inriktat på inklusion, barnkonventionen, relationell pedagogik och matematiksvårigheter.
Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten
Läraryrkets relationella dimensioner är något som hittills haft en undanskymd roll inom lärarutbildningen. Ändå är välfungerande lärare–elevrelationer en grundläggande del av en lyckad undervisning.
I Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten får vi följa fyra lärare som möter sina elever på ett särskilt utvecklande sätt. Genom att filma lärarna på nära håll har författaren kunnat observera betydelse­­fulla relationella aspekter av det som sker mellan lärare och elever, ansikte mot ansikte. I boken får vi se hur lärarna relaterar till sina elever och hur de skapar tillit och respekt.
Lärarnas sätt att relatera till sina elever beskrivs som pedagogisk takt och hållning, vilket är en grundläggande pedagogisk dimension av att vara och verka som lärare. Lärarna skapar pedagogiska möten där läraren som person möter eleven som person. De klarar dessutom undervisningens svåraste dilemmasituationer utan att eleverna blir bärare av undervisningens problem. Författaren utvecklar därmed en fördjupad förståelse för vad ett relationellt lärarskap innebär i praktiken. I boken presenteras också ett multirelationellt perspektiv på undervisning och utbildning – Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, PeRL.
Boken vänder sig till lärarstudenter på grundnivå samt till special­lärarstudenter och specialpedagogstudenter på avancerad nivå. Den passar även väl för yrkesverksamma lärare.
Boken är översatt till engelska och utgiven på Peter Lang: The Relational Dimension of the Teaching Profession (2023).
Ann-Louise Ljungblad är lektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse är inriktat på inklusion, barnkonventionen, relationell pedagogik och matematiksvårigheter.
Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten
Läraryrkets relationella dimensioner är något som hittills haft en undanskymd roll inom lärarutbildningen. Ändå är välfungerande lärare–elevrelationer en grundläggande del av en lyckad undervisning.
I Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten får vi följa fyra lärare som möter sina elever på ett särskilt utvecklande sätt. Genom att filma lärarna på nära håll har författaren kunnat observera betydelse­­fulla relationella aspekter av det som sker mellan lärare och elever, ansikte mot ansikte. I boken får vi se hur lärarna relaterar till sina elever och hur de skapar tillit och respekt.
Lärarnas sätt att relatera till sina elever beskrivs som pedagogisk takt och hållning, vilket är en grundläggande pedagogisk dimension av att vara och verka som lärare. Lärarna skapar pedagogiska möten där läraren som person möter eleven som person. De klarar dessutom undervisningens svåraste dilemmasituationer utan att eleverna blir bärare av undervisningens problem. Författaren utvecklar därmed en fördjupad förståelse för vad ett relationellt lärarskap innebär i praktiken. I boken presenteras också ett multirelationellt perspektiv på undervisning och utbildning – Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, PeRL.
Boken vänder sig till lärarstudenter på grundnivå samt till special­lärarstudenter och specialpedagogstudenter på avancerad nivå. Den passar även väl för yrkesverksamma lärare.
Boken är översatt till engelska och utgiven på Peter Lang: The Relational Dimension of the Teaching Profession (2023).
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789144125275
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 173 st
Ann-Louise Ljungblad är lektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse är inriktat på inklusion, barnkonventionen, relationell pedagogik och matematiksvårigheter.
Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten
Läraryrkets relationella dimensioner är något som hittills haft en undanskymd roll inom lärarutbildningen. Ändå är välfungerande lärare–elevrelationer en grundläggande del av en lyckad undervisning.
I Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten får vi följa fyra lärare som möter sina elever på ett särskilt utvecklande sätt. Genom att filma lärarna på nära håll har författaren kunnat observera betydelse­­fulla relationella aspekter av det som sker mellan lärare och elever, ansikte mot ansikte. I boken får vi se hur lärarna relaterar till sina elever och hur de skapar tillit och respekt.
Lärarnas sätt att relatera till sina elever beskrivs som pedagogisk takt och hållning, vilket är en grundläggande pedagogisk dimension av att vara och verka som lärare. Lärarna skapar pedagogiska möten där läraren som person möter eleven som person. De klarar dessutom undervisningens svåraste dilemmasituationer utan att eleverna blir bärare av undervisningens problem. Författaren utvecklar därmed en fördjupad förståelse för vad ett relationellt lärarskap innebär i praktiken. I boken presenteras också ett multirelationellt perspektiv på undervisning och utbildning – Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, PeRL.
Boken vänder sig till lärarstudenter på grundnivå samt till special­lärarstudenter och specialpedagogstudenter på avancerad nivå. Den passar även väl för yrkesverksamma lärare.
Boken är översatt till engelska och utgiven på Peter Lang: The Relational Dimension of the Teaching Profession (2023).
Ann-Louise Ljungblad är lektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse är inriktat på inklusion, barnkonventionen, relationell pedagogik och matematiksvårigheter.
Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten
Läraryrkets relationella dimensioner är något som hittills haft en undanskymd roll inom lärarutbildningen. Ändå är välfungerande lärare–elevrelationer en grundläggande del av en lyckad undervisning.
I Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten får vi följa fyra lärare som möter sina elever på ett särskilt utvecklande sätt. Genom att filma lärarna på nära håll har författaren kunnat observera betydelse­­fulla relationella aspekter av det som sker mellan lärare och elever, ansikte mot ansikte. I boken får vi se hur lärarna relaterar till sina elever och hur de skapar tillit och respekt.
Lärarnas sätt att relatera till sina elever beskrivs som pedagogisk takt och hållning, vilket är en grundläggande pedagogisk dimension av att vara och verka som lärare. Lärarna skapar pedagogiska möten där läraren som person möter eleven som person. De klarar dessutom undervisningens svåraste dilemmasituationer utan att eleverna blir bärare av undervisningens problem. Författaren utvecklar därmed en fördjupad förståelse för vad ett relationellt lärarskap innebär i praktiken. I boken presenteras också ett multirelationellt perspektiv på undervisning och utbildning – Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, PeRL.
Boken vänder sig till lärarstudenter på grundnivå samt till special­lärarstudenter och specialpedagogstudenter på avancerad nivå. Den passar även väl för yrkesverksamma lärare.
Boken är översatt till engelska och utgiven på Peter Lang: The Relational Dimension of the Teaching Profession (2023).
Ny bok
334 kr351 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
334 kr351 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)