Autism och adhd i skolan är en handbok som introducerar tydliggörande pedagogik som metod för att anpassa undervisningen för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Boken förklarar vanliga svårigheter och ojämna förmågor hos elever med autism och adhd, hur dessa yttrar sig i skolmiljön samt hur pedagogiska insatser kan utformas för att möta behoven.
Med hjälp av konkreta strategier och visuella stöd kan skoldagen göras mer begriplig, hanterbar och meningsfull. Fokus ligger på att kompensera för nedsatta funktionsförmågor och samtidigt stärka elevernas individuella resurser, med målet att stödja lärande och måluppfyllelse.
Boken vänder sig till skolpersonal i förskoleklass till årskurs 9, inklusive lärare, speciallärare, elevhälsopersonal, fritidspedagoger och elevassistenter. Den kan även vara relevant för gymnasieskolan och föräldrar som vill förstå och stödja sina barns skolgång.
Sagt om boken:
"Bokens styrka ärde många exempel som ges och den fungerar bra som praktisk handbok för pedagoger. De olika strategier sompresenteras passar de flesta elever i skolan och kan ses som verktyg för att skapa en inkluderande lärmiljö som ärförutsägbar, tydlig och ger möjlighet till såväl energi och motivation som återhämtning. Ett angeläget avsnitt tarupp motivationens väsentliga betydelse för lärande och inspiration."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 2, 2018
"Hur kan vi pedagoger arbeta för att skoldagarna ska vara begripliga, hanterbara och meningsfulla för alla elever? Boken Autism och ADHD i skolan - handbok i tydliggörande pedagogik - ger nödvändiga nycklar för att öppna även de dörrar med flest lås. Den ger konkreta exempel, övningar och tekniker även för oss som möter dessa elever i gymnasiet. Den inspirerar oss att ännu mer jobba för en skola som är tillgänglig för alla."
Joakim Blom, samordnare, Annica Svartserud, Specialpedagog och Anna Lindberg, lärare i svenska och engelska, Rudbecks AST- enhet.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker
I september 2017 släpptes boken Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik skriven av Anna Sjölund, Cajsa Jahn, Ann Lindgren, Malin Reuterswärd. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 207 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Natur & Kultur Läromedel och Akademi.
Köp boken Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik på Studentapan och spara uppåt 29% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.
Harvard
Oxford
APA
Vancouver
Baserat på 26 recensioner från verifierade användare
4.8 (26)
26 recensioner
Emma
Hässleholm
Väldigt intressant och oerhört lärande!
Alva
Staffanstorp
Super bra användning av denna
Stina
Eskilstuna
Väldigt bra och intressant bok, som fyller en viktig funktion i undervisning och studier.
Gabriella
Sandviken
Mycket bra bok! Praktiska tips på hur man kan tydliggöra allt i skolan.
Ida
Hofors
Lätt läst och väldigt användbar bok.
Siham
Hässelby
Boken ger konkreta råd och verktyg för att skapa en inkluderande och stödjande lärandemiljö. Rekommenderas för lärare och pedagoger som vill öka sin förståelse och kunskap kring hur man kan anpassa undervisningen för elever med dessa diagnoser. 📚🧩🏫