Religioner, livsåskådningar och etik : För lärare 4-9 och gymnasiet; Olof Franck, Kerstin von Brömssen, Christina Osbeck; 2023
3 säljare

Religioner, livsåskådningar och etik : För lärare 4-9 och gymnasiet Upplaga 2

av Olof Franck, Kerstin von Brömssen, Christina Osbeck
Att undervisa i ämnet religionskunskap är både spännande och roligt. Det är ett ämne där lärare och elever kan mötas i samtal om tro och mening, rätt och orätt, gott och ont. Det är också ett ämne där elevers erfarenheter är viktiga att ta vara på. Alla människor funderar över etiska och existentiella frågor och för religionsundervisningen utgör de en oumbärlig grund. Samtidigt finns bedömnings- och betygskriterier (Lgr22) samt kunskapskrav (gymnasiet), och utifrån dessa ska elevers ämneskunskaper bedömas. Detta ställer krav på en strukturerad, vederhäftig och klok undervisning. 

Det centrala innehållets rubriker i nationella kurs- och ämnesplaner är inte förhandlingsbara, men lärare har frihet att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Det är en frihet som är viktig att ta vara på. Samtidigt ställer denna frihet krav på att man som lärare är påläst och försöker följa vad som händer i aktuell debatt och forskning. 

Innehåll är strukturerat i sex teman: Religionsundervisning i ett kontextuellt perspektiv, Religioner och livsåskådningar, Religion och samhälle, Livsfrågor, livskådning och identitet, Etik och Religionsundervisning i en pluralistisk tid. Genom att presentera ämnesteoretiska och religionsdidaktiska perspektiv på hur det centrala innehållet kan uppfattas, vilka frågor som kan vara viktiga att uppmärksamma och vilka forskningsperspektiv som kan bidra till en djupare och mer dynamisk förståelse, ger boken en grund för hur man som lärare kan utveckla sina ämneskunskaper. 

Denna andra upplaga av RELIGIONER, LIVSÅSKÅDNINGAR OCH ETIK är kraftigt omarbetad med fokus på nya kurs- och ämnesplaner för religionskunskap. 

Bokens redaktörer är Olof Franck, professor i ämnesdidaktik, Christina Osbeck, professor i ämnesdidaktik, båda verksamma vid Göteborgs universitet, samt Kerstin von Brömssen, professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst.

Håkan Bengtsson arbetar som lektor i religionshistoria och global kristendomen vid Teologiska institutionen i Uppsala. 
Ann af Burén är lektor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola. 
Sören Dalevi är biskop i Karlstads stift och författare. Han har tidigare forskat och undervisat vid Karlstads universitet. 
Daniel Enstedtär docent och lektor i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet. 
Maria Essungerär universitetslektor och docent i Systematisk teologi med livsåskådningsforskning vid Uppsala universitet. 
Mohammad Fazlhashemiär professor i islamisk teologi och filosofi vid Uppsala universitet. 
Karin K Flensnerär docent i utbildningsvetenskap och verksam som lektor vid lärarutbildningarna vid Institutionen för Individ och Samhälle, Högskolan Väst, Trollhättan. 
Karin Hedner Zetterholmär docent i judaistik vid Lunds universitet. 
Linda Jonssonär lektor i didaktik vid Mälardalens universitet och arbetar inom lärarutbildningen. 
Katarina Kärnebro är universitetslektor vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. 
David Lifmarkär lärare i religionskunskap och svenska, och lektor i Pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. 
Annika Liljaär docent i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession. 
Linnea Lundgrenär fil doktor och forskare och lärare vid Institutionen för civilsamhälle och religion, Marie Cederschiöld högskola. 
Kristian Niemi föreläser i religionsvetenskap och religionsdidaktik vid Karlstads universitet. 
Staffan Nilssonär lektor i religionsvetenskap med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Södertörns högskola. 
Katarina Plankär docent i religionsvetenskap och verksam vid Karlstads universitet där hon forskar och undervisar. 
Signild Risenforsär docent i pedagogik och anställd vid institutionen för Individ och samhälle på Högskolan Väst. 
Anna-Pya Sjödin är docent i religionsvetenskap på Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå universitet. 
Karin Sporreär professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet, samt docent i etik. 
Olof Sundqvistär professor i religionshistoria vid Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap vid Stockholms Universitet. 
Peder Thalén är professor i livsåskådningsvetenskap vid Avdelningen för humaniora, Högskolan i Gävle. 
Linda Vikdahlär docent i religionsvetenskap och anställd som lektor vid Södertörns högskola. 
Frederik Wallensteinär religionsvetare och ämnesdidaktiker. Han forskar och undervisar i religionshistoria och religionsdidaktik vid Stockholms universitet. 
Katarina Westerlundär docent och lektor vid teologiska institutionen, Uppsala universitet. 
Anna Westman Kuhmunenär doktorand vid institutionen för Etnologi, Religionshistoria och Genus vid Stockholms universitet 
Anna Wrammertär lektor i religionsdidaktik vid Teologiska institutionen, Uppsala universitet, samt gymnasielektor i religionskunskap.
Att undervisa i ämnet religionskunskap är både spännande och roligt. Det är ett ämne där lärare och elever kan mötas i samtal om tro och mening, rätt och orätt, gott och ont. Det är också ett ämne där elevers erfarenheter är viktiga att ta vara på. Alla människor funderar över etiska och existentiella frågor och för religionsundervisningen utgör de en oumbärlig grund. Samtidigt finns bedömnings- och betygskriterier (Lgr22) samt kunskapskrav (gymnasiet), och utifrån dessa ska elevers ämneskunskaper bedömas. Detta ställer krav på en strukturerad, vederhäftig och klok undervisning. 

Det centrala innehållets rubriker i nationella kurs- och ämnesplaner är inte förhandlingsbara, men lärare har frihet att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Det är en frihet som är viktig att ta vara på. Samtidigt ställer denna frihet krav på att man som lärare är påläst och försöker följa vad som händer i aktuell debatt och forskning. 

Innehåll är strukturerat i sex teman: Religionsundervisning i ett kontextuellt perspektiv, Religioner och livsåskådningar, Religion och samhälle, Livsfrågor, livskådning och identitet, Etik och Religionsundervisning i en pluralistisk tid. Genom att presentera ämnesteoretiska och religionsdidaktiska perspektiv på hur det centrala innehållet kan uppfattas, vilka frågor som kan vara viktiga att uppmärksamma och vilka forskningsperspektiv som kan bidra till en djupare och mer dynamisk förståelse, ger boken en grund för hur man som lärare kan utveckla sina ämneskunskaper. 

Denna andra upplaga av RELIGIONER, LIVSÅSKÅDNINGAR OCH ETIK är kraftigt omarbetad med fokus på nya kurs- och ämnesplaner för religionskunskap. 

Bokens redaktörer är Olof Franck, professor i ämnesdidaktik, Christina Osbeck, professor i ämnesdidaktik, båda verksamma vid Göteborgs universitet, samt Kerstin von Brömssen, professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst.

Håkan Bengtsson arbetar som lektor i religionshistoria och global kristendomen vid Teologiska institutionen i Uppsala. 
Ann af Burén är lektor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola. 
Sören Dalevi är biskop i Karlstads stift och författare. Han har tidigare forskat och undervisat vid Karlstads universitet. 
Daniel Enstedtär docent och lektor i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet. 
Maria Essungerär universitetslektor och docent i Systematisk teologi med livsåskådningsforskning vid Uppsala universitet. 
Mohammad Fazlhashemiär professor i islamisk teologi och filosofi vid Uppsala universitet. 
Karin K Flensnerär docent i utbildningsvetenskap och verksam som lektor vid lärarutbildningarna vid Institutionen för Individ och Samhälle, Högskolan Väst, Trollhättan. 
Karin Hedner Zetterholmär docent i judaistik vid Lunds universitet. 
Linda Jonssonär lektor i didaktik vid Mälardalens universitet och arbetar inom lärarutbildningen. 
Katarina Kärnebro är universitetslektor vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. 
David Lifmarkär lärare i religionskunskap och svenska, och lektor i Pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. 
Annika Liljaär docent i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession. 
Linnea Lundgrenär fil doktor och forskare och lärare vid Institutionen för civilsamhälle och religion, Marie Cederschiöld högskola. 
Kristian Niemi föreläser i religionsvetenskap och religionsdidaktik vid Karlstads universitet. 
Staffan Nilssonär lektor i religionsvetenskap med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Södertörns högskola. 
Katarina Plankär docent i religionsvetenskap och verksam vid Karlstads universitet där hon forskar och undervisar. 
Signild Risenforsär docent i pedagogik och anställd vid institutionen för Individ och samhälle på Högskolan Väst. 
Anna-Pya Sjödin är docent i religionsvetenskap på Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå universitet. 
Karin Sporreär professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet, samt docent i etik. 
Olof Sundqvistär professor i religionshistoria vid Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap vid Stockholms Universitet. 
Peder Thalén är professor i livsåskådningsvetenskap vid Avdelningen för humaniora, Högskolan i Gävle. 
Linda Vikdahlär docent i religionsvetenskap och anställd som lektor vid Södertörns högskola. 
Frederik Wallensteinär religionsvetare och ämnesdidaktiker. Han forskar och undervisar i religionshistoria och religionsdidaktik vid Stockholms universitet. 
Katarina Westerlundär docent och lektor vid teologiska institutionen, Uppsala universitet. 
Anna Westman Kuhmunenär doktorand vid institutionen för Etnologi, Religionshistoria och Genus vid Stockholms universitet 
Anna Wrammertär lektor i religionsdidaktik vid Teologiska institutionen, Uppsala universitet, samt gymnasielektor i religionskunskap.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789151109169
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 304 st
Att undervisa i ämnet religionskunskap är både spännande och roligt. Det är ett ämne där lärare och elever kan mötas i samtal om tro och mening, rätt och orätt, gott och ont. Det är också ett ämne där elevers erfarenheter är viktiga att ta vara på. Alla människor funderar över etiska och existentiella frågor och för religionsundervisningen utgör de en oumbärlig grund. Samtidigt finns bedömnings- och betygskriterier (Lgr22) samt kunskapskrav (gymnasiet), och utifrån dessa ska elevers ämneskunskaper bedömas. Detta ställer krav på en strukturerad, vederhäftig och klok undervisning. 

Det centrala innehållets rubriker i nationella kurs- och ämnesplaner är inte förhandlingsbara, men lärare har frihet att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Det är en frihet som är viktig att ta vara på. Samtidigt ställer denna frihet krav på att man som lärare är påläst och försöker följa vad som händer i aktuell debatt och forskning. 

Innehåll är strukturerat i sex teman: Religionsundervisning i ett kontextuellt perspektiv, Religioner och livsåskådningar, Religion och samhälle, Livsfrågor, livskådning och identitet, Etik och Religionsundervisning i en pluralistisk tid. Genom att presentera ämnesteoretiska och religionsdidaktiska perspektiv på hur det centrala innehållet kan uppfattas, vilka frågor som kan vara viktiga att uppmärksamma och vilka forskningsperspektiv som kan bidra till en djupare och mer dynamisk förståelse, ger boken en grund för hur man som lärare kan utveckla sina ämneskunskaper. 

Denna andra upplaga av RELIGIONER, LIVSÅSKÅDNINGAR OCH ETIK är kraftigt omarbetad med fokus på nya kurs- och ämnesplaner för religionskunskap. 

Bokens redaktörer är Olof Franck, professor i ämnesdidaktik, Christina Osbeck, professor i ämnesdidaktik, båda verksamma vid Göteborgs universitet, samt Kerstin von Brömssen, professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst.

Håkan Bengtsson arbetar som lektor i religionshistoria och global kristendomen vid Teologiska institutionen i Uppsala. 
Ann af Burén är lektor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola. 
Sören Dalevi är biskop i Karlstads stift och författare. Han har tidigare forskat och undervisat vid Karlstads universitet. 
Daniel Enstedtär docent och lektor i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet. 
Maria Essungerär universitetslektor och docent i Systematisk teologi med livsåskådningsforskning vid Uppsala universitet. 
Mohammad Fazlhashemiär professor i islamisk teologi och filosofi vid Uppsala universitet. 
Karin K Flensnerär docent i utbildningsvetenskap och verksam som lektor vid lärarutbildningarna vid Institutionen för Individ och Samhälle, Högskolan Väst, Trollhättan. 
Karin Hedner Zetterholmär docent i judaistik vid Lunds universitet. 
Linda Jonssonär lektor i didaktik vid Mälardalens universitet och arbetar inom lärarutbildningen. 
Katarina Kärnebro är universitetslektor vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. 
David Lifmarkär lärare i religionskunskap och svenska, och lektor i Pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. 
Annika Liljaär docent i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession. 
Linnea Lundgrenär fil doktor och forskare och lärare vid Institutionen för civilsamhälle och religion, Marie Cederschiöld högskola. 
Kristian Niemi föreläser i religionsvetenskap och religionsdidaktik vid Karlstads universitet. 
Staffan Nilssonär lektor i religionsvetenskap med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Södertörns högskola. 
Katarina Plankär docent i religionsvetenskap och verksam vid Karlstads universitet där hon forskar och undervisar. 
Signild Risenforsär docent i pedagogik och anställd vid institutionen för Individ och samhälle på Högskolan Väst. 
Anna-Pya Sjödin är docent i religionsvetenskap på Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå universitet. 
Karin Sporreär professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet, samt docent i etik. 
Olof Sundqvistär professor i religionshistoria vid Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap vid Stockholms Universitet. 
Peder Thalén är professor i livsåskådningsvetenskap vid Avdelningen för humaniora, Högskolan i Gävle. 
Linda Vikdahlär docent i religionsvetenskap och anställd som lektor vid Södertörns högskola. 
Frederik Wallensteinär religionsvetare och ämnesdidaktiker. Han forskar och undervisar i religionshistoria och religionsdidaktik vid Stockholms universitet. 
Katarina Westerlundär docent och lektor vid teologiska institutionen, Uppsala universitet. 
Anna Westman Kuhmunenär doktorand vid institutionen för Etnologi, Religionshistoria och Genus vid Stockholms universitet 
Anna Wrammertär lektor i religionsdidaktik vid Teologiska institutionen, Uppsala universitet, samt gymnasielektor i religionskunskap.
Att undervisa i ämnet religionskunskap är både spännande och roligt. Det är ett ämne där lärare och elever kan mötas i samtal om tro och mening, rätt och orätt, gott och ont. Det är också ett ämne där elevers erfarenheter är viktiga att ta vara på. Alla människor funderar över etiska och existentiella frågor och för religionsundervisningen utgör de en oumbärlig grund. Samtidigt finns bedömnings- och betygskriterier (Lgr22) samt kunskapskrav (gymnasiet), och utifrån dessa ska elevers ämneskunskaper bedömas. Detta ställer krav på en strukturerad, vederhäftig och klok undervisning. 

Det centrala innehållets rubriker i nationella kurs- och ämnesplaner är inte förhandlingsbara, men lärare har frihet att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Det är en frihet som är viktig att ta vara på. Samtidigt ställer denna frihet krav på att man som lärare är påläst och försöker följa vad som händer i aktuell debatt och forskning. 

Innehåll är strukturerat i sex teman: Religionsundervisning i ett kontextuellt perspektiv, Religioner och livsåskådningar, Religion och samhälle, Livsfrågor, livskådning och identitet, Etik och Religionsundervisning i en pluralistisk tid. Genom att presentera ämnesteoretiska och religionsdidaktiska perspektiv på hur det centrala innehållet kan uppfattas, vilka frågor som kan vara viktiga att uppmärksamma och vilka forskningsperspektiv som kan bidra till en djupare och mer dynamisk förståelse, ger boken en grund för hur man som lärare kan utveckla sina ämneskunskaper. 

Denna andra upplaga av RELIGIONER, LIVSÅSKÅDNINGAR OCH ETIK är kraftigt omarbetad med fokus på nya kurs- och ämnesplaner för religionskunskap. 

Bokens redaktörer är Olof Franck, professor i ämnesdidaktik, Christina Osbeck, professor i ämnesdidaktik, båda verksamma vid Göteborgs universitet, samt Kerstin von Brömssen, professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst.

Håkan Bengtsson arbetar som lektor i religionshistoria och global kristendomen vid Teologiska institutionen i Uppsala. 
Ann af Burén är lektor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola. 
Sören Dalevi är biskop i Karlstads stift och författare. Han har tidigare forskat och undervisat vid Karlstads universitet. 
Daniel Enstedtär docent och lektor i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet. 
Maria Essungerär universitetslektor och docent i Systematisk teologi med livsåskådningsforskning vid Uppsala universitet. 
Mohammad Fazlhashemiär professor i islamisk teologi och filosofi vid Uppsala universitet. 
Karin K Flensnerär docent i utbildningsvetenskap och verksam som lektor vid lärarutbildningarna vid Institutionen för Individ och Samhälle, Högskolan Väst, Trollhättan. 
Karin Hedner Zetterholmär docent i judaistik vid Lunds universitet. 
Linda Jonssonär lektor i didaktik vid Mälardalens universitet och arbetar inom lärarutbildningen. 
Katarina Kärnebro är universitetslektor vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. 
David Lifmarkär lärare i religionskunskap och svenska, och lektor i Pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. 
Annika Liljaär docent i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession. 
Linnea Lundgrenär fil doktor och forskare och lärare vid Institutionen för civilsamhälle och religion, Marie Cederschiöld högskola. 
Kristian Niemi föreläser i religionsvetenskap och religionsdidaktik vid Karlstads universitet. 
Staffan Nilssonär lektor i religionsvetenskap med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Södertörns högskola. 
Katarina Plankär docent i religionsvetenskap och verksam vid Karlstads universitet där hon forskar och undervisar. 
Signild Risenforsär docent i pedagogik och anställd vid institutionen för Individ och samhälle på Högskolan Väst. 
Anna-Pya Sjödin är docent i religionsvetenskap på Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå universitet. 
Karin Sporreär professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet, samt docent i etik. 
Olof Sundqvistär professor i religionshistoria vid Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap vid Stockholms Universitet. 
Peder Thalén är professor i livsåskådningsvetenskap vid Avdelningen för humaniora, Högskolan i Gävle. 
Linda Vikdahlär docent i religionsvetenskap och anställd som lektor vid Södertörns högskola. 
Frederik Wallensteinär religionsvetare och ämnesdidaktiker. Han forskar och undervisar i religionshistoria och religionsdidaktik vid Stockholms universitet. 
Katarina Westerlundär docent och lektor vid teologiska institutionen, Uppsala universitet. 
Anna Westman Kuhmunenär doktorand vid institutionen för Etnologi, Religionshistoria och Genus vid Stockholms universitet 
Anna Wrammertär lektor i religionsdidaktik vid Teologiska institutionen, Uppsala universitet, samt gymnasielektor i religionskunskap.
Begagnad bok
639 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
639 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar