Remanens, eller bandspelaren som re-pro-du-da-ktionsteknologi; Jesper Olsson; 2011

Remanens, eller bandspelaren som re-pro-du-da-ktionsteknologi

av Jesper Olsson
Remanens är namnet på en egenskap hos magnetiska medier att hålla kvar rester eller spår av tidigare inspelningar efter radering, överspelning och andra försök till utplåning av information. En teknologisk palimpsest; ett materiellt omedvetet. På samma sätt lever ljudbandspelaren – en av det senaste seklets viktigaste medieteknologier – ett märkligt gengångarliv idag, i en digitalt armerad samtid. Om bandspelarens epok är förbi, så har de tekniska operationer den bidrog till att sprida (reproduktion, redigering, remediering …) blivit del av en etablerad kulturell repertoar. Jesper Olssons Remanens, eller bandspelaren som re-pro-du-da-ktionsteknologi är namnet på ett tentativt utkast till en medie- och kulturhistoria om ljudbandspelaren – som minnesteknologi och estetisk apparat, som vardagsredskap och kulturell fantasm.
Remanens är namnet på en egenskap hos magnetiska medier att hålla kvar rester eller spår av tidigare inspelningar efter radering, överspelning och andra försök till utplåning av information. En teknologisk palimpsest; ett materiellt omedvetet. På samma sätt lever ljudbandspelaren – en av det senaste seklets viktigaste medieteknologier – ett märkligt gengångarliv idag, i en digitalt armerad samtid. Om bandspelarens epok är förbi, så har de tekniska operationer den bidrog till att sprida (reproduktion, redigering, remediering …) blivit del av en etablerad kulturell repertoar. Jesper Olssons Remanens, eller bandspelaren som re-pro-du-da-ktionsteknologi är namnet på ett tentativt utkast till en medie- och kulturhistoria om ljudbandspelaren – som minnesteknologi och estetisk apparat, som vardagsredskap och kulturell fantasm.
Utgiven: 2011
ISBN: 9789186941024
Förlag: OEI editör
Format: Kartongbok
Språk: Svenska
Sidor: 64 st
Remanens är namnet på en egenskap hos magnetiska medier att hålla kvar rester eller spår av tidigare inspelningar efter radering, överspelning och andra försök till utplåning av information. En teknologisk palimpsest; ett materiellt omedvetet. På samma sätt lever ljudbandspelaren – en av det senaste seklets viktigaste medieteknologier – ett märkligt gengångarliv idag, i en digitalt armerad samtid. Om bandspelarens epok är förbi, så har de tekniska operationer den bidrog till att sprida (reproduktion, redigering, remediering …) blivit del av en etablerad kulturell repertoar. Jesper Olssons Remanens, eller bandspelaren som re-pro-du-da-ktionsteknologi är namnet på ett tentativt utkast till en medie- och kulturhistoria om ljudbandspelaren – som minnesteknologi och estetisk apparat, som vardagsredskap och kulturell fantasm.
Remanens är namnet på en egenskap hos magnetiska medier att hålla kvar rester eller spår av tidigare inspelningar efter radering, överspelning och andra försök till utplåning av information. En teknologisk palimpsest; ett materiellt omedvetet. På samma sätt lever ljudbandspelaren – en av det senaste seklets viktigaste medieteknologier – ett märkligt gengångarliv idag, i en digitalt armerad samtid. Om bandspelarens epok är förbi, så har de tekniska operationer den bidrog till att sprida (reproduktion, redigering, remediering …) blivit del av en etablerad kulturell repertoar. Jesper Olssons Remanens, eller bandspelaren som re-pro-du-da-ktionsteknologi är namnet på ett tentativt utkast till en medie- och kulturhistoria om ljudbandspelaren – som minnesteknologi och estetisk apparat, som vardagsredskap och kulturell fantasm.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)