Samverkan - en utmaning : lärdomar av KK-stiftelsens samverkansprogram; Olle Vogel, Nils Karlson, Anne-Sophie Larsson, Henrik Malm Lindberg; 2015
endast ny

Samverkan - en utmaning : lärdomar av KK-stiftelsens samverkansprogram Upplaga 1

av Olle Vogel, Nils Karlson, Anne-Sophie Larsson, Henrik Malm Lindberg
I rapporten presenteras resultat och analyser av KK-stiftelsens samverkansprogram företagsforskarskolor, forskarprofiler och expertkompetens, i vilka ca 2 miljarder kronor har satsats. En av de viktigaste lärdomarna är att det är svårt att åstadkomma varaktig samverkan mellan lärosäten och näringsliv, trots stora ansträngningar. De inblandade aktörerna har olikartade motiv, mål och verklighets-uppfattningar. Effekterna av samverkanssatsningarna är dessutom mycket långsiktiga och därmed svåra att mäta. Samverkan åstadkoms enklast där den redan fungerar, men är mycket svårare att åstadkomma där behovet kanske är som störst. Ett fåtal stora företag är återkommande samverkanspartners, och samverkar dessutom i ett flertal program. För nya, mindre och tekniksvaga företag är det väsentligt svårare att få till varaktig samverkan. Den viktigaste slutsatsen är att samverkan ska ses som en lärprocess. För att denna process ska kunna fungera krävs att aktiviteter, resultat och effekter, på kort och lång sikt, mäts och följs upp med större systematik och jämförbarhet i framtida satsningar. Det finns indikationer på att företagen bör få vara drivande i samverkansprocessen. Därmed finns också ett tydligt behov av policyutveckling, främst för att ge mindre företag möjlighet att medverka i samverkans-satsningar. Samverkan kan, rätt utformad, bygga kompetens. Samverkan – en utmaning. Lärdomar av KK-stiftelsens samverkansprogram (2015:17) publiceras inom forsknings-programmet ”Kompetens för tillväxt”. Läs mer på www.kompetensfortillvaxt.nu och www.ratio.se
I rapporten presenteras resultat och analyser av KK-stiftelsens samverkansprogram företagsforskarskolor, forskarprofiler och expertkompetens, i vilka ca 2 miljarder kronor har satsats. En av de viktigaste lärdomarna är att det är svårt att åstadkomma varaktig samverkan mellan lärosäten och näringsliv, trots stora ansträngningar. De inblandade aktörerna har olikartade motiv, mål och verklighets-uppfattningar. Effekterna av samverkanssatsningarna är dessutom mycket långsiktiga och därmed svåra att mäta. Samverkan åstadkoms enklast där den redan fungerar, men är mycket svårare att åstadkomma där behovet kanske är som störst. Ett fåtal stora företag är återkommande samverkanspartners, och samverkar dessutom i ett flertal program. För nya, mindre och tekniksvaga företag är det väsentligt svårare att få till varaktig samverkan. Den viktigaste slutsatsen är att samverkan ska ses som en lärprocess. För att denna process ska kunna fungera krävs att aktiviteter, resultat och effekter, på kort och lång sikt, mäts och följs upp med större systematik och jämförbarhet i framtida satsningar. Det finns indikationer på att företagen bör få vara drivande i samverkansprocessen. Därmed finns också ett tydligt behov av policyutveckling, främst för att ge mindre företag möjlighet att medverka i samverkans-satsningar. Samverkan kan, rätt utformad, bygga kompetens. Samverkan – en utmaning. Lärdomar av KK-stiftelsens samverkansprogram (2015:17) publiceras inom forsknings-programmet ”Kompetens för tillväxt”. Läs mer på www.kompetensfortillvaxt.nu och www.ratio.se
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789176096703
Förlag: Ratio
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 186 st
I rapporten presenteras resultat och analyser av KK-stiftelsens samverkansprogram företagsforskarskolor, forskarprofiler och expertkompetens, i vilka ca 2 miljarder kronor har satsats. En av de viktigaste lärdomarna är att det är svårt att åstadkomma varaktig samverkan mellan lärosäten och näringsliv, trots stora ansträngningar. De inblandade aktörerna har olikartade motiv, mål och verklighets-uppfattningar. Effekterna av samverkanssatsningarna är dessutom mycket långsiktiga och därmed svåra att mäta. Samverkan åstadkoms enklast där den redan fungerar, men är mycket svårare att åstadkomma där behovet kanske är som störst. Ett fåtal stora företag är återkommande samverkanspartners, och samverkar dessutom i ett flertal program. För nya, mindre och tekniksvaga företag är det väsentligt svårare att få till varaktig samverkan. Den viktigaste slutsatsen är att samverkan ska ses som en lärprocess. För att denna process ska kunna fungera krävs att aktiviteter, resultat och effekter, på kort och lång sikt, mäts och följs upp med större systematik och jämförbarhet i framtida satsningar. Det finns indikationer på att företagen bör få vara drivande i samverkansprocessen. Därmed finns också ett tydligt behov av policyutveckling, främst för att ge mindre företag möjlighet att medverka i samverkans-satsningar. Samverkan kan, rätt utformad, bygga kompetens. Samverkan – en utmaning. Lärdomar av KK-stiftelsens samverkansprogram (2015:17) publiceras inom forsknings-programmet ”Kompetens för tillväxt”. Läs mer på www.kompetensfortillvaxt.nu och www.ratio.se
I rapporten presenteras resultat och analyser av KK-stiftelsens samverkansprogram företagsforskarskolor, forskarprofiler och expertkompetens, i vilka ca 2 miljarder kronor har satsats. En av de viktigaste lärdomarna är att det är svårt att åstadkomma varaktig samverkan mellan lärosäten och näringsliv, trots stora ansträngningar. De inblandade aktörerna har olikartade motiv, mål och verklighets-uppfattningar. Effekterna av samverkanssatsningarna är dessutom mycket långsiktiga och därmed svåra att mäta. Samverkan åstadkoms enklast där den redan fungerar, men är mycket svårare att åstadkomma där behovet kanske är som störst. Ett fåtal stora företag är återkommande samverkanspartners, och samverkar dessutom i ett flertal program. För nya, mindre och tekniksvaga företag är det väsentligt svårare att få till varaktig samverkan. Den viktigaste slutsatsen är att samverkan ska ses som en lärprocess. För att denna process ska kunna fungera krävs att aktiviteter, resultat och effekter, på kort och lång sikt, mäts och följs upp med större systematik och jämförbarhet i framtida satsningar. Det finns indikationer på att företagen bör få vara drivande i samverkansprocessen. Därmed finns också ett tydligt behov av policyutveckling, främst för att ge mindre företag möjlighet att medverka i samverkans-satsningar. Samverkan kan, rätt utformad, bygga kompetens. Samverkan – en utmaning. Lärdomar av KK-stiftelsens samverkansprogram (2015:17) publiceras inom forsknings-programmet ”Kompetens för tillväxt”. Läs mer på www.kompetensfortillvaxt.nu och www.ratio.se
Ny bok
353 kr371 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
353 kr371 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)