Skillnad och konsekvens : mötet lärare-studerande och undervisning som meningserbjudande; Tomas Englund; 2004
2 säljare

Skillnad och konsekvens : mötet lärare-studerande och undervisning som meningserbjudande Upplaga 1

av Tomas Englund
Bidragen i Skillnad och konsekvens sätter genomgående fokus på att det gör skillnad och leder till olika konsekvenser beroende på vilket val av innehåll som görs och hur mötet lärare och studerande gestaltas. De kommunikativa situationer som utgör det vi vanligen benämner undervisning och lärande ses som fyllda av politiska och moraliska dimensioner som inte är bestämda på förhand utan som formbara i varje enskild situation.
I volymen behandlas didaktiska frågor som befinner sig i skärningspunkter mellan vad som ofta betraktas som allmän- och ämnesdidaktiska perspektiv. Genom att koncentrera på dessa skärningspunkter är ambitionen att klar-göra skillnader mellan och analysera konsekvenser av olika val av innehåll och sätt att hantera mötet lärare-studerande.
Sammantaget anförs i antologins olika kapitel betydelsen av tre insikter som tagit form i forskningsmiljöns pedagogisk-didaktiska forskning under det senaste decenniet: 1) mötets intersubjektiva och kommunikativa karaktär, 2) undervisningens potentiellt skilda innebörder genom (främst lärarens) olika val av innehåll i undervisningen som meningserbjudande och 3) mötets och undervisningens ständigt närvarande och möjliga relation till det politisk-moraliska, till demokratiaspekten.
Bidragen i Skillnad och konsekvens sätter genomgående fokus på att det gör skillnad och leder till olika konsekvenser beroende på vilket val av innehåll som görs och hur mötet lärare och studerande gestaltas. De kommunikativa situationer som utgör det vi vanligen benämner undervisning och lärande ses som fyllda av politiska och moraliska dimensioner som inte är bestämda på förhand utan som formbara i varje enskild situation.
I volymen behandlas didaktiska frågor som befinner sig i skärningspunkter mellan vad som ofta betraktas som allmän- och ämnesdidaktiska perspektiv. Genom att koncentrera på dessa skärningspunkter är ambitionen att klar-göra skillnader mellan och analysera konsekvenser av olika val av innehåll och sätt att hantera mötet lärare-studerande.
Sammantaget anförs i antologins olika kapitel betydelsen av tre insikter som tagit form i forskningsmiljöns pedagogisk-didaktiska forskning under det senaste decenniet: 1) mötets intersubjektiva och kommunikativa karaktär, 2) undervisningens potentiellt skilda innebörder genom (främst lärarens) olika val av innehåll i undervisningen som meningserbjudande och 3) mötets och undervisningens ständigt närvarande och möjliga relation till det politisk-moraliska, till demokratiaspekten.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2004
ISBN: 9789144033921
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 269 st
Bidragen i Skillnad och konsekvens sätter genomgående fokus på att det gör skillnad och leder till olika konsekvenser beroende på vilket val av innehåll som görs och hur mötet lärare och studerande gestaltas. De kommunikativa situationer som utgör det vi vanligen benämner undervisning och lärande ses som fyllda av politiska och moraliska dimensioner som inte är bestämda på förhand utan som formbara i varje enskild situation.
I volymen behandlas didaktiska frågor som befinner sig i skärningspunkter mellan vad som ofta betraktas som allmän- och ämnesdidaktiska perspektiv. Genom att koncentrera på dessa skärningspunkter är ambitionen att klar-göra skillnader mellan och analysera konsekvenser av olika val av innehåll och sätt att hantera mötet lärare-studerande.
Sammantaget anförs i antologins olika kapitel betydelsen av tre insikter som tagit form i forskningsmiljöns pedagogisk-didaktiska forskning under det senaste decenniet: 1) mötets intersubjektiva och kommunikativa karaktär, 2) undervisningens potentiellt skilda innebörder genom (främst lärarens) olika val av innehåll i undervisningen som meningserbjudande och 3) mötets och undervisningens ständigt närvarande och möjliga relation till det politisk-moraliska, till demokratiaspekten.
Bidragen i Skillnad och konsekvens sätter genomgående fokus på att det gör skillnad och leder till olika konsekvenser beroende på vilket val av innehåll som görs och hur mötet lärare och studerande gestaltas. De kommunikativa situationer som utgör det vi vanligen benämner undervisning och lärande ses som fyllda av politiska och moraliska dimensioner som inte är bestämda på förhand utan som formbara i varje enskild situation.
I volymen behandlas didaktiska frågor som befinner sig i skärningspunkter mellan vad som ofta betraktas som allmän- och ämnesdidaktiska perspektiv. Genom att koncentrera på dessa skärningspunkter är ambitionen att klar-göra skillnader mellan och analysera konsekvenser av olika val av innehåll och sätt att hantera mötet lärare-studerande.
Sammantaget anförs i antologins olika kapitel betydelsen av tre insikter som tagit form i forskningsmiljöns pedagogisk-didaktiska forskning under det senaste decenniet: 1) mötets intersubjektiva och kommunikativa karaktär, 2) undervisningens potentiellt skilda innebörder genom (främst lärarens) olika val av innehåll i undervisningen som meningserbjudande och 3) mötets och undervisningens ständigt närvarande och möjliga relation till det politisk-moraliska, till demokratiaspekten.
Begagnad bok
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar