Skolledaren i fokus; Gunnar Berg, Mats Ekholm, Karin Franzén, Jan Hylén, Birgitta Johansson-Hidén, Pirjo Lahdenperä, Christian Lundahl, Staffan Olsson, Kennert Orlenius, Hans-Åke Scherp, Lars Svedberg, Lars Werner; 2011
5+ säljare

Skolledaren i fokus Upplaga 1

av Gunnar Berg, Mats Ekholm, Karin Franzén, Jan Hylén, Birgitta Johansson-Hidén
m.fl.
Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:

Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet? Får rektor bestämma? Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på? Etik i rektors praktik – men hur? Hur kan rektor orientera i olika värdesystem? Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola? Att synliggöra det osynliga – hur går det till? Varför gör vi det vi gör när det som händer händer? Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap? Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap? Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande? Hur påverkas skolan av digitaliseringen? Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav? Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:

Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet? Får rektor bestämma? Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på? Etik i rektors praktik – men hur? Hur kan rektor orientera i olika värdesystem? Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola? Att synliggöra det osynliga – hur går det till? Varför gör vi det vi gör när det som händer händer? Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap? Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap? Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande? Hur påverkas skolan av digitaliseringen? Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav? Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789144060613
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 240 st
Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:

Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet? Får rektor bestämma? Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på? Etik i rektors praktik – men hur? Hur kan rektor orientera i olika värdesystem? Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola? Att synliggöra det osynliga – hur går det till? Varför gör vi det vi gör när det som händer händer? Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap? Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap? Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande? Hur påverkas skolan av digitaliseringen? Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav? Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:

Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet? Får rektor bestämma? Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på? Etik i rektors praktik – men hur? Hur kan rektor orientera i olika värdesystem? Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola? Att synliggöra det osynliga – hur går det till? Varför gör vi det vi gör när det som händer händer? Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap? Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap? Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande? Hur påverkas skolan av digitaliseringen? Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav? Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Begagnad bok
175 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
175 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar