När marknaden kom till förorten : varlfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella omfrådens skolor; Nihad Bunar; 2008
5+ säljare

När marknaden kom till förorten : varlfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella omfrådens skolor Upplaga 1

av Nihad Bunar
Marknadsliberala utbildningsreformer har präglat västvärlden under de senaste 15 åren. I den här boken presenterar författaren en grundlig genomgång av den internationella och svenska forskningen om valfrihet inom skolan och diskuterar polariseringen segregation-integration. Något som den offentliga debatten tenderar att reduceras till. Hur reagerar mångkulturella skolor och deras elever, i Malmö och Stockholm, när marknaden i form av valfrihet, skolpeng, konkurrens, status och rykte etablerar sig som ett av de starkaste skolutvecklingsincitamenten. Vilka är konkurrenterna? Är det kommunala innerstadsskolor med svenska elever i majoritet? Eller fristående religiösa och allmänprofilerade skolor? Eller mångkulturella grannskolor? Författaren avslutar boken med en vetenskaplig analys och några policyförslag på hur valfriheten kan användas som ett instrument för att öka effektiviteten och minska de sociala skillnaderna. Boken vänder sig till alla de som är intresserade av utbildningsfrågor i välfärdsstaten. Den lämpar sig särskilt som litteratur för studenter på lärarutbildningar och samhällsvetenskapliga program samt för verksamma lärare, rektorer, skoladministratörer och politiker.
Marknadsliberala utbildningsreformer har präglat västvärlden under de senaste 15 åren. I den här boken presenterar författaren en grundlig genomgång av den internationella och svenska forskningen om valfrihet inom skolan och diskuterar polariseringen segregation-integration. Något som den offentliga debatten tenderar att reduceras till. Hur reagerar mångkulturella skolor och deras elever, i Malmö och Stockholm, när marknaden i form av valfrihet, skolpeng, konkurrens, status och rykte etablerar sig som ett av de starkaste skolutvecklingsincitamenten. Vilka är konkurrenterna? Är det kommunala innerstadsskolor med svenska elever i majoritet? Eller fristående religiösa och allmänprofilerade skolor? Eller mångkulturella grannskolor? Författaren avslutar boken med en vetenskaplig analys och några policyförslag på hur valfriheten kan användas som ett instrument för att öka effektiviteten och minska de sociala skillnaderna. Boken vänder sig till alla de som är intresserade av utbildningsfrågor i välfärdsstaten. Den lämpar sig särskilt som litteratur för studenter på lärarutbildningar och samhällsvetenskapliga program samt för verksamma lärare, rektorer, skoladministratörer och politiker.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789144040172
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 248 st
Marknadsliberala utbildningsreformer har präglat västvärlden under de senaste 15 åren. I den här boken presenterar författaren en grundlig genomgång av den internationella och svenska forskningen om valfrihet inom skolan och diskuterar polariseringen segregation-integration. Något som den offentliga debatten tenderar att reduceras till. Hur reagerar mångkulturella skolor och deras elever, i Malmö och Stockholm, när marknaden i form av valfrihet, skolpeng, konkurrens, status och rykte etablerar sig som ett av de starkaste skolutvecklingsincitamenten. Vilka är konkurrenterna? Är det kommunala innerstadsskolor med svenska elever i majoritet? Eller fristående religiösa och allmänprofilerade skolor? Eller mångkulturella grannskolor? Författaren avslutar boken med en vetenskaplig analys och några policyförslag på hur valfriheten kan användas som ett instrument för att öka effektiviteten och minska de sociala skillnaderna. Boken vänder sig till alla de som är intresserade av utbildningsfrågor i välfärdsstaten. Den lämpar sig särskilt som litteratur för studenter på lärarutbildningar och samhällsvetenskapliga program samt för verksamma lärare, rektorer, skoladministratörer och politiker.
Marknadsliberala utbildningsreformer har präglat västvärlden under de senaste 15 åren. I den här boken presenterar författaren en grundlig genomgång av den internationella och svenska forskningen om valfrihet inom skolan och diskuterar polariseringen segregation-integration. Något som den offentliga debatten tenderar att reduceras till. Hur reagerar mångkulturella skolor och deras elever, i Malmö och Stockholm, när marknaden i form av valfrihet, skolpeng, konkurrens, status och rykte etablerar sig som ett av de starkaste skolutvecklingsincitamenten. Vilka är konkurrenterna? Är det kommunala innerstadsskolor med svenska elever i majoritet? Eller fristående religiösa och allmänprofilerade skolor? Eller mångkulturella grannskolor? Författaren avslutar boken med en vetenskaplig analys och några policyförslag på hur valfriheten kan användas som ett instrument för att öka effektiviteten och minska de sociala skillnaderna. Boken vänder sig till alla de som är intresserade av utbildningsfrågor i välfärdsstaten. Den lämpar sig särskilt som litteratur för studenter på lärarutbildningar och samhällsvetenskapliga program samt för verksamma lärare, rektorer, skoladministratörer och politiker.
Begagnad bok
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar