Skolledarskap och skolans frirum; Gunnar Berg; 2018
spara 31%
5+ säljare

Skolledarskap och skolans frirum Upplaga 2

av Gunnar Berg
Korstryck är ett av bokens huvudbegrepp. Det står för olika krav som skilda intressenter ställer på skolors arbete och som i sin tur formar skolledares arbetsvillkor. Skolledarskapets främsta utmaning ligger i att agera proaktivt i förhållande till dessa förutsättningar. Detta innebär att agera i skarven mellan skollag, läroplaner och kommunala budgetdirektiv. Dessutom ska skolledare svara för att rekrytera elever på marknadens villkor och söka borgfred mellan olikartade förväntningar från vårdnadshavare och starkt styrande interna skolkulturer. För den enskilda rektorn blir då en primär uppgift att inom dessa ramar söka och använda det outnyttjade frirummet för att utveckla den lokala verksamheten för elevers bästa. Skolledares professionella mästerskap blir mot denna bakgrund en fråga om att kunna omvandla omvärldens spänningsfyllda krav och förväntningar till verksamhetsförbättrande aktiviteter.
Denna andra upplaga är grundligt omarbetad men syftet är fort­farande att tydliggöra och benämna arten av den komplexitet i skolledares yrkesutövande som uppstår i korstryckets kölvatten. Den vänder sig till blivande och verksamma rektorer samt till andra chefer och ledare verksamma inom kommuner och enskilda skolor.
Korstryck är ett av bokens huvudbegrepp. Det står för olika krav som skilda intressenter ställer på skolors arbete och som i sin tur formar skolledares arbetsvillkor. Skolledarskapets främsta utmaning ligger i att agera proaktivt i förhållande till dessa förutsättningar. Detta innebär att agera i skarven mellan skollag, läroplaner och kommunala budgetdirektiv. Dessutom ska skolledare svara för att rekrytera elever på marknadens villkor och söka borgfred mellan olikartade förväntningar från vårdnadshavare och starkt styrande interna skolkulturer. För den enskilda rektorn blir då en primär uppgift att inom dessa ramar söka och använda det outnyttjade frirummet för att utveckla den lokala verksamheten för elevers bästa. Skolledares professionella mästerskap blir mot denna bakgrund en fråga om att kunna omvandla omvärldens spänningsfyllda krav och förväntningar till verksamhetsförbättrande aktiviteter.
Denna andra upplaga är grundligt omarbetad men syftet är fort­farande att tydliggöra och benämna arten av den komplexitet i skolledares yrkesutövande som uppstår i korstryckets kölvatten. Den vänder sig till blivande och verksamma rektorer samt till andra chefer och ledare verksamma inom kommuner och enskilda skolor.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789144126234
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 278 st
Korstryck är ett av bokens huvudbegrepp. Det står för olika krav som skilda intressenter ställer på skolors arbete och som i sin tur formar skolledares arbetsvillkor. Skolledarskapets främsta utmaning ligger i att agera proaktivt i förhållande till dessa förutsättningar. Detta innebär att agera i skarven mellan skollag, läroplaner och kommunala budgetdirektiv. Dessutom ska skolledare svara för att rekrytera elever på marknadens villkor och söka borgfred mellan olikartade förväntningar från vårdnadshavare och starkt styrande interna skolkulturer. För den enskilda rektorn blir då en primär uppgift att inom dessa ramar söka och använda det outnyttjade frirummet för att utveckla den lokala verksamheten för elevers bästa. Skolledares professionella mästerskap blir mot denna bakgrund en fråga om att kunna omvandla omvärldens spänningsfyllda krav och förväntningar till verksamhetsförbättrande aktiviteter.
Denna andra upplaga är grundligt omarbetad men syftet är fort­farande att tydliggöra och benämna arten av den komplexitet i skolledares yrkesutövande som uppstår i korstryckets kölvatten. Den vänder sig till blivande och verksamma rektorer samt till andra chefer och ledare verksamma inom kommuner och enskilda skolor.
Korstryck är ett av bokens huvudbegrepp. Det står för olika krav som skilda intressenter ställer på skolors arbete och som i sin tur formar skolledares arbetsvillkor. Skolledarskapets främsta utmaning ligger i att agera proaktivt i förhållande till dessa förutsättningar. Detta innebär att agera i skarven mellan skollag, läroplaner och kommunala budgetdirektiv. Dessutom ska skolledare svara för att rekrytera elever på marknadens villkor och söka borgfred mellan olikartade förväntningar från vårdnadshavare och starkt styrande interna skolkulturer. För den enskilda rektorn blir då en primär uppgift att inom dessa ramar söka och använda det outnyttjade frirummet för att utveckla den lokala verksamheten för elevers bästa. Skolledares professionella mästerskap blir mot denna bakgrund en fråga om att kunna omvandla omvärldens spänningsfyllda krav och förväntningar till verksamhetsförbättrande aktiviteter.
Denna andra upplaga är grundligt omarbetad men syftet är fort­farande att tydliggöra och benämna arten av den komplexitet i skolledares yrkesutövande som uppstår i korstryckets kölvatten. Den vänder sig till blivande och verksamma rektorer samt till andra chefer och ledare verksamma inom kommuner och enskilda skolor.
Begagnad bok
269 kr389 krSpara 120 kr (31%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
269 kr389 krSpara 120 kr (31%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar