Vad är det som skiljer specialpedagogik från den allmänna pedagogiken? Hur har yrkesrollen för specialpedagoger förändrats under senare år, och vilken funktion har specialpedagogiken i en inkluderande skola? När tydligare kunskapskrav, fler nationella prov och tidigare betyg införs väcks frågor om vilka konsekvenser detta får för elevers lärande och utveckling. Inkluderingsfrågan har dessutom blivit omdiskuterad och kontroversiell i många kommuner och skolor. De senaste årens omfattande skolreformer handlar inte enbart om pedagogik – de bär också tydliga ideologiska inslag. Skolan har gått från att ses som ett av samhällets främsta verktyg för demokratisk utveckling, jämlikhet, jämställdhet och gemenskap, till att i allt högre grad betraktas som en arena där kunskap är nyckeln till framgång på en global marknad.
I denna fjärde, reviderade upplaga belyses hur skolan kan möta den naturliga variationen av olikheter mellan elever och vilka kunskaper lärare behöver för att skapa goda lärandemiljöer för alla barn och unga. Boken presenterar resultat från flera forskningsprojekt om verksamhet riktad till elever i behov av särskilt stöd, och diskuterar lärarutbildningens roll för att skapa bästa möjliga förutsättningar för lärande. Den tar också upp konsekvenserna av att allt fler elever utreds och får diagnoser. Därtill ges en internationell utblick med fokus på överenskommelser och riktlinjer som påverkar synen på en inkluderande skola – en skola för alla – samt de utmaningar och möjligheter som detta innebär.
Sagt om boken
"Hur hanterar vi den naturliga variationen av olikheter mellan skolans elever och vad innebär egentligen det oklara begreppet specialpedagogik? --- Persson argumenterar för ett relationellt perspektiv, dvs. en interaktion som sker i samspel med skolans övriga pedagogiska verksamhet. Det handlar om en verksamhet som arbetar långsiktigt, där inte bara eleven utan också läraren och lärmiljön är i fokus för specialpedagogiska åtgärder. --- Denna tankeväckande och angelägna bok är oumbärlig för ALLA som arbetar inom skolans värld. Då skapas kanske möjligheter att vi kan få i gång långsiktiga lösningar, som verkligen ger effekt för de elever som behöver extra stöd i någon form."
BTJ häfte 13122031 Lektör Elisabeth Eliasson Roos
"... en ganska lättläst bok av en kunnig och väl insatt författare."
Publiceras i BTJ-häftet nr 5, 2019. Lektör Marianne Ericson
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker
I januari 2019 släpptes boken Elevers olikheter : och specialpedagogisk kunskap skriven av Bengt Persson. Det är den 4e upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 186 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Liber som har sitt säte i Solna.
Köp boken Elevers olikheter : och specialpedagogisk kunskap på Studentapan och spara uppåt 24% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.
Harvard
Oxford
APA
Vancouver
Baserat på 25 recensioner från verifierade användare
4.6 (25)
25 recensioner
Hannah
Upplands Väsby
Lättläst och givande bok.
Johan
Järfälla
Beskriver en brett innehåll om pedagogers olika utmaningar i samspel med elevers olika utmaningar.
Melina
Skene
Mycket bra bok för att utöka förstående för elevers olikheter
Malin
Hörnefors
Lättläst med specialpedagogik i fokus.
Rebecca
Trångsund
Bok som ingår i specialpedagogik. väldigt bra och nyttig information.
Joel
Karlskrona
En bra bok om du ska fokusera på detta ämne