Skrivande i tidiga skolår; Åsa af Geijerstam, Caroline Liberg, Charlotte Engblom, Jenny W. Folkeryd, Maria Rasmusson, Maria Westman, Kimberly Norrman, Oscar Björk; 2024
endast ny

Skrivande i tidiga skolår Upplaga 1

av Åsa af Geijerstam, Caroline Liberg, Charlotte Engblom, Jenny W. Folkeryd, Maria Rasmusson
m.fl.
I den här boken får du som är eller ska bli lärare fördjupa din kunskap om elevers skrivande i tidiga skolår. Här introduceras begreppet funktionellt skrivande och i fem kapitel utforskas centrala språkliga aspekter som är avgörande för elevers skrivutveckling. Dessa aspekter integreras sedan i sexton konkreta undervisningsupplägg som inkluderar allt från bokstavsinlärning till att skapa innehållsrika texter. 

Funktionellt skrivande innebär att eleverna skriver för att uppnå ett syfte, i ett sammanhang som engagerar dem och för en mottagare de vill kommunicera med. Genom exempel och handledning i får du konkreta verktyg för att skapa meningsfulla skrivuppgifter som intresserar och motiverar dina elever. Varje kapitel illustreras med konkreta exempel från texter skrivna av elever och avslutas med diskussionsfrågor för vidare reflektion och samarbete med kollegor.
Genom boken:
1.    Fördjupas kunskapen om olika språkliga aspekter av skrivandet.
2.    Ges exempel på hur man kan samtala med eleverna om deras skrivande.
3.    Erbjuds en struktur för att utforska funktionellt skrivande tillsammans med kollegor.

Bokenär tänkt att ge lärare och blivande lärare glädje och inspiration i textskapandet och i samtal om skrivande. Välkommen till det funktionella skrivandet!
 

Bokens författare forskar inom området skrivande och läsande i skolan samt är verksamma inom lärarutbildning och lärarfortbildning.
Oscar Björk är filosofie doktor i didaktik med inriktning svenska och universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet. 
Charlotte Engblomär lektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet och docent i svenska språket. 
Jenny W. Folkerydär professor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. 
Åsa af Geijerstam är docent i didaktik vid Uppsala universitet.
Caroline Libergär professor emeritus i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet. 
Kimberly Norrmanär doktorand i svenskdidaktik med inriktning flerspråkighet vid Uppsala universitet. 
Maria Rasmussonär lektor i didaktik vid Uppsala universitet med över 20 års erfarenhet som lärarutbildare. 
Maria Westmanär filosofie doktor i nordiska språk, docent och universitetslektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. 
 
I den här boken får du som är eller ska bli lärare fördjupa din kunskap om elevers skrivande i tidiga skolår. Här introduceras begreppet funktionellt skrivande och i fem kapitel utforskas centrala språkliga aspekter som är avgörande för elevers skrivutveckling. Dessa aspekter integreras sedan i sexton konkreta undervisningsupplägg som inkluderar allt från bokstavsinlärning till att skapa innehållsrika texter. 

Funktionellt skrivande innebär att eleverna skriver för att uppnå ett syfte, i ett sammanhang som engagerar dem och för en mottagare de vill kommunicera med. Genom exempel och handledning i får du konkreta verktyg för att skapa meningsfulla skrivuppgifter som intresserar och motiverar dina elever. Varje kapitel illustreras med konkreta exempel från texter skrivna av elever och avslutas med diskussionsfrågor för vidare reflektion och samarbete med kollegor.
Genom boken:
1.    Fördjupas kunskapen om olika språkliga aspekter av skrivandet.
2.    Ges exempel på hur man kan samtala med eleverna om deras skrivande.
3.    Erbjuds en struktur för att utforska funktionellt skrivande tillsammans med kollegor.

Bokenär tänkt att ge lärare och blivande lärare glädje och inspiration i textskapandet och i samtal om skrivande. Välkommen till det funktionella skrivandet!
 

Bokens författare forskar inom området skrivande och läsande i skolan samt är verksamma inom lärarutbildning och lärarfortbildning.
Oscar Björk är filosofie doktor i didaktik med inriktning svenska och universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet. 
Charlotte Engblomär lektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet och docent i svenska språket. 
Jenny W. Folkerydär professor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. 
Åsa af Geijerstam är docent i didaktik vid Uppsala universitet.
Caroline Libergär professor emeritus i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet. 
Kimberly Norrmanär doktorand i svenskdidaktik med inriktning flerspråkighet vid Uppsala universitet. 
Maria Rasmussonär lektor i didaktik vid Uppsala universitet med över 20 års erfarenhet som lärarutbildare. 
Maria Westmanär filosofie doktor i nordiska språk, docent och universitetslektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. 
 
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789151109664
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 180 st
I den här boken får du som är eller ska bli lärare fördjupa din kunskap om elevers skrivande i tidiga skolår. Här introduceras begreppet funktionellt skrivande och i fem kapitel utforskas centrala språkliga aspekter som är avgörande för elevers skrivutveckling. Dessa aspekter integreras sedan i sexton konkreta undervisningsupplägg som inkluderar allt från bokstavsinlärning till att skapa innehållsrika texter. 

Funktionellt skrivande innebär att eleverna skriver för att uppnå ett syfte, i ett sammanhang som engagerar dem och för en mottagare de vill kommunicera med. Genom exempel och handledning i får du konkreta verktyg för att skapa meningsfulla skrivuppgifter som intresserar och motiverar dina elever. Varje kapitel illustreras med konkreta exempel från texter skrivna av elever och avslutas med diskussionsfrågor för vidare reflektion och samarbete med kollegor.
Genom boken:
1.    Fördjupas kunskapen om olika språkliga aspekter av skrivandet.
2.    Ges exempel på hur man kan samtala med eleverna om deras skrivande.
3.    Erbjuds en struktur för att utforska funktionellt skrivande tillsammans med kollegor.

Bokenär tänkt att ge lärare och blivande lärare glädje och inspiration i textskapandet och i samtal om skrivande. Välkommen till det funktionella skrivandet!
 

Bokens författare forskar inom området skrivande och läsande i skolan samt är verksamma inom lärarutbildning och lärarfortbildning.
Oscar Björk är filosofie doktor i didaktik med inriktning svenska och universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet. 
Charlotte Engblomär lektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet och docent i svenska språket. 
Jenny W. Folkerydär professor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. 
Åsa af Geijerstam är docent i didaktik vid Uppsala universitet.
Caroline Libergär professor emeritus i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet. 
Kimberly Norrmanär doktorand i svenskdidaktik med inriktning flerspråkighet vid Uppsala universitet. 
Maria Rasmussonär lektor i didaktik vid Uppsala universitet med över 20 års erfarenhet som lärarutbildare. 
Maria Westmanär filosofie doktor i nordiska språk, docent och universitetslektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. 
 
I den här boken får du som är eller ska bli lärare fördjupa din kunskap om elevers skrivande i tidiga skolår. Här introduceras begreppet funktionellt skrivande och i fem kapitel utforskas centrala språkliga aspekter som är avgörande för elevers skrivutveckling. Dessa aspekter integreras sedan i sexton konkreta undervisningsupplägg som inkluderar allt från bokstavsinlärning till att skapa innehållsrika texter. 

Funktionellt skrivande innebär att eleverna skriver för att uppnå ett syfte, i ett sammanhang som engagerar dem och för en mottagare de vill kommunicera med. Genom exempel och handledning i får du konkreta verktyg för att skapa meningsfulla skrivuppgifter som intresserar och motiverar dina elever. Varje kapitel illustreras med konkreta exempel från texter skrivna av elever och avslutas med diskussionsfrågor för vidare reflektion och samarbete med kollegor.
Genom boken:
1.    Fördjupas kunskapen om olika språkliga aspekter av skrivandet.
2.    Ges exempel på hur man kan samtala med eleverna om deras skrivande.
3.    Erbjuds en struktur för att utforska funktionellt skrivande tillsammans med kollegor.

Bokenär tänkt att ge lärare och blivande lärare glädje och inspiration i textskapandet och i samtal om skrivande. Välkommen till det funktionella skrivandet!
 

Bokens författare forskar inom området skrivande och läsande i skolan samt är verksamma inom lärarutbildning och lärarfortbildning.
Oscar Björk är filosofie doktor i didaktik med inriktning svenska och universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet. 
Charlotte Engblomär lektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet och docent i svenska språket. 
Jenny W. Folkerydär professor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. 
Åsa af Geijerstam är docent i didaktik vid Uppsala universitet.
Caroline Libergär professor emeritus i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet. 
Kimberly Norrmanär doktorand i svenskdidaktik med inriktning flerspråkighet vid Uppsala universitet. 
Maria Rasmussonär lektor i didaktik vid Uppsala universitet med över 20 års erfarenhet som lärarutbildare. 
Maria Westmanär filosofie doktor i nordiska språk, docent och universitetslektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. 
 
Ny bok
293 kr308 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
293 kr308 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)