Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet; Pauline Gibbons; 2006
5+ säljare

Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet Upplaga 1

av Pauline Gibbons
Boken vänder sig främst till lärare, från förskolan till gymnasieskolan. Flerspråkigheten i den svenska skolan innebär en stor utmaning för lärare att skapa möjligheter för alla elever att nå målen i läroplaner och kursplaner. Mål som eleverna förväntas uppnå även om de ännu inte till fullo behärskar det undervisningsspråk de möter i skolan. Andraspråksinlärning är en tidskrävande process och eftersom begrepps-, kunskaps- och språkutveckling är ömsesidigt beroende av varandra måste alla lärare, oavsett ämne, stötta eleverna så att de parallellt kan utveckla såväl sitt andraspråk som ämneskunskaperna. Gibbons framhåller här fördelarna och möjligheterna med att arbeta ämnesövergripande med både första- och andraspråkselever i klassrummet och visar på ett övertygande sätt, med många praktiska exempel, att en sådan undervisning är språkutvecklande för alla elever. Alla exempel har så långt som möjligt anpassats till svenska förhållanden, av Carin Rosander från Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Det gäller även uttalsavsnitten (som bearbetats av Inga Sjödin). På Nationellt centrums webbplats finns en studiehandledning till boken. Författaren Pauline Gibbons, biträdande professor vid University of Technology i Sydney, har mycket bred erfarenhet av andraspråksundervisning i olika länder, med fokus på hur man integrerar språk- och ämnesutveckling. Svenskt förord av Carin Rosander, Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Boken vänder sig främst till lärare, från förskolan till gymnasieskolan. Flerspråkigheten i den svenska skolan innebär en stor utmaning för lärare att skapa möjligheter för alla elever att nå målen i läroplaner och kursplaner. Mål som eleverna förväntas uppnå även om de ännu inte till fullo behärskar det undervisningsspråk de möter i skolan. Andraspråksinlärning är en tidskrävande process och eftersom begrepps-, kunskaps- och språkutveckling är ömsesidigt beroende av varandra måste alla lärare, oavsett ämne, stötta eleverna så att de parallellt kan utveckla såväl sitt andraspråk som ämneskunskaperna. Gibbons framhåller här fördelarna och möjligheterna med att arbeta ämnesövergripande med både första- och andraspråkselever i klassrummet och visar på ett övertygande sätt, med många praktiska exempel, att en sådan undervisning är språkutvecklande för alla elever. Alla exempel har så långt som möjligt anpassats till svenska förhållanden, av Carin Rosander från Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Det gäller även uttalsavsnitten (som bearbetats av Inga Sjödin). På Nationellt centrums webbplats finns en studiehandledning till boken. Författaren Pauline Gibbons, biträdande professor vid University of Technology i Sydney, har mycket bred erfarenhet av andraspråksundervisning i olika länder, med fokus på hur man integrerar språk- och ämnesutveckling. Svenskt förord av Carin Rosander, Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2006
ISBN: 9789173828178
Förlag: Hallgren & Fallgren
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 208 st
5 upplagor
Upplaga 5 (2018)
från 285 kr
Upplaga 4 (2016)
från 239 kr
Upplaga 3 (2013)
från 145 kr
Upplaga 2 (2009)
från 139 kr
Visa alla upplagor
Boken vänder sig främst till lärare, från förskolan till gymnasieskolan. Flerspråkigheten i den svenska skolan innebär en stor utmaning för lärare att skapa möjligheter för alla elever att nå målen i läroplaner och kursplaner. Mål som eleverna förväntas uppnå även om de ännu inte till fullo behärskar det undervisningsspråk de möter i skolan. Andraspråksinlärning är en tidskrävande process och eftersom begrepps-, kunskaps- och språkutveckling är ömsesidigt beroende av varandra måste alla lärare, oavsett ämne, stötta eleverna så att de parallellt kan utveckla såväl sitt andraspråk som ämneskunskaperna. Gibbons framhåller här fördelarna och möjligheterna med att arbeta ämnesövergripande med både första- och andraspråkselever i klassrummet och visar på ett övertygande sätt, med många praktiska exempel, att en sådan undervisning är språkutvecklande för alla elever. Alla exempel har så långt som möjligt anpassats till svenska förhållanden, av Carin Rosander från Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Det gäller även uttalsavsnitten (som bearbetats av Inga Sjödin). På Nationellt centrums webbplats finns en studiehandledning till boken. Författaren Pauline Gibbons, biträdande professor vid University of Technology i Sydney, har mycket bred erfarenhet av andraspråksundervisning i olika länder, med fokus på hur man integrerar språk- och ämnesutveckling. Svenskt förord av Carin Rosander, Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Boken vänder sig främst till lärare, från förskolan till gymnasieskolan. Flerspråkigheten i den svenska skolan innebär en stor utmaning för lärare att skapa möjligheter för alla elever att nå målen i läroplaner och kursplaner. Mål som eleverna förväntas uppnå även om de ännu inte till fullo behärskar det undervisningsspråk de möter i skolan. Andraspråksinlärning är en tidskrävande process och eftersom begrepps-, kunskaps- och språkutveckling är ömsesidigt beroende av varandra måste alla lärare, oavsett ämne, stötta eleverna så att de parallellt kan utveckla såväl sitt andraspråk som ämneskunskaperna. Gibbons framhåller här fördelarna och möjligheterna med att arbeta ämnesövergripande med både första- och andraspråkselever i klassrummet och visar på ett övertygande sätt, med många praktiska exempel, att en sådan undervisning är språkutvecklande för alla elever. Alla exempel har så långt som möjligt anpassats till svenska förhållanden, av Carin Rosander från Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Det gäller även uttalsavsnitten (som bearbetats av Inga Sjödin). På Nationellt centrums webbplats finns en studiehandledning till boken. Författaren Pauline Gibbons, biträdande professor vid University of Technology i Sydney, har mycket bred erfarenhet av andraspråksundervisning i olika länder, med fokus på hur man integrerar språk- och ämnesutveckling. Svenskt förord av Carin Rosander, Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Begagnad bok
105 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
105 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar