Svenskämnets roll : om didaktik, demokrati och critical literacy; Gunilla Molloy; 2017
spara 25%
5 säljare

Svenskämnets roll : om didaktik, demokrati och critical literacy Upplaga 1

av Gunilla Molloy
Varje lärare i svenska skolan har två uppdrag – kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget – som i enlighet med läroplanen ska integreras i undervisningen: det s.k. dubbla uppdraget. Den här boken ger en tydlig bild av hur ett genomtänkt didaktiskt val, som integrerar kunskapsuppdraget med demokratiuppdraget, varken är omständligt eller krångligt utan tvärtom kan vara både kreativt och intellektuellt utmanande – för både lärare och elever.
Genom konkreta lektionsexempel och didaktiska resonemang får läsaren följa hur elever arbetar med det dubbla uppdraget inom ramen för ett kritiskt textarbete. Med utgångspunkt i forskning om literacy och critical literacy beskriver Gunilla Molloy hur ett kritiskt textarbete kan synliggöra olika maktrelationer, klart uttalade eller dolda, i de litterära texter och läromedel som eleverna möter. Men inte minst resonerar hon kring hur maktrelationer i elevernas egna texter kan lyftas fram, diskuteras och omformas i syfte att ge eleverna nya insikter om förhållandet mellan språk, text och makt.
Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan.
Varje lärare i svenska skolan har två uppdrag – kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget – som i enlighet med läroplanen ska integreras i undervisningen: det s.k. dubbla uppdraget. Den här boken ger en tydlig bild av hur ett genomtänkt didaktiskt val, som integrerar kunskapsuppdraget med demokratiuppdraget, varken är omständligt eller krångligt utan tvärtom kan vara både kreativt och intellektuellt utmanande – för både lärare och elever.
Genom konkreta lektionsexempel och didaktiska resonemang får läsaren följa hur elever arbetar med det dubbla uppdraget inom ramen för ett kritiskt textarbete. Med utgångspunkt i forskning om literacy och critical literacy beskriver Gunilla Molloy hur ett kritiskt textarbete kan synliggöra olika maktrelationer, klart uttalade eller dolda, i de litterära texter och läromedel som eleverna möter. Men inte minst resonerar hon kring hur maktrelationer i elevernas egna texter kan lyftas fram, diskuteras och omformas i syfte att ge eleverna nya insikter om förhållandet mellan språk, text och makt.
Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789144076249
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 135 st
Varje lärare i svenska skolan har två uppdrag – kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget – som i enlighet med läroplanen ska integreras i undervisningen: det s.k. dubbla uppdraget. Den här boken ger en tydlig bild av hur ett genomtänkt didaktiskt val, som integrerar kunskapsuppdraget med demokratiuppdraget, varken är omständligt eller krångligt utan tvärtom kan vara både kreativt och intellektuellt utmanande – för både lärare och elever.
Genom konkreta lektionsexempel och didaktiska resonemang får läsaren följa hur elever arbetar med det dubbla uppdraget inom ramen för ett kritiskt textarbete. Med utgångspunkt i forskning om literacy och critical literacy beskriver Gunilla Molloy hur ett kritiskt textarbete kan synliggöra olika maktrelationer, klart uttalade eller dolda, i de litterära texter och läromedel som eleverna möter. Men inte minst resonerar hon kring hur maktrelationer i elevernas egna texter kan lyftas fram, diskuteras och omformas i syfte att ge eleverna nya insikter om förhållandet mellan språk, text och makt.
Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan.
Varje lärare i svenska skolan har två uppdrag – kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget – som i enlighet med läroplanen ska integreras i undervisningen: det s.k. dubbla uppdraget. Den här boken ger en tydlig bild av hur ett genomtänkt didaktiskt val, som integrerar kunskapsuppdraget med demokratiuppdraget, varken är omständligt eller krångligt utan tvärtom kan vara både kreativt och intellektuellt utmanande – för både lärare och elever.
Genom konkreta lektionsexempel och didaktiska resonemang får läsaren följa hur elever arbetar med det dubbla uppdraget inom ramen för ett kritiskt textarbete. Med utgångspunkt i forskning om literacy och critical literacy beskriver Gunilla Molloy hur ett kritiskt textarbete kan synliggöra olika maktrelationer, klart uttalade eller dolda, i de litterära texter och läromedel som eleverna möter. Men inte minst resonerar hon kring hur maktrelationer i elevernas egna texter kan lyftas fram, diskuteras och omformas i syfte att ge eleverna nya insikter om förhållandet mellan språk, text och makt.
Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan.
Begagnad bok
249 kr331 krSpara 82 kr (25%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
249 kr331 krSpara 82 kr (25%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar