Tankarna springer före : att bedöma ett andraspråk i utveckling; Tua Abrahamsson, Susanne Benckert, Pirko Bergman, Olle Fritzell, Catarina Littman, Mikael Olofsson, Carin Rosander, Mariana Sellgren, Lena Sjöqvist; 2005
5+ säljare

Tankarna springer före : att bedöma ett andraspråk i utveckling Upplaga 1

av Tua Abrahamsson, Susanne Benckert, Pirko Bergman, Olle Fritzell, Catarina Littman
m.fl.
Mer än vart tionde barn i Sverige har ett annat modersmål än svenska. Hur bedömer man två- eller flerspråkiga elevers kunskap och kompetens?

Läs mer
I Tankarna springer före presenterar författarna en heltäckande bedömningsmall som kan användas för att beskriva språkbehärskningen hos andra andraspråksinlärare - såväl barn som vuxna. Aktuell och teoretisk kunskap om andraspråksinlärning beskrivs utförligt. Här poängteras vikten av en enhetlig syn på språkutveckling från förskolan till gymnasiet och vuxenundervisningen - språkbehärskning ska ses som en process, inte som en produkt.
Med hjälp av s.k. performansanalyser kan pedagoger få en allsidig bild av elevens språkliga kompetens. Flera praktiska exempel tas upp som i detalj visar hur performansanalyser kan användas av pedagoger. Andra metoder för uppföljning av språkutvecklingen presenteras också.
Texterna riktar sig främst till dem som arbetar med flerspråkiga elevers språkutveckling och som därför behöver göra olika språkliga bedömningar. De vänder sig även till alla pedagoger som delar ansvaret för elevernas språkutveckling och behöver öka sin kunskap om andraspråkselevernas språkliga förutsättningar och behov.

Om författarna
I boken medverkar nio lärare och lärarutbildare i svenska som andraspråk: Tua Abrahamsson, Susanne Benckert, Pirkko Bergman, Olle Fritzell, Catarina Littman, Mikael Olofsson, Carin Rosander, Mariana Sellgren, och Lena Sjöqvist. Redaktörer för boken är Tua Abrahamsson och Pirkko Bergman.
Mer än vart tionde barn i Sverige har ett annat modersmål än svenska. Hur bedömer man två- eller flerspråkiga elevers kunskap och kompetens?

Läs mer
I Tankarna springer före presenterar författarna en heltäckande bedömningsmall som kan användas för att beskriva språkbehärskningen hos andra andraspråksinlärare - såväl barn som vuxna. Aktuell och teoretisk kunskap om andraspråksinlärning beskrivs utförligt. Här poängteras vikten av en enhetlig syn på språkutveckling från förskolan till gymnasiet och vuxenundervisningen - språkbehärskning ska ses som en process, inte som en produkt.
Med hjälp av s.k. performansanalyser kan pedagoger få en allsidig bild av elevens språkliga kompetens. Flera praktiska exempel tas upp som i detalj visar hur performansanalyser kan användas av pedagoger. Andra metoder för uppföljning av språkutvecklingen presenteras också.
Texterna riktar sig främst till dem som arbetar med flerspråkiga elevers språkutveckling och som därför behöver göra olika språkliga bedömningar. De vänder sig även till alla pedagoger som delar ansvaret för elevernas språkutveckling och behöver öka sin kunskap om andraspråkselevernas språkliga förutsättningar och behov.

Om författarna
I boken medverkar nio lärare och lärarutbildare i svenska som andraspråk: Tua Abrahamsson, Susanne Benckert, Pirkko Bergman, Olle Fritzell, Catarina Littman, Mikael Olofsson, Carin Rosander, Mariana Sellgren, och Lena Sjöqvist. Redaktörer för boken är Tua Abrahamsson och Pirkko Bergman.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2005
ISBN: 9789176565926
Förlag: Stockholms Universitets förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 152 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2014)
306 kr (endast ny)
Upplaga 1 (2005)
från 185 kr
Mer än vart tionde barn i Sverige har ett annat modersmål än svenska. Hur bedömer man två- eller flerspråkiga elevers kunskap och kompetens?

Läs mer
I Tankarna springer före presenterar författarna en heltäckande bedömningsmall som kan användas för att beskriva språkbehärskningen hos andra andraspråksinlärare - såväl barn som vuxna. Aktuell och teoretisk kunskap om andraspråksinlärning beskrivs utförligt. Här poängteras vikten av en enhetlig syn på språkutveckling från förskolan till gymnasiet och vuxenundervisningen - språkbehärskning ska ses som en process, inte som en produkt.
Med hjälp av s.k. performansanalyser kan pedagoger få en allsidig bild av elevens språkliga kompetens. Flera praktiska exempel tas upp som i detalj visar hur performansanalyser kan användas av pedagoger. Andra metoder för uppföljning av språkutvecklingen presenteras också.
Texterna riktar sig främst till dem som arbetar med flerspråkiga elevers språkutveckling och som därför behöver göra olika språkliga bedömningar. De vänder sig även till alla pedagoger som delar ansvaret för elevernas språkutveckling och behöver öka sin kunskap om andraspråkselevernas språkliga förutsättningar och behov.

Om författarna
I boken medverkar nio lärare och lärarutbildare i svenska som andraspråk: Tua Abrahamsson, Susanne Benckert, Pirkko Bergman, Olle Fritzell, Catarina Littman, Mikael Olofsson, Carin Rosander, Mariana Sellgren, och Lena Sjöqvist. Redaktörer för boken är Tua Abrahamsson och Pirkko Bergman.
Mer än vart tionde barn i Sverige har ett annat modersmål än svenska. Hur bedömer man två- eller flerspråkiga elevers kunskap och kompetens?

Läs mer
I Tankarna springer före presenterar författarna en heltäckande bedömningsmall som kan användas för att beskriva språkbehärskningen hos andra andraspråksinlärare - såväl barn som vuxna. Aktuell och teoretisk kunskap om andraspråksinlärning beskrivs utförligt. Här poängteras vikten av en enhetlig syn på språkutveckling från förskolan till gymnasiet och vuxenundervisningen - språkbehärskning ska ses som en process, inte som en produkt.
Med hjälp av s.k. performansanalyser kan pedagoger få en allsidig bild av elevens språkliga kompetens. Flera praktiska exempel tas upp som i detalj visar hur performansanalyser kan användas av pedagoger. Andra metoder för uppföljning av språkutvecklingen presenteras också.
Texterna riktar sig främst till dem som arbetar med flerspråkiga elevers språkutveckling och som därför behöver göra olika språkliga bedömningar. De vänder sig även till alla pedagoger som delar ansvaret för elevernas språkutveckling och behöver öka sin kunskap om andraspråkselevernas språkliga förutsättningar och behov.

Om författarna
I boken medverkar nio lärare och lärarutbildare i svenska som andraspråk: Tua Abrahamsson, Susanne Benckert, Pirkko Bergman, Olle Fritzell, Catarina Littman, Mikael Olofsson, Carin Rosander, Mariana Sellgren, och Lena Sjöqvist. Redaktörer för boken är Tua Abrahamsson och Pirkko Bergman.
Begagnad bok
185 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
185 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar