Teorier i det naturvetenskapliga klassrummet; Björn Andersson; 2012

Teorier i det naturvetenskapliga klassrummet Upplaga 1

av Björn Andersson
Att skapa och använda teorier är kärnan i naturvetenskapen. Teorierna är redskap för individens vetgirighet, samhällets kunskapsbygge och utgör grunden för den tekniska utveckling som förändrat våra liv under de senaste århundradena. För att elever ska lära sig att använda dessa teoretiska redskap krävs undervisningsmetoder där problemlösning, argumentation och diskussion står i centrum.

Den här boken belyser hur man kan undervisa om teorier i skolans naturvetenskap. Den består av fyra delar där den första behandlar kommunikation och lärande. I den andra diskuteras utförligt undervisning av centrala teorier, bland dem en kvalitativ partikelteori för faser och fasomvandlingar och teorin om evolution genom naturligt urval. I den tredje delen ger författaren exempel på hur det kunnande som redovisats i tidigare delar kan förmedlas till elever i form av berättelser. Två av dessa ingår i boken. Ytterligare fem kan laddas ner från nätet. Den sista delen är en problemsamling.

Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasiet, till lärarutbildare och andra med intresse för undervisning och lärande i naturvetenskap.

Björn Andersson är professor emeritus vid Göteborgs universitet med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnenas didaktik.
Att skapa och använda teorier är kärnan i naturvetenskapen. Teorierna är redskap för individens vetgirighet, samhällets kunskapsbygge och utgör grunden för den tekniska utveckling som förändrat våra liv under de senaste århundradena. För att elever ska lära sig att använda dessa teoretiska redskap krävs undervisningsmetoder där problemlösning, argumentation och diskussion står i centrum.

Den här boken belyser hur man kan undervisa om teorier i skolans naturvetenskap. Den består av fyra delar där den första behandlar kommunikation och lärande. I den andra diskuteras utförligt undervisning av centrala teorier, bland dem en kvalitativ partikelteori för faser och fasomvandlingar och teorin om evolution genom naturligt urval. I den tredje delen ger författaren exempel på hur det kunnande som redovisats i tidigare delar kan förmedlas till elever i form av berättelser. Två av dessa ingår i boken. Ytterligare fem kan laddas ner från nätet. Den sista delen är en problemsamling.

Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasiet, till lärarutbildare och andra med intresse för undervisning och lärande i naturvetenskap.

Björn Andersson är professor emeritus vid Göteborgs universitet med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnenas didaktik.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789140681218
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 174 st
Att skapa och använda teorier är kärnan i naturvetenskapen. Teorierna är redskap för individens vetgirighet, samhällets kunskapsbygge och utgör grunden för den tekniska utveckling som förändrat våra liv under de senaste århundradena. För att elever ska lära sig att använda dessa teoretiska redskap krävs undervisningsmetoder där problemlösning, argumentation och diskussion står i centrum.

Den här boken belyser hur man kan undervisa om teorier i skolans naturvetenskap. Den består av fyra delar där den första behandlar kommunikation och lärande. I den andra diskuteras utförligt undervisning av centrala teorier, bland dem en kvalitativ partikelteori för faser och fasomvandlingar och teorin om evolution genom naturligt urval. I den tredje delen ger författaren exempel på hur det kunnande som redovisats i tidigare delar kan förmedlas till elever i form av berättelser. Två av dessa ingår i boken. Ytterligare fem kan laddas ner från nätet. Den sista delen är en problemsamling.

Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasiet, till lärarutbildare och andra med intresse för undervisning och lärande i naturvetenskap.

Björn Andersson är professor emeritus vid Göteborgs universitet med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnenas didaktik.
Att skapa och använda teorier är kärnan i naturvetenskapen. Teorierna är redskap för individens vetgirighet, samhällets kunskapsbygge och utgör grunden för den tekniska utveckling som förändrat våra liv under de senaste århundradena. För att elever ska lära sig att använda dessa teoretiska redskap krävs undervisningsmetoder där problemlösning, argumentation och diskussion står i centrum.

Den här boken belyser hur man kan undervisa om teorier i skolans naturvetenskap. Den består av fyra delar där den första behandlar kommunikation och lärande. I den andra diskuteras utförligt undervisning av centrala teorier, bland dem en kvalitativ partikelteori för faser och fasomvandlingar och teorin om evolution genom naturligt urval. I den tredje delen ger författaren exempel på hur det kunnande som redovisats i tidigare delar kan förmedlas till elever i form av berättelser. Två av dessa ingår i boken. Ytterligare fem kan laddas ner från nätet. Den sista delen är en problemsamling.

Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasiet, till lärarutbildare och andra med intresse för undervisning och lärande i naturvetenskap.

Björn Andersson är professor emeritus vid Göteborgs universitet med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnenas didaktik.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)