Tillit och förtroende : Ständiga utmaningar för professioner; Carin Björngren Cuadra (red.), Ola Fransson (red.); 2012

Tillit och förtroende : Ständiga utmaningar för professioner Upplaga 1

av Carin Björngren Cuadra (red.), Ola Fransson (red.)
För att professionella ska kunna utföra sitt arbete räcker det inte med att de har de rätta kunskaperna och är kompetenta. Medborgarna måste också ha tillit till dem. Professioner och professionellas arbete förändras hela tiden och därmed förändras också förutsättningarna för förtroendet och tilliten till dem och de organisationer de representerar.

Professionella har ett stort kunskapsövertag gentemot medborgarna. I de flesta fall gör vi inte någon kontroll av deras kunskaper, utan vi litar på dem. Vi har tillit till de professionella och förtroende för professionerna. Hur kommer det sig, egentligen? Vad händer med förtroendet och tilliten när arbetsvillkoren förändras? Hur etableras förtroende och tillit mellan klienter och professionella? I den här boken diskuteras dessa frågor utifrån olika professioner och professionella; poliser, socionomer, sjuksköterskor, revisorer och psykologer.

Boken är främst avsedd för universitets- och högskolestuderande inom dessa ämnen. Den är också relevant för yrkesverksamma och andra som har intresse för professioner och professionellas arbete.

Carin Björngren Cuadra är dr i odontologisk vetenskap och verksam vid Fakulteten Hälsa och samhälle, Malmö högskola.

Ola Fransson är fil.dr i Idé- och lärdomshistoria och verksam vid Centrum för professionsstudier (CPS), Malmö högskola.
För att professionella ska kunna utföra sitt arbete räcker det inte med att de har de rätta kunskaperna och är kompetenta. Medborgarna måste också ha tillit till dem. Professioner och professionellas arbete förändras hela tiden och därmed förändras också förutsättningarna för förtroendet och tilliten till dem och de organisationer de representerar.

Professionella har ett stort kunskapsövertag gentemot medborgarna. I de flesta fall gör vi inte någon kontroll av deras kunskaper, utan vi litar på dem. Vi har tillit till de professionella och förtroende för professionerna. Hur kommer det sig, egentligen? Vad händer med förtroendet och tilliten när arbetsvillkoren förändras? Hur etableras förtroende och tillit mellan klienter och professionella? I den här boken diskuteras dessa frågor utifrån olika professioner och professionella; poliser, socionomer, sjuksköterskor, revisorer och psykologer.

Boken är främst avsedd för universitets- och högskolestuderande inom dessa ämnen. Den är också relevant för yrkesverksamma och andra som har intresse för professioner och professionellas arbete.

Carin Björngren Cuadra är dr i odontologisk vetenskap och verksam vid Fakulteten Hälsa och samhälle, Malmö högskola.

Ola Fransson är fil.dr i Idé- och lärdomshistoria och verksam vid Centrum för professionsstudier (CPS), Malmö högskola.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789140677839
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 303 st
För att professionella ska kunna utföra sitt arbete räcker det inte med att de har de rätta kunskaperna och är kompetenta. Medborgarna måste också ha tillit till dem. Professioner och professionellas arbete förändras hela tiden och därmed förändras också förutsättningarna för förtroendet och tilliten till dem och de organisationer de representerar.

Professionella har ett stort kunskapsövertag gentemot medborgarna. I de flesta fall gör vi inte någon kontroll av deras kunskaper, utan vi litar på dem. Vi har tillit till de professionella och förtroende för professionerna. Hur kommer det sig, egentligen? Vad händer med förtroendet och tilliten när arbetsvillkoren förändras? Hur etableras förtroende och tillit mellan klienter och professionella? I den här boken diskuteras dessa frågor utifrån olika professioner och professionella; poliser, socionomer, sjuksköterskor, revisorer och psykologer.

Boken är främst avsedd för universitets- och högskolestuderande inom dessa ämnen. Den är också relevant för yrkesverksamma och andra som har intresse för professioner och professionellas arbete.

Carin Björngren Cuadra är dr i odontologisk vetenskap och verksam vid Fakulteten Hälsa och samhälle, Malmö högskola.

Ola Fransson är fil.dr i Idé- och lärdomshistoria och verksam vid Centrum för professionsstudier (CPS), Malmö högskola.
För att professionella ska kunna utföra sitt arbete räcker det inte med att de har de rätta kunskaperna och är kompetenta. Medborgarna måste också ha tillit till dem. Professioner och professionellas arbete förändras hela tiden och därmed förändras också förutsättningarna för förtroendet och tilliten till dem och de organisationer de representerar.

Professionella har ett stort kunskapsövertag gentemot medborgarna. I de flesta fall gör vi inte någon kontroll av deras kunskaper, utan vi litar på dem. Vi har tillit till de professionella och förtroende för professionerna. Hur kommer det sig, egentligen? Vad händer med förtroendet och tilliten när arbetsvillkoren förändras? Hur etableras förtroende och tillit mellan klienter och professionella? I den här boken diskuteras dessa frågor utifrån olika professioner och professionella; poliser, socionomer, sjuksköterskor, revisorer och psykologer.

Boken är främst avsedd för universitets- och högskolestuderande inom dessa ämnen. Den är också relevant för yrkesverksamma och andra som har intresse för professioner och professionellas arbete.

Carin Björngren Cuadra är dr i odontologisk vetenskap och verksam vid Fakulteten Hälsa och samhälle, Malmö högskola.

Ola Fransson är fil.dr i Idé- och lärdomshistoria och verksam vid Centrum för professionsstudier (CPS), Malmö högskola.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)