Toddlarkultur : om ett- och tvååringars sociala umgänge i förskolan; Gunvor Løkken; 2008
spara 38%
5+ säljare

Toddlarkultur : om ett- och tvååringars sociala umgänge i förskolan Upplaga 1

av Gunvor Løkken
Toddlarkultur är den kultur som skapas under ett- och tvååriga barns sociala umgänge i förskolan. Ordet toddlare är hämtat från engelskan och betyder "den som tultar". Författaren framhåller att toddlarkroppen är själva ankaret i barnens lekfulla samvaro. Med denna kropp i livlig rörelse kan flera barn leka både länge och med få konflikter. Leken äger vanligtvis rum kring stora föremål och utan hjälp från äldre barn eller vuxna. Författaren berättar hur de små barnen utvecklar humor, lekrutiner och hälsningsceremonier. I boken beskriver författaren hur kroppslig snarare än språklig samverkan präglar de här barnens kultur, handlingar som säger oss vuxna hur de gör sina relationer. En kultur som är meningsfull för den som lär sig förstå den. Småbarnspedagogikens uppgift måste därmed ha en tydlig inriktning på lekkulturen och relationerna mellan barnen och visa förskolans speciella värde för de minsta. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan samt psykologer, logopeder och andra yrkesgrupper med intresse för små barns utveckling och kommunikation.
Toddlarkultur är den kultur som skapas under ett- och tvååriga barns sociala umgänge i förskolan. Ordet toddlare är hämtat från engelskan och betyder "den som tultar". Författaren framhåller att toddlarkroppen är själva ankaret i barnens lekfulla samvaro. Med denna kropp i livlig rörelse kan flera barn leka både länge och med få konflikter. Leken äger vanligtvis rum kring stora föremål och utan hjälp från äldre barn eller vuxna. Författaren berättar hur de små barnen utvecklar humor, lekrutiner och hälsningsceremonier. I boken beskriver författaren hur kroppslig snarare än språklig samverkan präglar de här barnens kultur, handlingar som säger oss vuxna hur de gör sina relationer. En kultur som är meningsfull för den som lär sig förstå den. Småbarnspedagogikens uppgift måste därmed ha en tydlig inriktning på lekkulturen och relationerna mellan barnen och visa förskolans speciella värde för de minsta. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan samt psykologer, logopeder och andra yrkesgrupper med intresse för små barns utveckling och kommunikation.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789144040202
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 136 st
Toddlarkultur är den kultur som skapas under ett- och tvååriga barns sociala umgänge i förskolan. Ordet toddlare är hämtat från engelskan och betyder "den som tultar". Författaren framhåller att toddlarkroppen är själva ankaret i barnens lekfulla samvaro. Med denna kropp i livlig rörelse kan flera barn leka både länge och med få konflikter. Leken äger vanligtvis rum kring stora föremål och utan hjälp från äldre barn eller vuxna. Författaren berättar hur de små barnen utvecklar humor, lekrutiner och hälsningsceremonier. I boken beskriver författaren hur kroppslig snarare än språklig samverkan präglar de här barnens kultur, handlingar som säger oss vuxna hur de gör sina relationer. En kultur som är meningsfull för den som lär sig förstå den. Småbarnspedagogikens uppgift måste därmed ha en tydlig inriktning på lekkulturen och relationerna mellan barnen och visa förskolans speciella värde för de minsta. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan samt psykologer, logopeder och andra yrkesgrupper med intresse för små barns utveckling och kommunikation.
Toddlarkultur är den kultur som skapas under ett- och tvååriga barns sociala umgänge i förskolan. Ordet toddlare är hämtat från engelskan och betyder "den som tultar". Författaren framhåller att toddlarkroppen är själva ankaret i barnens lekfulla samvaro. Med denna kropp i livlig rörelse kan flera barn leka både länge och med få konflikter. Leken äger vanligtvis rum kring stora föremål och utan hjälp från äldre barn eller vuxna. Författaren berättar hur de små barnen utvecklar humor, lekrutiner och hälsningsceremonier. I boken beskriver författaren hur kroppslig snarare än språklig samverkan präglar de här barnens kultur, handlingar som säger oss vuxna hur de gör sina relationer. En kultur som är meningsfull för den som lär sig förstå den. Småbarnspedagogikens uppgift måste därmed ha en tydlig inriktning på lekkulturen och relationerna mellan barnen och visa förskolans speciella värde för de minsta. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan samt psykologer, logopeder och andra yrkesgrupper med intresse för små barns utveckling och kommunikation.
Begagnad bok
155 kr249 krSpara 94 kr (38%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
155 kr249 krSpara 94 kr (38%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar