Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod; Mats Alvesson, Kaj Sköldberg; 2008
5+ säljare

Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod Upplaga 2

av Mats Alvesson, Kaj Sköldberg
När första upplagan av Tolkning och reflektion utkom 1994 bröt den nya vägar inom kvalitativ samhällsforskning och samhällsvetenskaplig metodologi. Boken blev snabbt något av en modern klassiker och används flitigt på metodkurser vid universitet och högskolor.

En grundtanke i boken är att data alltid är tolkade och konstruerade mot bakgrund av de personliga, kulturella, ideologiska och språkliga referensramar som vi bär med oss. Reflektion innebär att ta ett steg bakåt från tolkningen: att tolka sina egna tolkningar, perspektivera sitt eget perspektiv, ställa sin egen auktoritet som uttolkare och författare i självkritisk belysning.

I boken navigerar författarna i utrymmet mellan den abstrakta filosofin och den metodologiska kokboken. Avsikten är att lyfta nivån på kvalitativ metod genom att foga in vetenskapsfilosofi som ett centralt och fortlöpande inslag i empiriskt förankrad samhällsvetenskap. Omvänt är syftet att föra abstrakta vetenskapsfilosofiska tankegångar till en nivå där de blir mer konkret tillämpliga för kvalitativ forskning. Detta betyder en intellektualisering av kvalitativ metod och samtidigt en pragmatisering av vetenskapsfilosofi.

Boken innehåller nytolkningar och kritiska diskussioner av viktigare kvalitativa ansatser som bland annat grundad teori, etnografi, hermeneutik, kritisk teori och postmodernism. Denna andra upplaga av boken har uppdaterats med aktuell forskning, fått en mer pedagogisk kapitelstruktur och flera nyskrivna avsnitt om bland annat socialkonstruktionism och kritisk realism. Hermeneutiken har getts en ny framställning både i innehåll och form. Dessutom har nya idéer utvecklats om hur man kreativt kan utveckla kunskap utifrån reflexiv metod.
När första upplagan av Tolkning och reflektion utkom 1994 bröt den nya vägar inom kvalitativ samhällsforskning och samhällsvetenskaplig metodologi. Boken blev snabbt något av en modern klassiker och används flitigt på metodkurser vid universitet och högskolor.

En grundtanke i boken är att data alltid är tolkade och konstruerade mot bakgrund av de personliga, kulturella, ideologiska och språkliga referensramar som vi bär med oss. Reflektion innebär att ta ett steg bakåt från tolkningen: att tolka sina egna tolkningar, perspektivera sitt eget perspektiv, ställa sin egen auktoritet som uttolkare och författare i självkritisk belysning.

I boken navigerar författarna i utrymmet mellan den abstrakta filosofin och den metodologiska kokboken. Avsikten är att lyfta nivån på kvalitativ metod genom att foga in vetenskapsfilosofi som ett centralt och fortlöpande inslag i empiriskt förankrad samhällsvetenskap. Omvänt är syftet att föra abstrakta vetenskapsfilosofiska tankegångar till en nivå där de blir mer konkret tillämpliga för kvalitativ forskning. Detta betyder en intellektualisering av kvalitativ metod och samtidigt en pragmatisering av vetenskapsfilosofi.

Boken innehåller nytolkningar och kritiska diskussioner av viktigare kvalitativa ansatser som bland annat grundad teori, etnografi, hermeneutik, kritisk teori och postmodernism. Denna andra upplaga av boken har uppdaterats med aktuell forskning, fått en mer pedagogisk kapitelstruktur och flera nyskrivna avsnitt om bland annat socialkonstruktionism och kritisk realism. Hermeneutiken har getts en ny framställning både i innehåll och form. Dessutom har nya idéer utvecklats om hur man kreativt kan utveckla kunskap utifrån reflexiv metod.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789144046150
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 597 st
3 upplagor
Upplaga 3 (2017)
från 325 kr
Upplaga 1 (1994)
från 159 kr
Upplaga 2 (2008)
från 129 kr
När första upplagan av Tolkning och reflektion utkom 1994 bröt den nya vägar inom kvalitativ samhällsforskning och samhällsvetenskaplig metodologi. Boken blev snabbt något av en modern klassiker och används flitigt på metodkurser vid universitet och högskolor.

En grundtanke i boken är att data alltid är tolkade och konstruerade mot bakgrund av de personliga, kulturella, ideologiska och språkliga referensramar som vi bär med oss. Reflektion innebär att ta ett steg bakåt från tolkningen: att tolka sina egna tolkningar, perspektivera sitt eget perspektiv, ställa sin egen auktoritet som uttolkare och författare i självkritisk belysning.

I boken navigerar författarna i utrymmet mellan den abstrakta filosofin och den metodologiska kokboken. Avsikten är att lyfta nivån på kvalitativ metod genom att foga in vetenskapsfilosofi som ett centralt och fortlöpande inslag i empiriskt förankrad samhällsvetenskap. Omvänt är syftet att föra abstrakta vetenskapsfilosofiska tankegångar till en nivå där de blir mer konkret tillämpliga för kvalitativ forskning. Detta betyder en intellektualisering av kvalitativ metod och samtidigt en pragmatisering av vetenskapsfilosofi.

Boken innehåller nytolkningar och kritiska diskussioner av viktigare kvalitativa ansatser som bland annat grundad teori, etnografi, hermeneutik, kritisk teori och postmodernism. Denna andra upplaga av boken har uppdaterats med aktuell forskning, fått en mer pedagogisk kapitelstruktur och flera nyskrivna avsnitt om bland annat socialkonstruktionism och kritisk realism. Hermeneutiken har getts en ny framställning både i innehåll och form. Dessutom har nya idéer utvecklats om hur man kreativt kan utveckla kunskap utifrån reflexiv metod.
När första upplagan av Tolkning och reflektion utkom 1994 bröt den nya vägar inom kvalitativ samhällsforskning och samhällsvetenskaplig metodologi. Boken blev snabbt något av en modern klassiker och används flitigt på metodkurser vid universitet och högskolor.

En grundtanke i boken är att data alltid är tolkade och konstruerade mot bakgrund av de personliga, kulturella, ideologiska och språkliga referensramar som vi bär med oss. Reflektion innebär att ta ett steg bakåt från tolkningen: att tolka sina egna tolkningar, perspektivera sitt eget perspektiv, ställa sin egen auktoritet som uttolkare och författare i självkritisk belysning.

I boken navigerar författarna i utrymmet mellan den abstrakta filosofin och den metodologiska kokboken. Avsikten är att lyfta nivån på kvalitativ metod genom att foga in vetenskapsfilosofi som ett centralt och fortlöpande inslag i empiriskt förankrad samhällsvetenskap. Omvänt är syftet att föra abstrakta vetenskapsfilosofiska tankegångar till en nivå där de blir mer konkret tillämpliga för kvalitativ forskning. Detta betyder en intellektualisering av kvalitativ metod och samtidigt en pragmatisering av vetenskapsfilosofi.

Boken innehåller nytolkningar och kritiska diskussioner av viktigare kvalitativa ansatser som bland annat grundad teori, etnografi, hermeneutik, kritisk teori och postmodernism. Denna andra upplaga av boken har uppdaterats med aktuell forskning, fått en mer pedagogisk kapitelstruktur och flera nyskrivna avsnitt om bland annat socialkonstruktionism och kritisk realism. Hermeneutiken har getts en ny framställning både i innehåll och form. Dessutom har nya idéer utvecklats om hur man kreativt kan utveckla kunskap utifrån reflexiv metod.
Begagnad bok
129 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
129 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar