Traumamedvetenhet i förskolan; Anna Hellberg; 2017
spara 3%
2 säljare

Traumamedvetenhet i förskolan Upplaga 1

av Anna Hellberg
Traumamedvetenhet i förskolan vänder sig till den som möter barn som varit utsatta för svåra påfrestningar och trauma. Det kan handla om barn som upplevt krig och flykt, barn som bevittnat eller utsatts för våld och övergrepp eller barn som upplevt omsorgssvikt. Boken är indelad i två delar. Den första delen har en mer teoretisk prägel med psykologiska aspekter på trauma och dess påverkan på ett litet barns utveckling och mående. I den andra delen omsätts förståelsen till förskolans vardag i konkreta strategier och arbetssätt för pedagoger med syfte att kunna möta traumarelaterade behov hos små barn. Boken är fylld av konkreta exempel för att tydliggöra teoriers innebörd, diskussionsfrågor till arbetslaget utifrån bokens teman och för den som vill fördjupa sig vidare ges många tips på fortsatt läsning. Med sina nio kapitel om Traumamedvetenhet i förskolan, Vad är trauma?, Barn som lever i utsatthet, Anknytningsteorin, Barnhjärnan och trauma, Välkommen till förskolan!, Trygghet i förskolan, Relationsarbete i förskolan och Reglering och Regleringsstöd bidrar boken med viktig praktisk och teoretisk kunskap om ett ämne som är högst aktuellt i dagens förskola.

Boken riktar sig till förskolans personal – pedagoger, specialpedagoger, förskolechefer och andra professioner – liksom till studenter på förskol­lärarutbildningen. Det finns många barn i vårt samhälle som av olika anledningar är utsatta och de allra yngsta möter vi i förskolan. Därför är Traumamedvetenhet i förskolan en i tiden viktig bok, för en viktig målgrupp.
Traumamedvetenhet i förskolan vänder sig till den som möter barn som varit utsatta för svåra påfrestningar och trauma. Det kan handla om barn som upplevt krig och flykt, barn som bevittnat eller utsatts för våld och övergrepp eller barn som upplevt omsorgssvikt. Boken är indelad i två delar. Den första delen har en mer teoretisk prägel med psykologiska aspekter på trauma och dess påverkan på ett litet barns utveckling och mående. I den andra delen omsätts förståelsen till förskolans vardag i konkreta strategier och arbetssätt för pedagoger med syfte att kunna möta traumarelaterade behov hos små barn. Boken är fylld av konkreta exempel för att tydliggöra teoriers innebörd, diskussionsfrågor till arbetslaget utifrån bokens teman och för den som vill fördjupa sig vidare ges många tips på fortsatt läsning. Med sina nio kapitel om Traumamedvetenhet i förskolan, Vad är trauma?, Barn som lever i utsatthet, Anknytningsteorin, Barnhjärnan och trauma, Välkommen till förskolan!, Trygghet i förskolan, Relationsarbete i förskolan och Reglering och Regleringsstöd bidrar boken med viktig praktisk och teoretisk kunskap om ett ämne som är högst aktuellt i dagens förskola.

Boken riktar sig till förskolans personal – pedagoger, specialpedagoger, förskolechefer och andra professioner – liksom till studenter på förskol­lärarutbildningen. Det finns många barn i vårt samhälle som av olika anledningar är utsatta och de allra yngsta möter vi i förskolan. Därför är Traumamedvetenhet i förskolan en i tiden viktig bok, för en viktig målgrupp.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789144117355
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 163 st
Traumamedvetenhet i förskolan vänder sig till den som möter barn som varit utsatta för svåra påfrestningar och trauma. Det kan handla om barn som upplevt krig och flykt, barn som bevittnat eller utsatts för våld och övergrepp eller barn som upplevt omsorgssvikt. Boken är indelad i två delar. Den första delen har en mer teoretisk prägel med psykologiska aspekter på trauma och dess påverkan på ett litet barns utveckling och mående. I den andra delen omsätts förståelsen till förskolans vardag i konkreta strategier och arbetssätt för pedagoger med syfte att kunna möta traumarelaterade behov hos små barn. Boken är fylld av konkreta exempel för att tydliggöra teoriers innebörd, diskussionsfrågor till arbetslaget utifrån bokens teman och för den som vill fördjupa sig vidare ges många tips på fortsatt läsning. Med sina nio kapitel om Traumamedvetenhet i förskolan, Vad är trauma?, Barn som lever i utsatthet, Anknytningsteorin, Barnhjärnan och trauma, Välkommen till förskolan!, Trygghet i förskolan, Relationsarbete i förskolan och Reglering och Regleringsstöd bidrar boken med viktig praktisk och teoretisk kunskap om ett ämne som är högst aktuellt i dagens förskola.

Boken riktar sig till förskolans personal – pedagoger, specialpedagoger, förskolechefer och andra professioner – liksom till studenter på förskol­lärarutbildningen. Det finns många barn i vårt samhälle som av olika anledningar är utsatta och de allra yngsta möter vi i förskolan. Därför är Traumamedvetenhet i förskolan en i tiden viktig bok, för en viktig målgrupp.
Traumamedvetenhet i förskolan vänder sig till den som möter barn som varit utsatta för svåra påfrestningar och trauma. Det kan handla om barn som upplevt krig och flykt, barn som bevittnat eller utsatts för våld och övergrepp eller barn som upplevt omsorgssvikt. Boken är indelad i två delar. Den första delen har en mer teoretisk prägel med psykologiska aspekter på trauma och dess påverkan på ett litet barns utveckling och mående. I den andra delen omsätts förståelsen till förskolans vardag i konkreta strategier och arbetssätt för pedagoger med syfte att kunna möta traumarelaterade behov hos små barn. Boken är fylld av konkreta exempel för att tydliggöra teoriers innebörd, diskussionsfrågor till arbetslaget utifrån bokens teman och för den som vill fördjupa sig vidare ges många tips på fortsatt läsning. Med sina nio kapitel om Traumamedvetenhet i förskolan, Vad är trauma?, Barn som lever i utsatthet, Anknytningsteorin, Barnhjärnan och trauma, Välkommen till förskolan!, Trygghet i förskolan, Relationsarbete i förskolan och Reglering och Regleringsstöd bidrar boken med viktig praktisk och teoretisk kunskap om ett ämne som är högst aktuellt i dagens förskola.

Boken riktar sig till förskolans personal – pedagoger, specialpedagoger, förskolechefer och andra professioner – liksom till studenter på förskol­lärarutbildningen. Det finns många barn i vårt samhälle som av olika anledningar är utsatta och de allra yngsta möter vi i förskolan. Därför är Traumamedvetenhet i förskolan en i tiden viktig bok, för en viktig målgrupp.
Begagnad bok
289 kr296 krSpara 7 kr (3%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
289 kr296 krSpara 7 kr (3%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar