Tvärkulturell kommunikation i förskola och skola; Dora Kós-Dienes, Eva Hedencrona; 2003
5+ säljare

Tvärkulturell kommunikation i förskola och skola Upplaga 1

av Dora Kós-Dienes, Eva Hedencrona
Denna bok innehåller 15 fallbeskrivningar, som var och en presenterar ett tvärkulturellt möte. Fallbeskrivningarna är baserade på författarnas egna pedagogiska erfarenheter samt på samtal med pedagoger om deras arbete på förskolor och skolor i invandrartäta områden. Pedagogerna berättar om svårigheter i samspelet med elever eller föräldrar där de trott att problemen berott på kulturella skillnader, ”det brukar inte hända med svenska barn”. De 15 fallbeskrivningarna är tematiskt ordnade i tre kapitel. Fallen framställs enligt ”critical incidents”– en metod där läsaren aktivt deltar i problemets analys och förklaringar. Varje kapitel avslutas med en teoretisk del som anknyter till fallen och ger ytterligare diskussionsfrågor. Detta gör boken lämplig för grupparbeten. Inledningsvis presenterar boken en kort förklaring till begreppen kultur och kommunikation, avslutningsvis ger den förslag på extra arbetsuppgifter. Boken är framför allt avsedd för utbildning och fortbildning av blivande och verksamma pedagoger. Den kan också användas av övrig personal i förskolor och skolor samt av alla som är intresserade av tvärkulturella möten i skolans värld.
Denna bok innehåller 15 fallbeskrivningar, som var och en presenterar ett tvärkulturellt möte. Fallbeskrivningarna är baserade på författarnas egna pedagogiska erfarenheter samt på samtal med pedagoger om deras arbete på förskolor och skolor i invandrartäta områden. Pedagogerna berättar om svårigheter i samspelet med elever eller föräldrar där de trott att problemen berott på kulturella skillnader, ”det brukar inte hända med svenska barn”. De 15 fallbeskrivningarna är tematiskt ordnade i tre kapitel. Fallen framställs enligt ”critical incidents”– en metod där läsaren aktivt deltar i problemets analys och förklaringar. Varje kapitel avslutas med en teoretisk del som anknyter till fallen och ger ytterligare diskussionsfrågor. Detta gör boken lämplig för grupparbeten. Inledningsvis presenterar boken en kort förklaring till begreppen kultur och kommunikation, avslutningsvis ger den förslag på extra arbetsuppgifter. Boken är framför allt avsedd för utbildning och fortbildning av blivande och verksamma pedagoger. Den kan också användas av övrig personal i förskolor och skolor samt av alla som är intresserade av tvärkulturella möten i skolans värld.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2003
ISBN: 9789144026855
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 135 st
Denna bok innehåller 15 fallbeskrivningar, som var och en presenterar ett tvärkulturellt möte. Fallbeskrivningarna är baserade på författarnas egna pedagogiska erfarenheter samt på samtal med pedagoger om deras arbete på förskolor och skolor i invandrartäta områden. Pedagogerna berättar om svårigheter i samspelet med elever eller föräldrar där de trott att problemen berott på kulturella skillnader, ”det brukar inte hända med svenska barn”. De 15 fallbeskrivningarna är tematiskt ordnade i tre kapitel. Fallen framställs enligt ”critical incidents”– en metod där läsaren aktivt deltar i problemets analys och förklaringar. Varje kapitel avslutas med en teoretisk del som anknyter till fallen och ger ytterligare diskussionsfrågor. Detta gör boken lämplig för grupparbeten. Inledningsvis presenterar boken en kort förklaring till begreppen kultur och kommunikation, avslutningsvis ger den förslag på extra arbetsuppgifter. Boken är framför allt avsedd för utbildning och fortbildning av blivande och verksamma pedagoger. Den kan också användas av övrig personal i förskolor och skolor samt av alla som är intresserade av tvärkulturella möten i skolans värld.
Denna bok innehåller 15 fallbeskrivningar, som var och en presenterar ett tvärkulturellt möte. Fallbeskrivningarna är baserade på författarnas egna pedagogiska erfarenheter samt på samtal med pedagoger om deras arbete på förskolor och skolor i invandrartäta områden. Pedagogerna berättar om svårigheter i samspelet med elever eller föräldrar där de trott att problemen berott på kulturella skillnader, ”det brukar inte hända med svenska barn”. De 15 fallbeskrivningarna är tematiskt ordnade i tre kapitel. Fallen framställs enligt ”critical incidents”– en metod där läsaren aktivt deltar i problemets analys och förklaringar. Varje kapitel avslutas med en teoretisk del som anknyter till fallen och ger ytterligare diskussionsfrågor. Detta gör boken lämplig för grupparbeten. Inledningsvis presenterar boken en kort förklaring till begreppen kultur och kommunikation, avslutningsvis ger den förslag på extra arbetsuppgifter. Boken är framför allt avsedd för utbildning och fortbildning av blivande och verksamma pedagoger. Den kan också användas av övrig personal i förskolor och skolor samt av alla som är intresserade av tvärkulturella möten i skolans värld.
Begagnad bok
109 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
109 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar