Värdegrunden i förskolan : samtal om barnkonventionen utifrån litteratur; Maria Heimer, Ann S Pihlgren; 2023
endast ny

Värdegrunden i förskolan : samtal om barnkonventionen utifrån litteratur Upplaga 1

av Maria Heimer, Ann S Pihlgren
Sedan 2020 är barnkonventionen lag i Sverige. Värdegrundsarbetet i förskolan handlar om barns rättigheter här och nu och att ge alla barn kunskaper och värderingar för att framöver kunna delta aktivt i samhället. För att barnen ska kunna utveckla ett eget förhållningssätt som bygger på grundläggande demokratiska värderingar behöver de möta barnlitteratur som utmanar deras tänkande och inte enbart visar på de goda exemplen.

I Värdegrunden i förskolan ger författarna inledningsvis en teoretisk grund till värdegrunden, barnkonventionen, språkliga kunskapsnivåer, högläsning och eftertänksamma, filosoferande och sokratiska samtal. Det finns även ett kapitel om hur vårdnadshavare kan inkluderas i värdegrundsarbetet. Därefter följer åtta praktiska kapitel som alla utgår från en specifik barnbok.

Med utgångspunkt i boken och genom eftertänksam dialog får barnen möjlighet att erhålla kunskaper om värdegrunden och barnkonventionen och skapa egna värderingar. Till varje praktiskt kapitel finns dessutom exempel på ytterligare barnlitteratur kopplade till aktuella artiklar i barnkonventionen.

Boken vänder sig till förskollärarstudenter samt yrkesverksamma förskollärare och barnskötare, till förste förskollärare och rektorer i förskolan.
Sedan 2020 är barnkonventionen lag i Sverige. Värdegrundsarbetet i förskolan handlar om barns rättigheter här och nu och att ge alla barn kunskaper och värderingar för att framöver kunna delta aktivt i samhället. För att barnen ska kunna utveckla ett eget förhållningssätt som bygger på grundläggande demokratiska värderingar behöver de möta barnlitteratur som utmanar deras tänkande och inte enbart visar på de goda exemplen.

I Värdegrunden i förskolan ger författarna inledningsvis en teoretisk grund till värdegrunden, barnkonventionen, språkliga kunskapsnivåer, högläsning och eftertänksamma, filosoferande och sokratiska samtal. Det finns även ett kapitel om hur vårdnadshavare kan inkluderas i värdegrundsarbetet. Därefter följer åtta praktiska kapitel som alla utgår från en specifik barnbok.

Med utgångspunkt i boken och genom eftertänksam dialog får barnen möjlighet att erhålla kunskaper om värdegrunden och barnkonventionen och skapa egna värderingar. Till varje praktiskt kapitel finns dessutom exempel på ytterligare barnlitteratur kopplade till aktuella artiklar i barnkonventionen.

Boken vänder sig till förskollärarstudenter samt yrkesverksamma förskollärare och barnskötare, till förste förskollärare och rektorer i förskolan.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789144159003
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 182 st
Sedan 2020 är barnkonventionen lag i Sverige. Värdegrundsarbetet i förskolan handlar om barns rättigheter här och nu och att ge alla barn kunskaper och värderingar för att framöver kunna delta aktivt i samhället. För att barnen ska kunna utveckla ett eget förhållningssätt som bygger på grundläggande demokratiska värderingar behöver de möta barnlitteratur som utmanar deras tänkande och inte enbart visar på de goda exemplen.

I Värdegrunden i förskolan ger författarna inledningsvis en teoretisk grund till värdegrunden, barnkonventionen, språkliga kunskapsnivåer, högläsning och eftertänksamma, filosoferande och sokratiska samtal. Det finns även ett kapitel om hur vårdnadshavare kan inkluderas i värdegrundsarbetet. Därefter följer åtta praktiska kapitel som alla utgår från en specifik barnbok.

Med utgångspunkt i boken och genom eftertänksam dialog får barnen möjlighet att erhålla kunskaper om värdegrunden och barnkonventionen och skapa egna värderingar. Till varje praktiskt kapitel finns dessutom exempel på ytterligare barnlitteratur kopplade till aktuella artiklar i barnkonventionen.

Boken vänder sig till förskollärarstudenter samt yrkesverksamma förskollärare och barnskötare, till förste förskollärare och rektorer i förskolan.
Sedan 2020 är barnkonventionen lag i Sverige. Värdegrundsarbetet i förskolan handlar om barns rättigheter här och nu och att ge alla barn kunskaper och värderingar för att framöver kunna delta aktivt i samhället. För att barnen ska kunna utveckla ett eget förhållningssätt som bygger på grundläggande demokratiska värderingar behöver de möta barnlitteratur som utmanar deras tänkande och inte enbart visar på de goda exemplen.

I Värdegrunden i förskolan ger författarna inledningsvis en teoretisk grund till värdegrunden, barnkonventionen, språkliga kunskapsnivåer, högläsning och eftertänksamma, filosoferande och sokratiska samtal. Det finns även ett kapitel om hur vårdnadshavare kan inkluderas i värdegrundsarbetet. Därefter följer åtta praktiska kapitel som alla utgår från en specifik barnbok.

Med utgångspunkt i boken och genom eftertänksam dialog får barnen möjlighet att erhålla kunskaper om värdegrunden och barnkonventionen och skapa egna värderingar. Till varje praktiskt kapitel finns dessutom exempel på ytterligare barnlitteratur kopplade till aktuella artiklar i barnkonventionen.

Boken vänder sig till förskollärarstudenter samt yrkesverksamma förskollärare och barnskötare, till förste förskollärare och rektorer i förskolan.
Ny bok
312 kr328 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
312 kr328 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)