Varierande undervisningspraktiker i timplanelösa skolor; Auli Arvola Orlander, Inger Eriksson, Marie Jedemark; 2005
5+ säljare

Varierande undervisningspraktiker i timplanelösa skolor

av Auli Arvola Orlander, Inger Eriksson, Marie Jedemark
Auli Arvola Orlander, Inger Eriksson, Marie Jedemark Varierande undervisningspraktiker i timplanelösa skolor – likvärdiga förutsättningar för elevers lärande? Pris: 148:- Lagerstatus: Finns på lager ISBN: 978-91-7656-595-7 ISSN: 1652-666X Art nr: 595 Utgivningsår: 2005 Kategori: Skriftserier Underkategori: SKIP Bandtyp: Häftad Antal sidor: 100 Vad kännetecknar olika klassrumspraktiker i timplanelösa skolor? Hur är undervisningen organiserad och hur genomförs den? Vilka erfarenheter erbjuds eleverna och vilka förmågor kan de utveckla? Vilka blir konsekvenserna för frågor om likvärdighet om någon av undervisningspraktikerna dominerar? Konsekvenserna av försöket med slopad timplan studerades inom projektet Timplanelösa skolors miljöer för lärande. I denna slutrapport fokuseras konsekvenserna för elevernas lärande. Genom att analysera datamaterialet, omfattande drygt 70 dagars klassrumsobservationer i fyra skolor, har sex olika undervisningspraktiker urskiljts. Tre av de kategoriserade undervisningspraktikerna – självregleringen, redovisningen, sammanhanget – är utformade som alternativ till den läroboks-styrda undervisningspraktiken. Den baskunskapstränande un-dervisningspraktiken berör ett fåtal elever i varje klass/årskurs även om den i någon form förekommer inom alla arbetslag. Demokratifostrande praktiker iscensätts skilt från arbetet med att få eleverna godkända. Elevers eget ansvar för sina studier framträder som en tydlig tendens och elever som inte klarar av vanlig undervisning erbjuds enklare innehåll. Studien visar att olika elever erbjuds deltagande i skilda undervisningspraktiker, vilket medför olika förutsättningar för och möjligheter till lärande. Rapporten vänder sig till alla som är intresserade av trender i dagens skola. Den kan användas i lokalt utvecklingsarbete och inom lärarutbildningen.
Auli Arvola Orlander, Inger Eriksson, Marie Jedemark Varierande undervisningspraktiker i timplanelösa skolor – likvärdiga förutsättningar för elevers lärande? Pris: 148:- Lagerstatus: Finns på lager ISBN: 978-91-7656-595-7 ISSN: 1652-666X Art nr: 595 Utgivningsår: 2005 Kategori: Skriftserier Underkategori: SKIP Bandtyp: Häftad Antal sidor: 100 Vad kännetecknar olika klassrumspraktiker i timplanelösa skolor? Hur är undervisningen organiserad och hur genomförs den? Vilka erfarenheter erbjuds eleverna och vilka förmågor kan de utveckla? Vilka blir konsekvenserna för frågor om likvärdighet om någon av undervisningspraktikerna dominerar? Konsekvenserna av försöket med slopad timplan studerades inom projektet Timplanelösa skolors miljöer för lärande. I denna slutrapport fokuseras konsekvenserna för elevernas lärande. Genom att analysera datamaterialet, omfattande drygt 70 dagars klassrumsobservationer i fyra skolor, har sex olika undervisningspraktiker urskiljts. Tre av de kategoriserade undervisningspraktikerna – självregleringen, redovisningen, sammanhanget – är utformade som alternativ till den läroboks-styrda undervisningspraktiken. Den baskunskapstränande un-dervisningspraktiken berör ett fåtal elever i varje klass/årskurs även om den i någon form förekommer inom alla arbetslag. Demokratifostrande praktiker iscensätts skilt från arbetet med att få eleverna godkända. Elevers eget ansvar för sina studier framträder som en tydlig tendens och elever som inte klarar av vanlig undervisning erbjuds enklare innehåll. Studien visar att olika elever erbjuds deltagande i skilda undervisningspraktiker, vilket medför olika förutsättningar för och möjligheter till lärande. Rapporten vänder sig till alla som är intresserade av trender i dagens skola. Den kan användas i lokalt utvecklingsarbete och inom lärarutbildningen.
Utgiven: 2005
ISBN: 9789176565957
Förlag: Stockhholms universitets förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 100 st
Auli Arvola Orlander, Inger Eriksson, Marie Jedemark Varierande undervisningspraktiker i timplanelösa skolor – likvärdiga förutsättningar för elevers lärande? Pris: 148:- Lagerstatus: Finns på lager ISBN: 978-91-7656-595-7 ISSN: 1652-666X Art nr: 595 Utgivningsår: 2005 Kategori: Skriftserier Underkategori: SKIP Bandtyp: Häftad Antal sidor: 100 Vad kännetecknar olika klassrumspraktiker i timplanelösa skolor? Hur är undervisningen organiserad och hur genomförs den? Vilka erfarenheter erbjuds eleverna och vilka förmågor kan de utveckla? Vilka blir konsekvenserna för frågor om likvärdighet om någon av undervisningspraktikerna dominerar? Konsekvenserna av försöket med slopad timplan studerades inom projektet Timplanelösa skolors miljöer för lärande. I denna slutrapport fokuseras konsekvenserna för elevernas lärande. Genom att analysera datamaterialet, omfattande drygt 70 dagars klassrumsobservationer i fyra skolor, har sex olika undervisningspraktiker urskiljts. Tre av de kategoriserade undervisningspraktikerna – självregleringen, redovisningen, sammanhanget – är utformade som alternativ till den läroboks-styrda undervisningspraktiken. Den baskunskapstränande un-dervisningspraktiken berör ett fåtal elever i varje klass/årskurs även om den i någon form förekommer inom alla arbetslag. Demokratifostrande praktiker iscensätts skilt från arbetet med att få eleverna godkända. Elevers eget ansvar för sina studier framträder som en tydlig tendens och elever som inte klarar av vanlig undervisning erbjuds enklare innehåll. Studien visar att olika elever erbjuds deltagande i skilda undervisningspraktiker, vilket medför olika förutsättningar för och möjligheter till lärande. Rapporten vänder sig till alla som är intresserade av trender i dagens skola. Den kan användas i lokalt utvecklingsarbete och inom lärarutbildningen.
Auli Arvola Orlander, Inger Eriksson, Marie Jedemark Varierande undervisningspraktiker i timplanelösa skolor – likvärdiga förutsättningar för elevers lärande? Pris: 148:- Lagerstatus: Finns på lager ISBN: 978-91-7656-595-7 ISSN: 1652-666X Art nr: 595 Utgivningsår: 2005 Kategori: Skriftserier Underkategori: SKIP Bandtyp: Häftad Antal sidor: 100 Vad kännetecknar olika klassrumspraktiker i timplanelösa skolor? Hur är undervisningen organiserad och hur genomförs den? Vilka erfarenheter erbjuds eleverna och vilka förmågor kan de utveckla? Vilka blir konsekvenserna för frågor om likvärdighet om någon av undervisningspraktikerna dominerar? Konsekvenserna av försöket med slopad timplan studerades inom projektet Timplanelösa skolors miljöer för lärande. I denna slutrapport fokuseras konsekvenserna för elevernas lärande. Genom att analysera datamaterialet, omfattande drygt 70 dagars klassrumsobservationer i fyra skolor, har sex olika undervisningspraktiker urskiljts. Tre av de kategoriserade undervisningspraktikerna – självregleringen, redovisningen, sammanhanget – är utformade som alternativ till den läroboks-styrda undervisningspraktiken. Den baskunskapstränande un-dervisningspraktiken berör ett fåtal elever i varje klass/årskurs även om den i någon form förekommer inom alla arbetslag. Demokratifostrande praktiker iscensätts skilt från arbetet med att få eleverna godkända. Elevers eget ansvar för sina studier framträder som en tydlig tendens och elever som inte klarar av vanlig undervisning erbjuds enklare innehåll. Studien visar att olika elever erbjuds deltagande i skilda undervisningspraktiker, vilket medför olika förutsättningar för och möjligheter till lärande. Rapporten vänder sig till alla som är intresserade av trender i dagens skola. Den kan användas i lokalt utvecklingsarbete och inom lärarutbildningen.
Begagnad bok
59 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
59 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar