Aktionsforskning - Vad? Hur? Varför?; Karin Rönnerman; 2022
1 säljare

Aktionsforskning - Vad? Hur? Varför? Upplaga 1

av Karin Rönnerman
Aktionsforskning är i dag ett bekant inslag i förskolors och skolors verksamhet. Det är en välkommen utveckling, men den har samtidigt bidragit till att begreppet urvattnats, när aktionsforsk­ning reduceras till en ”forskningsmetod” för lärare eller en form av handledning kollegor emellan.

Boken gör en historisk tillbakablick för att spåra aktionsforskningens rötter. Det handlar bland annat om vikten av att vara nyfiket undrande och ingå i demokratiska dialoger. Frågorna Vad? och Varför? behandlas genomgående i boken, medan frågan Hur? ges ett större samlat utrymme, där processen för genomförande av aktionsforskning i en praktik beskrivs. Genomgående relateras till teorin om praktik­arkitekturer, vilken hjälper oss att förstå utbildnings­praktiker som en del av ett större sammanhang. Detta sammanhang möjliggör och begränsar det som sker i praktiken och hur förändringar blir verklighet.

Boken vänder sig till lärare och skolledare med ansvar för att utveckla förskolan och skolan utifrån lokala villkor. Boken kan med fördel också användas i lärarutbildning och andra kurssammanhang.
Aktionsforskning är i dag ett bekant inslag i förskolors och skolors verksamhet. Det är en välkommen utveckling, men den har samtidigt bidragit till att begreppet urvattnats, när aktionsforsk­ning reduceras till en ”forskningsmetod” för lärare eller en form av handledning kollegor emellan.

Boken gör en historisk tillbakablick för att spåra aktionsforskningens rötter. Det handlar bland annat om vikten av att vara nyfiket undrande och ingå i demokratiska dialoger. Frågorna Vad? och Varför? behandlas genomgående i boken, medan frågan Hur? ges ett större samlat utrymme, där processen för genomförande av aktionsforskning i en praktik beskrivs. Genomgående relateras till teorin om praktik­arkitekturer, vilken hjälper oss att förstå utbildnings­praktiker som en del av ett större sammanhang. Detta sammanhang möjliggör och begränsar det som sker i praktiken och hur förändringar blir verklighet.

Boken vänder sig till lärare och skolledare med ansvar för att utveckla förskolan och skolan utifrån lokala villkor. Boken kan med fördel också användas i lärarutbildning och andra kurssammanhang.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789144142272
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 136 st
Aktionsforskning är i dag ett bekant inslag i förskolors och skolors verksamhet. Det är en välkommen utveckling, men den har samtidigt bidragit till att begreppet urvattnats, när aktionsforsk­ning reduceras till en ”forskningsmetod” för lärare eller en form av handledning kollegor emellan.

Boken gör en historisk tillbakablick för att spåra aktionsforskningens rötter. Det handlar bland annat om vikten av att vara nyfiket undrande och ingå i demokratiska dialoger. Frågorna Vad? och Varför? behandlas genomgående i boken, medan frågan Hur? ges ett större samlat utrymme, där processen för genomförande av aktionsforskning i en praktik beskrivs. Genomgående relateras till teorin om praktik­arkitekturer, vilken hjälper oss att förstå utbildnings­praktiker som en del av ett större sammanhang. Detta sammanhang möjliggör och begränsar det som sker i praktiken och hur förändringar blir verklighet.

Boken vänder sig till lärare och skolledare med ansvar för att utveckla förskolan och skolan utifrån lokala villkor. Boken kan med fördel också användas i lärarutbildning och andra kurssammanhang.
Aktionsforskning är i dag ett bekant inslag i förskolors och skolors verksamhet. Det är en välkommen utveckling, men den har samtidigt bidragit till att begreppet urvattnats, när aktionsforsk­ning reduceras till en ”forskningsmetod” för lärare eller en form av handledning kollegor emellan.

Boken gör en historisk tillbakablick för att spåra aktionsforskningens rötter. Det handlar bland annat om vikten av att vara nyfiket undrande och ingå i demokratiska dialoger. Frågorna Vad? och Varför? behandlas genomgående i boken, medan frågan Hur? ges ett större samlat utrymme, där processen för genomförande av aktionsforskning i en praktik beskrivs. Genomgående relateras till teorin om praktik­arkitekturer, vilken hjälper oss att förstå utbildnings­praktiker som en del av ett större sammanhang. Detta sammanhang möjliggör och begränsar det som sker i praktiken och hur förändringar blir verklighet.

Boken vänder sig till lärare och skolledare med ansvar för att utveckla förskolan och skolan utifrån lokala villkor. Boken kan med fördel också användas i lärarutbildning och andra kurssammanhang.
Begagnad bok
369 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
369 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar