Bara den inte blir rosa : genus, design och konsumtion i ett svenskt industriprojekt; Magdalena Petersson McIntyre; 2010

Bara den inte blir rosa : genus, design och konsumtion i ett svenskt industriprojekt

av Magdalena Petersson McIntyre
Kan man göra produkter och innovationer med ett annorlunda genusperspektiv? I så fall hur och finns det några problem med det? I den här boken diskuteras olika designföremål som på ett eller annat sätt gör något ovanligt med genus. Objekt som inte spelar på könsstereotyper inom design, mode och reklam utan på ett eller annat sätt ”bråkar med genus” eller försöker ställa könskonventioner på ända. Produkter som ger progressiv kritik men samtidigt är säljbara. Huvuddelen av boken bygger på en fallstudie av det största svenska industriprojekt någonsin där ett kritiskt perspektiv på kön ingått som något kommersiellt gångbart. ”YCC” var bilen som turnerade jorden runt och blev Volvos hittills mest uppmärksammade konceptbil. Boken förmedlar processen kring bilens formgivning och innehåll och återberättar projektgruppens kamp mot att fastna i förutbestämda fack. Bilen blev en genusprovokatör som förde dolda normer om manligt, kvinnligt och bilar upp till ytan, men insatserna för de inblandade var många gånger höga. YCC var en process där genuskonventioner både utmanades och upprepades på många motstridiga och komplexa sätt. Magdalena Petersson McIntyre är docent i etnologi och verksam som forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK), Göteborgs universitet.
Kan man göra produkter och innovationer med ett annorlunda genusperspektiv? I så fall hur och finns det några problem med det? I den här boken diskuteras olika designföremål som på ett eller annat sätt gör något ovanligt med genus. Objekt som inte spelar på könsstereotyper inom design, mode och reklam utan på ett eller annat sätt ”bråkar med genus” eller försöker ställa könskonventioner på ända. Produkter som ger progressiv kritik men samtidigt är säljbara. Huvuddelen av boken bygger på en fallstudie av det största svenska industriprojekt någonsin där ett kritiskt perspektiv på kön ingått som något kommersiellt gångbart. ”YCC” var bilen som turnerade jorden runt och blev Volvos hittills mest uppmärksammade konceptbil. Boken förmedlar processen kring bilens formgivning och innehåll och återberättar projektgruppens kamp mot att fastna i förutbestämda fack. Bilen blev en genusprovokatör som förde dolda normer om manligt, kvinnligt och bilar upp till ytan, men insatserna för de inblandade var många gånger höga. YCC var en process där genuskonventioner både utmanades och upprepades på många motstridiga och komplexa sätt. Magdalena Petersson McIntyre är docent i etnologi och verksam som forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK), Göteborgs universitet.
Utgiven: 2010
ISBN: 9789197467452
Förlag: Mara förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 177 st
Kan man göra produkter och innovationer med ett annorlunda genusperspektiv? I så fall hur och finns det några problem med det? I den här boken diskuteras olika designföremål som på ett eller annat sätt gör något ovanligt med genus. Objekt som inte spelar på könsstereotyper inom design, mode och reklam utan på ett eller annat sätt ”bråkar med genus” eller försöker ställa könskonventioner på ända. Produkter som ger progressiv kritik men samtidigt är säljbara. Huvuddelen av boken bygger på en fallstudie av det största svenska industriprojekt någonsin där ett kritiskt perspektiv på kön ingått som något kommersiellt gångbart. ”YCC” var bilen som turnerade jorden runt och blev Volvos hittills mest uppmärksammade konceptbil. Boken förmedlar processen kring bilens formgivning och innehåll och återberättar projektgruppens kamp mot att fastna i förutbestämda fack. Bilen blev en genusprovokatör som förde dolda normer om manligt, kvinnligt och bilar upp till ytan, men insatserna för de inblandade var många gånger höga. YCC var en process där genuskonventioner både utmanades och upprepades på många motstridiga och komplexa sätt. Magdalena Petersson McIntyre är docent i etnologi och verksam som forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK), Göteborgs universitet.
Kan man göra produkter och innovationer med ett annorlunda genusperspektiv? I så fall hur och finns det några problem med det? I den här boken diskuteras olika designföremål som på ett eller annat sätt gör något ovanligt med genus. Objekt som inte spelar på könsstereotyper inom design, mode och reklam utan på ett eller annat sätt ”bråkar med genus” eller försöker ställa könskonventioner på ända. Produkter som ger progressiv kritik men samtidigt är säljbara. Huvuddelen av boken bygger på en fallstudie av det största svenska industriprojekt någonsin där ett kritiskt perspektiv på kön ingått som något kommersiellt gångbart. ”YCC” var bilen som turnerade jorden runt och blev Volvos hittills mest uppmärksammade konceptbil. Boken förmedlar processen kring bilens formgivning och innehåll och återberättar projektgruppens kamp mot att fastna i förutbestämda fack. Bilen blev en genusprovokatör som förde dolda normer om manligt, kvinnligt och bilar upp till ytan, men insatserna för de inblandade var många gånger höga. YCC var en process där genuskonventioner både utmanades och upprepades på många motstridiga och komplexa sätt. Magdalena Petersson McIntyre är docent i etnologi och verksam som forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK), Göteborgs universitet.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)