Barns inflytande i förskolan : en fråga om demokrati; Elisabeth Arnér; 2009
spara 47%
5+ säljare

Barns inflytande i förskolan : en fråga om demokrati Upplaga 1

av Elisabeth Arnér
Har barn möjlighet att påverka vardagen i förskolan? Kan barn ta ansvar om de får ett större inflytande?Boken bygger på ett utvecklingsarbete i förskolan och berättar om lärares strävan efter att utveckla sitt arbete kring demokrati och inflytande. Det handlar om barnperspektiv och barns perspektiv samt punktuella och relationella perspektiv.Boken innehåller ett antal berättelser om händelser i förskolan som lärarna dokumenterat och analyserat och som ger en bild av hur de arbetar för att fullgöra och förstå sitt uppdrag när det gäller barns rätt att påverka sin vardag.Som ledare för utvecklingsarbetet ser författaren stora möjligheter att förbättra och utveckla det pedagogiska arbetet genom att vuxna bejakar barnens idéer och initiativ. Resultaten av arbetet har lett till större lugn, fördjupad koncentration och påtaglig kreativ glädje och trivsel för både barn och vuxna.Boken är avsedd för lärarutbildning och fortbildning inom förskola, skola och fritidshem. Den riktar sig också till politiker, tjänstemän och chefer som har att ansvara för att barn kommer till tals och blir lyssnade på i all verksamhet som rör dem. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för barns liv med varandra och med vuxna.
Har barn möjlighet att påverka vardagen i förskolan? Kan barn ta ansvar om de får ett större inflytande?Boken bygger på ett utvecklingsarbete i förskolan och berättar om lärares strävan efter att utveckla sitt arbete kring demokrati och inflytande. Det handlar om barnperspektiv och barns perspektiv samt punktuella och relationella perspektiv.Boken innehåller ett antal berättelser om händelser i förskolan som lärarna dokumenterat och analyserat och som ger en bild av hur de arbetar för att fullgöra och förstå sitt uppdrag när det gäller barns rätt att påverka sin vardag.Som ledare för utvecklingsarbetet ser författaren stora möjligheter att förbättra och utveckla det pedagogiska arbetet genom att vuxna bejakar barnens idéer och initiativ. Resultaten av arbetet har lett till större lugn, fördjupad koncentration och påtaglig kreativ glädje och trivsel för både barn och vuxna.Boken är avsedd för lärarutbildning och fortbildning inom förskola, skola och fritidshem. Den riktar sig också till politiker, tjänstemän och chefer som har att ansvara för att barn kommer till tals och blir lyssnade på i all verksamhet som rör dem. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för barns liv med varandra och med vuxna.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789144053325
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 96 st
Har barn möjlighet att påverka vardagen i förskolan? Kan barn ta ansvar om de får ett större inflytande?Boken bygger på ett utvecklingsarbete i förskolan och berättar om lärares strävan efter att utveckla sitt arbete kring demokrati och inflytande. Det handlar om barnperspektiv och barns perspektiv samt punktuella och relationella perspektiv.Boken innehåller ett antal berättelser om händelser i förskolan som lärarna dokumenterat och analyserat och som ger en bild av hur de arbetar för att fullgöra och förstå sitt uppdrag när det gäller barns rätt att påverka sin vardag.Som ledare för utvecklingsarbetet ser författaren stora möjligheter att förbättra och utveckla det pedagogiska arbetet genom att vuxna bejakar barnens idéer och initiativ. Resultaten av arbetet har lett till större lugn, fördjupad koncentration och påtaglig kreativ glädje och trivsel för både barn och vuxna.Boken är avsedd för lärarutbildning och fortbildning inom förskola, skola och fritidshem. Den riktar sig också till politiker, tjänstemän och chefer som har att ansvara för att barn kommer till tals och blir lyssnade på i all verksamhet som rör dem. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för barns liv med varandra och med vuxna.
Har barn möjlighet att påverka vardagen i förskolan? Kan barn ta ansvar om de får ett större inflytande?Boken bygger på ett utvecklingsarbete i förskolan och berättar om lärares strävan efter att utveckla sitt arbete kring demokrati och inflytande. Det handlar om barnperspektiv och barns perspektiv samt punktuella och relationella perspektiv.Boken innehåller ett antal berättelser om händelser i förskolan som lärarna dokumenterat och analyserat och som ger en bild av hur de arbetar för att fullgöra och förstå sitt uppdrag när det gäller barns rätt att påverka sin vardag.Som ledare för utvecklingsarbetet ser författaren stora möjligheter att förbättra och utveckla det pedagogiska arbetet genom att vuxna bejakar barnens idéer och initiativ. Resultaten av arbetet har lett till större lugn, fördjupad koncentration och påtaglig kreativ glädje och trivsel för både barn och vuxna.Boken är avsedd för lärarutbildning och fortbildning inom förskola, skola och fritidshem. Den riktar sig också till politiker, tjänstemän och chefer som har att ansvara för att barn kommer till tals och blir lyssnade på i all verksamhet som rör dem. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för barns liv med varandra och med vuxna.
Begagnad bok
109 kr205 krSpara 96 kr (47%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
109 kr205 krSpara 96 kr (47%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar