Nya uppväxtvillkor : samhälle och individ i förändring; Thomas Johansson, Simon Lindgren, Anette Hellman; 2013
spara 37%
5+ säljare

Nya uppväxtvillkor : samhälle och individ i förändring Upplaga 1

av Thomas Johansson, Simon Lindgren, Anette Hellman
Hur står det till med dagens ungdom? Under senare år har alltmer intresse riktats mot barns och ungas uppväxtvillkor, livssituation, rättigheter och agentskap.

En rad frågor diskuteras i dag, bland annat:

den ökade psykiska ohälsan bland barn och unga medieanvändningens positiva och negativa sidor identitetsskapande och genusfrågor ungdomsarbetslöshet och bostadsbrist barns och ungas rättigheter och möjligheter att påverka sina villkor, och i förlängningen samhälle och kultur förskolans, skolans och familjens roll i de lärandeprocesser som skapas av ovanstående Den här boken tar ett samlat grepp om barns och ungdomars uppväxtvillkor i det samtida Sverige, med en del utblickar mot andra europeiska länder. Författarna vill visa hur globala och sociala förändringar sätter avtryck i det konkreta och levda vardagslivet.

Boken är främst avsedd för högskole- och universitetsutbildningar inom pedagogiska och sociala områden. Men den är även lämplig för politiska beslutsfattare, som vill få en god bild av forskningsläget när det gäller barn och unga – för att tänka kring och skapa goda villkor för den nya generationen.

Sagt om boken
”Genom att beskriva ungas uppväxtvillkor i en såväl historisk, politisk, social som kulturell kontext skildras en bild av ungdomar i ett föränderligt samhälle. […] Social utsatthet, ökad psykisk ohälsa bland barn och unga, det moderna föräldraskapet samt nya risker och möjligheter för unga är några centrala teman, som diskuteras på ett lättfattligt och pedagogiskt sätt. Boken vänder sig framför allt till högskole- och universitetsstudenter inom pedagogiska och sociala discipliner.” Maria Fridstjerna, lektör, BTJ häfte 13111173.

Om författarna
Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Simon Lindgren är professor i sociologi vid Umeå universitet. Anette Hellman är fil. dr och verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Hur står det till med dagens ungdom? Under senare år har alltmer intresse riktats mot barns och ungas uppväxtvillkor, livssituation, rättigheter och agentskap.

En rad frågor diskuteras i dag, bland annat:

den ökade psykiska ohälsan bland barn och unga medieanvändningens positiva och negativa sidor identitetsskapande och genusfrågor ungdomsarbetslöshet och bostadsbrist barns och ungas rättigheter och möjligheter att påverka sina villkor, och i förlängningen samhälle och kultur förskolans, skolans och familjens roll i de lärandeprocesser som skapas av ovanstående Den här boken tar ett samlat grepp om barns och ungdomars uppväxtvillkor i det samtida Sverige, med en del utblickar mot andra europeiska länder. Författarna vill visa hur globala och sociala förändringar sätter avtryck i det konkreta och levda vardagslivet.

Boken är främst avsedd för högskole- och universitetsutbildningar inom pedagogiska och sociala områden. Men den är även lämplig för politiska beslutsfattare, som vill få en god bild av forskningsläget när det gäller barn och unga – för att tänka kring och skapa goda villkor för den nya generationen.

Sagt om boken
”Genom att beskriva ungas uppväxtvillkor i en såväl historisk, politisk, social som kulturell kontext skildras en bild av ungdomar i ett föränderligt samhälle. […] Social utsatthet, ökad psykisk ohälsa bland barn och unga, det moderna föräldraskapet samt nya risker och möjligheter för unga är några centrala teman, som diskuteras på ett lättfattligt och pedagogiskt sätt. Boken vänder sig framför allt till högskole- och universitetsstudenter inom pedagogiska och sociala discipliner.” Maria Fridstjerna, lektör, BTJ häfte 13111173.

Om författarna
Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Simon Lindgren är professor i sociologi vid Umeå universitet. Anette Hellman är fil. dr och verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789147096879
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 231 st
Hur står det till med dagens ungdom? Under senare år har alltmer intresse riktats mot barns och ungas uppväxtvillkor, livssituation, rättigheter och agentskap.

En rad frågor diskuteras i dag, bland annat:

den ökade psykiska ohälsan bland barn och unga medieanvändningens positiva och negativa sidor identitetsskapande och genusfrågor ungdomsarbetslöshet och bostadsbrist barns och ungas rättigheter och möjligheter att påverka sina villkor, och i förlängningen samhälle och kultur förskolans, skolans och familjens roll i de lärandeprocesser som skapas av ovanstående Den här boken tar ett samlat grepp om barns och ungdomars uppväxtvillkor i det samtida Sverige, med en del utblickar mot andra europeiska länder. Författarna vill visa hur globala och sociala förändringar sätter avtryck i det konkreta och levda vardagslivet.

Boken är främst avsedd för högskole- och universitetsutbildningar inom pedagogiska och sociala områden. Men den är även lämplig för politiska beslutsfattare, som vill få en god bild av forskningsläget när det gäller barn och unga – för att tänka kring och skapa goda villkor för den nya generationen.

Sagt om boken
”Genom att beskriva ungas uppväxtvillkor i en såväl historisk, politisk, social som kulturell kontext skildras en bild av ungdomar i ett föränderligt samhälle. […] Social utsatthet, ökad psykisk ohälsa bland barn och unga, det moderna föräldraskapet samt nya risker och möjligheter för unga är några centrala teman, som diskuteras på ett lättfattligt och pedagogiskt sätt. Boken vänder sig framför allt till högskole- och universitetsstudenter inom pedagogiska och sociala discipliner.” Maria Fridstjerna, lektör, BTJ häfte 13111173.

Om författarna
Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Simon Lindgren är professor i sociologi vid Umeå universitet. Anette Hellman är fil. dr och verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Hur står det till med dagens ungdom? Under senare år har alltmer intresse riktats mot barns och ungas uppväxtvillkor, livssituation, rättigheter och agentskap.

En rad frågor diskuteras i dag, bland annat:

den ökade psykiska ohälsan bland barn och unga medieanvändningens positiva och negativa sidor identitetsskapande och genusfrågor ungdomsarbetslöshet och bostadsbrist barns och ungas rättigheter och möjligheter att påverka sina villkor, och i förlängningen samhälle och kultur förskolans, skolans och familjens roll i de lärandeprocesser som skapas av ovanstående Den här boken tar ett samlat grepp om barns och ungdomars uppväxtvillkor i det samtida Sverige, med en del utblickar mot andra europeiska länder. Författarna vill visa hur globala och sociala förändringar sätter avtryck i det konkreta och levda vardagslivet.

Boken är främst avsedd för högskole- och universitetsutbildningar inom pedagogiska och sociala områden. Men den är även lämplig för politiska beslutsfattare, som vill få en god bild av forskningsläget när det gäller barn och unga – för att tänka kring och skapa goda villkor för den nya generationen.

Sagt om boken
”Genom att beskriva ungas uppväxtvillkor i en såväl historisk, politisk, social som kulturell kontext skildras en bild av ungdomar i ett föränderligt samhälle. […] Social utsatthet, ökad psykisk ohälsa bland barn och unga, det moderna föräldraskapet samt nya risker och möjligheter för unga är några centrala teman, som diskuteras på ett lättfattligt och pedagogiskt sätt. Boken vänder sig framför allt till högskole- och universitetsstudenter inom pedagogiska och sociala discipliner.” Maria Fridstjerna, lektör, BTJ häfte 13111173.

Om författarna
Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Simon Lindgren är professor i sociologi vid Umeå universitet. Anette Hellman är fil. dr och verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Begagnad bok
255 kr402 krSpara 147 kr (37%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
255 kr402 krSpara 147 kr (37%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar