Barns världar - barns bilder; Karin Aronsson; 1997
1 säljare

Barns världar - barns bilder Upplaga 1

av Karin Aronsson
En bok som inbjuder till nya sätt att avläsa barns bilder och tankevärldar och annorlunda infallsvinklar till det visuella tänkandet. Den är rikt illustrerad med barnbilder från hela 1900-talet och från andra länder och kulturer. Bildprocessen, bildgrammatik och barns värdeperspektiv är exempel på begrepp som diskuteras utifrån ett stort material av bildbiografier och andra bildkollektioner.

Varför skapar barn bilder ?
Är barnbilden ett slags språk som speglar omvärlden ?
Försöker barn skapa konst ?

Karin Aronsson ger nycklar till en annorlunda läsning av barns skapande utifrån sociokulturellt tänkande och narrativ teoribildning (t.ex. Bachtin). Hon diskuterar barns omvärldsuppfattning i en analys av västerländska, afrikanska, kinesiska och indonesiska barnbilder. Kultur och media står i centrum för en genomgång av bildbiografier från olika tidsperioder, bl.a. får vi följa tre generationers barnbilder i en svensk familj, från 1920-talet till idag. Modernism, postmodernism och realistiska ideal relateras till informellt lärande. En kärnfråga i boken rör konstbegreppet, som bl.a. problematiseras genom särskoleungdomars uttrycksmönster (se t.ex. omslagsbilden).
En bok som inbjuder till nya sätt att avläsa barns bilder och tankevärldar och annorlunda infallsvinklar till det visuella tänkandet. Den är rikt illustrerad med barnbilder från hela 1900-talet och från andra länder och kulturer. Bildprocessen, bildgrammatik och barns värdeperspektiv är exempel på begrepp som diskuteras utifrån ett stort material av bildbiografier och andra bildkollektioner.

Varför skapar barn bilder ?
Är barnbilden ett slags språk som speglar omvärlden ?
Försöker barn skapa konst ?

Karin Aronsson ger nycklar till en annorlunda läsning av barns skapande utifrån sociokulturellt tänkande och narrativ teoribildning (t.ex. Bachtin). Hon diskuterar barns omvärldsuppfattning i en analys av västerländska, afrikanska, kinesiska och indonesiska barnbilder. Kultur och media står i centrum för en genomgång av bildbiografier från olika tidsperioder, bl.a. får vi följa tre generationers barnbilder i en svensk familj, från 1920-talet till idag. Modernism, postmodernism och realistiska ideal relateras till informellt lärande. En kärnfråga i boken rör konstbegreppet, som bl.a. problematiseras genom särskoleungdomars uttrycksmönster (se t.ex. omslagsbilden).
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1997
ISBN: 9789127067677
Förlag: Natur & Kultur Akademisk
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 280 st
En bok som inbjuder till nya sätt att avläsa barns bilder och tankevärldar och annorlunda infallsvinklar till det visuella tänkandet. Den är rikt illustrerad med barnbilder från hela 1900-talet och från andra länder och kulturer. Bildprocessen, bildgrammatik och barns värdeperspektiv är exempel på begrepp som diskuteras utifrån ett stort material av bildbiografier och andra bildkollektioner.

Varför skapar barn bilder ?
Är barnbilden ett slags språk som speglar omvärlden ?
Försöker barn skapa konst ?

Karin Aronsson ger nycklar till en annorlunda läsning av barns skapande utifrån sociokulturellt tänkande och narrativ teoribildning (t.ex. Bachtin). Hon diskuterar barns omvärldsuppfattning i en analys av västerländska, afrikanska, kinesiska och indonesiska barnbilder. Kultur och media står i centrum för en genomgång av bildbiografier från olika tidsperioder, bl.a. får vi följa tre generationers barnbilder i en svensk familj, från 1920-talet till idag. Modernism, postmodernism och realistiska ideal relateras till informellt lärande. En kärnfråga i boken rör konstbegreppet, som bl.a. problematiseras genom särskoleungdomars uttrycksmönster (se t.ex. omslagsbilden).
En bok som inbjuder till nya sätt att avläsa barns bilder och tankevärldar och annorlunda infallsvinklar till det visuella tänkandet. Den är rikt illustrerad med barnbilder från hela 1900-talet och från andra länder och kulturer. Bildprocessen, bildgrammatik och barns värdeperspektiv är exempel på begrepp som diskuteras utifrån ett stort material av bildbiografier och andra bildkollektioner.

Varför skapar barn bilder ?
Är barnbilden ett slags språk som speglar omvärlden ?
Försöker barn skapa konst ?

Karin Aronsson ger nycklar till en annorlunda läsning av barns skapande utifrån sociokulturellt tänkande och narrativ teoribildning (t.ex. Bachtin). Hon diskuterar barns omvärldsuppfattning i en analys av västerländska, afrikanska, kinesiska och indonesiska barnbilder. Kultur och media står i centrum för en genomgång av bildbiografier från olika tidsperioder, bl.a. får vi följa tre generationers barnbilder i en svensk familj, från 1920-talet till idag. Modernism, postmodernism och realistiska ideal relateras till informellt lärande. En kärnfråga i boken rör konstbegreppet, som bl.a. problematiseras genom särskoleungdomars uttrycksmönster (se t.ex. omslagsbilden).
Begagnad bok
239 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
239 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar