En skola som berör : Reggio Emilia-inspiration i skolan; Per Dahlbeck, Kerstin Lagrell; 2014
5+ säljare

En skola som berör : Reggio Emilia-inspiration i skolan Upplaga 1

av Per Dahlbeck, Kerstin Lagrell
Hur kan man skapa en skola som verkligen berör både elever och lärare? Hur kan elever få möjlighet att skapa mening i sitt lärande? Ett sätt är att de ges möjligheter att utgå från sina erfarenheter från livet både innanför och utanför skolans väggar. Grunden för boken är ett treårigt projekt i Reggio Emilia Institutets regi som hade matematik och svenska i årskurs Fk–9 i fokus. Projektet genomfördes i grundskolan, inspirerat av den syn på människan, lärande och kunskap som genomsyrar Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Tidigare har denna filosofi främst inspirerat och fått stort genomslag i förskolan, men nu är alltså även grundskolan i fokus. De medverkande skolornas olika berättelser om sina erfarenheter från projektet är en bärande del av boken. Övriga kapitel tar upp frågor som handlar om skolan som en demokratisk kunskapande mötesplats, pedagogisk dokumentation i skolan med mera. Detta är angelägen läsning för såväl blivande som verksamma lärare, rektorer och andra intresserade av bokens frågor.
Hur kan man skapa en skola som verkligen berör både elever och lärare? Hur kan elever få möjlighet att skapa mening i sitt lärande? Ett sätt är att de ges möjligheter att utgå från sina erfarenheter från livet både innanför och utanför skolans väggar. Grunden för boken är ett treårigt projekt i Reggio Emilia Institutets regi som hade matematik och svenska i årskurs Fk–9 i fokus. Projektet genomfördes i grundskolan, inspirerat av den syn på människan, lärande och kunskap som genomsyrar Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Tidigare har denna filosofi främst inspirerat och fått stort genomslag i förskolan, men nu är alltså även grundskolan i fokus. De medverkande skolornas olika berättelser om sina erfarenheter från projektet är en bärande del av boken. Övriga kapitel tar upp frågor som handlar om skolan som en demokratisk kunskapande mötesplats, pedagogisk dokumentation i skolan med mera. Detta är angelägen läsning för såväl blivande som verksamma lärare, rektorer och andra intresserade av bokens frågor.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789144092935
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 217 st
Hur kan man skapa en skola som verkligen berör både elever och lärare? Hur kan elever få möjlighet att skapa mening i sitt lärande? Ett sätt är att de ges möjligheter att utgå från sina erfarenheter från livet både innanför och utanför skolans väggar. Grunden för boken är ett treårigt projekt i Reggio Emilia Institutets regi som hade matematik och svenska i årskurs Fk–9 i fokus. Projektet genomfördes i grundskolan, inspirerat av den syn på människan, lärande och kunskap som genomsyrar Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Tidigare har denna filosofi främst inspirerat och fått stort genomslag i förskolan, men nu är alltså även grundskolan i fokus. De medverkande skolornas olika berättelser om sina erfarenheter från projektet är en bärande del av boken. Övriga kapitel tar upp frågor som handlar om skolan som en demokratisk kunskapande mötesplats, pedagogisk dokumentation i skolan med mera. Detta är angelägen läsning för såväl blivande som verksamma lärare, rektorer och andra intresserade av bokens frågor.
Hur kan man skapa en skola som verkligen berör både elever och lärare? Hur kan elever få möjlighet att skapa mening i sitt lärande? Ett sätt är att de ges möjligheter att utgå från sina erfarenheter från livet både innanför och utanför skolans väggar. Grunden för boken är ett treårigt projekt i Reggio Emilia Institutets regi som hade matematik och svenska i årskurs Fk–9 i fokus. Projektet genomfördes i grundskolan, inspirerat av den syn på människan, lärande och kunskap som genomsyrar Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Tidigare har denna filosofi främst inspirerat och fått stort genomslag i förskolan, men nu är alltså även grundskolan i fokus. De medverkande skolornas olika berättelser om sina erfarenheter från projektet är en bärande del av boken. Övriga kapitel tar upp frågor som handlar om skolan som en demokratisk kunskapande mötesplats, pedagogisk dokumentation i skolan med mera. Detta är angelägen läsning för såväl blivande som verksamma lärare, rektorer och andra intresserade av bokens frågor.
Begagnad bok
229 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
229 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar