Berusad av Gud; Antoon Geels; 2002

Berusad av Gud Upplaga 1

av Antoon Geels
De kom från när och fjärran, från Persien, Anatolien, Tyskland och Frankrike. Mäster Eckhart infann sig, liksom Rumi, Gertrud av Helfta, Moses de León och åtta andra judiska, kristna och muslimska mystiker – män och kvinnor. De sammanstrålade på ett kloster i spanska Andalusien, en smältdegel för kulturmöten. Året var 1302. Medeltidens värld var kaotisk. Korståg, krig, hungersnöd och digerdöd ledde till befolkningsminskning och kulturell nedgång. Var det Guds straff? Kunde de göra något för att lindra världens lidande? Mötets initiativtagare var Ibn Arabi, en av den muslimska mystikens förgrundsgestalter. Under sina långa resor hade han lagt märke till att mystiker från olika traditioner var själsfränder. Kunde man inte betrakta detta samförstånd som ett bidrag till fred och försoning? Mystikerna svar var ja; under mötet betonade de vad som förenar de tre religionerna i form av gemensamma tankar och andliga övningar. Att söka denna enhet i mångfalden var viktigt. Lika viktigt nu som då. Mystikerna förde livliga diskussioner om Guds närvaro. Hur skall man beskriva det obeskrivbara? De visste hur svårt det är att med språkets hjälp gestalta denna närvaro; mystiker kämpar bådemed och mot språket. Den yttersta verkligheten låter sig inte lätt fångas i ord. Men många har försökt. Mötet med Gud kan uttryckas i paradoxer eller i passionerade erotiska bilder. Eller som ett rus. En nykter berusning. Att vara berusad av Gud. Antoon Geels bjuder läsaren att följa med på en fascinerande resa i tid och rum, rakt in i den mystika erfarenhetens kärna. Mötet mellan mystikerna ägde aldrig rum i verkligheten. Samtalens fiktiva karaktär öppnar nya och oväntade perspektiv på människans andliga sökande.
Antoon Geels är professor i religionspsykologi vid Lunds universitet och en uppskattad föredragshållare. Hans doktorsavhandling 1980 handlade om den svenske mystikern Hjalmar Ekström. Han har gett ut ett tiotal böcker, bl a Judisk mystik (1998), Muslimsk mystik (1999) och Kristen mystik (2000), samtliga på Norma förlag. Natur och Kultur har tidigare givit ut Den religiösa människan (med Owe Wikström, 1999).
De kom från när och fjärran, från Persien, Anatolien, Tyskland och Frankrike. Mäster Eckhart infann sig, liksom Rumi, Gertrud av Helfta, Moses de León och åtta andra judiska, kristna och muslimska mystiker – män och kvinnor. De sammanstrålade på ett kloster i spanska Andalusien, en smältdegel för kulturmöten. Året var 1302. Medeltidens värld var kaotisk. Korståg, krig, hungersnöd och digerdöd ledde till befolkningsminskning och kulturell nedgång. Var det Guds straff? Kunde de göra något för att lindra världens lidande? Mötets initiativtagare var Ibn Arabi, en av den muslimska mystikens förgrundsgestalter. Under sina långa resor hade han lagt märke till att mystiker från olika traditioner var själsfränder. Kunde man inte betrakta detta samförstånd som ett bidrag till fred och försoning? Mystikerna svar var ja; under mötet betonade de vad som förenar de tre religionerna i form av gemensamma tankar och andliga övningar. Att söka denna enhet i mångfalden var viktigt. Lika viktigt nu som då. Mystikerna förde livliga diskussioner om Guds närvaro. Hur skall man beskriva det obeskrivbara? De visste hur svårt det är att med språkets hjälp gestalta denna närvaro; mystiker kämpar bådemed och mot språket. Den yttersta verkligheten låter sig inte lätt fångas i ord. Men många har försökt. Mötet med Gud kan uttryckas i paradoxer eller i passionerade erotiska bilder. Eller som ett rus. En nykter berusning. Att vara berusad av Gud. Antoon Geels bjuder läsaren att följa med på en fascinerande resa i tid och rum, rakt in i den mystika erfarenhetens kärna. Mötet mellan mystikerna ägde aldrig rum i verkligheten. Samtalens fiktiva karaktär öppnar nya och oväntade perspektiv på människans andliga sökande.
Antoon Geels är professor i religionspsykologi vid Lunds universitet och en uppskattad föredragshållare. Hans doktorsavhandling 1980 handlade om den svenske mystikern Hjalmar Ekström. Han har gett ut ett tiotal böcker, bl a Judisk mystik (1998), Muslimsk mystik (1999) och Kristen mystik (2000), samtliga på Norma förlag. Natur och Kultur har tidigare givit ut Den religiösa människan (med Owe Wikström, 1999).
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2002
ISBN: 9789127085220
Förlag: Natur & Kultur
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 232 st
De kom från när och fjärran, från Persien, Anatolien, Tyskland och Frankrike. Mäster Eckhart infann sig, liksom Rumi, Gertrud av Helfta, Moses de León och åtta andra judiska, kristna och muslimska mystiker – män och kvinnor. De sammanstrålade på ett kloster i spanska Andalusien, en smältdegel för kulturmöten. Året var 1302. Medeltidens värld var kaotisk. Korståg, krig, hungersnöd och digerdöd ledde till befolkningsminskning och kulturell nedgång. Var det Guds straff? Kunde de göra något för att lindra världens lidande? Mötets initiativtagare var Ibn Arabi, en av den muslimska mystikens förgrundsgestalter. Under sina långa resor hade han lagt märke till att mystiker från olika traditioner var själsfränder. Kunde man inte betrakta detta samförstånd som ett bidrag till fred och försoning? Mystikerna svar var ja; under mötet betonade de vad som förenar de tre religionerna i form av gemensamma tankar och andliga övningar. Att söka denna enhet i mångfalden var viktigt. Lika viktigt nu som då. Mystikerna förde livliga diskussioner om Guds närvaro. Hur skall man beskriva det obeskrivbara? De visste hur svårt det är att med språkets hjälp gestalta denna närvaro; mystiker kämpar bådemed och mot språket. Den yttersta verkligheten låter sig inte lätt fångas i ord. Men många har försökt. Mötet med Gud kan uttryckas i paradoxer eller i passionerade erotiska bilder. Eller som ett rus. En nykter berusning. Att vara berusad av Gud. Antoon Geels bjuder läsaren att följa med på en fascinerande resa i tid och rum, rakt in i den mystika erfarenhetens kärna. Mötet mellan mystikerna ägde aldrig rum i verkligheten. Samtalens fiktiva karaktär öppnar nya och oväntade perspektiv på människans andliga sökande.
Antoon Geels är professor i religionspsykologi vid Lunds universitet och en uppskattad föredragshållare. Hans doktorsavhandling 1980 handlade om den svenske mystikern Hjalmar Ekström. Han har gett ut ett tiotal böcker, bl a Judisk mystik (1998), Muslimsk mystik (1999) och Kristen mystik (2000), samtliga på Norma förlag. Natur och Kultur har tidigare givit ut Den religiösa människan (med Owe Wikström, 1999).
De kom från när och fjärran, från Persien, Anatolien, Tyskland och Frankrike. Mäster Eckhart infann sig, liksom Rumi, Gertrud av Helfta, Moses de León och åtta andra judiska, kristna och muslimska mystiker – män och kvinnor. De sammanstrålade på ett kloster i spanska Andalusien, en smältdegel för kulturmöten. Året var 1302. Medeltidens värld var kaotisk. Korståg, krig, hungersnöd och digerdöd ledde till befolkningsminskning och kulturell nedgång. Var det Guds straff? Kunde de göra något för att lindra världens lidande? Mötets initiativtagare var Ibn Arabi, en av den muslimska mystikens förgrundsgestalter. Under sina långa resor hade han lagt märke till att mystiker från olika traditioner var själsfränder. Kunde man inte betrakta detta samförstånd som ett bidrag till fred och försoning? Mystikerna svar var ja; under mötet betonade de vad som förenar de tre religionerna i form av gemensamma tankar och andliga övningar. Att söka denna enhet i mångfalden var viktigt. Lika viktigt nu som då. Mystikerna förde livliga diskussioner om Guds närvaro. Hur skall man beskriva det obeskrivbara? De visste hur svårt det är att med språkets hjälp gestalta denna närvaro; mystiker kämpar bådemed och mot språket. Den yttersta verkligheten låter sig inte lätt fångas i ord. Men många har försökt. Mötet med Gud kan uttryckas i paradoxer eller i passionerade erotiska bilder. Eller som ett rus. En nykter berusning. Att vara berusad av Gud. Antoon Geels bjuder läsaren att följa med på en fascinerande resa i tid och rum, rakt in i den mystika erfarenhetens kärna. Mötet mellan mystikerna ägde aldrig rum i verkligheten. Samtalens fiktiva karaktär öppnar nya och oväntade perspektiv på människans andliga sökande.
Antoon Geels är professor i religionspsykologi vid Lunds universitet och en uppskattad föredragshållare. Hans doktorsavhandling 1980 handlade om den svenske mystikern Hjalmar Ekström. Han har gett ut ett tiotal böcker, bl a Judisk mystik (1998), Muslimsk mystik (1999) och Kristen mystik (2000), samtliga på Norma förlag. Natur och Kultur har tidigare givit ut Den religiösa människan (med Owe Wikström, 1999).
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)