Betygssättning : en handbok; Anders Gustavsson, Per Måhl, Bo Sundblad; 2012
spara 25%
5+ säljare

Betygssättning : en handbok Upplaga 1

av Anders Gustavsson, Per Måhl, Bo Sundblad
Betygssättning – en handbok erbjuder ett helhetsperspektiv på bedömning och betygssättning. Författarna beskriver vad lärare är skyldiga att göra för att betygen ska bli rättssäkra och vad lärare behöver göra för att betygen ska bli likvärdiga.

Boken består av två delar. Första delen behandlar betyg och betygssättning. Här förklarar författarna termer och föreskrifter. De klargör vad rättssäkra och likvärdiga betyg innebär samt visar hur lärare kan arbeta för att uppnå rättssäkra betyg. Delen avslutas med en tillbakablick på betygssystem som använts i Sverige de senaste femtio åren.

Andra delen beskriver vad som menas med kunskapsomdömen, utvecklingsscheman, kunskapskrav och sammanvägningar. Författarna gör jämförelser mellan gällande anvisningar i Lgr11 och Lgy11 och anvisningarna i Lpo 94 och Lpf 94.
Boken avslutas med tre bilagor som innehåller exempel på planeringar, utvecklingsscheman samt kunskapskrav som är utformade efter tre andra principer än kunskapskraven i Lgr11 och Lgy11.

Betygssättning – en handbok vänder sig både till lärarstudenter på alla nivåer och till yrkesverksamma lärare.

I den kompletterande Prov och arbetsuppgifter – en handbok diskuterar författarna examinationsuppgifter och prestationer/resultat mer ingående.

Om författarna
Per Måhl är sakkunnig på betygssättning och bedömning. Han har arbetat som lärare i svenska, religionskunskap och filosofi och har skrivit ett flertal böcker och artiklar om betygssättning och bedömning. Bo Sundblad är universitetslektor i pedagogik vid Stockholms universitet och har arbetat med kvalitativ bedömning sedan 1979 och med prov och betyg sedan 1985. Anders Gustavsson är professor i pedagogik och vicerektor för Stockholms universitet.
Betygssättning – en handbok erbjuder ett helhetsperspektiv på bedömning och betygssättning. Författarna beskriver vad lärare är skyldiga att göra för att betygen ska bli rättssäkra och vad lärare behöver göra för att betygen ska bli likvärdiga.

Boken består av två delar. Första delen behandlar betyg och betygssättning. Här förklarar författarna termer och föreskrifter. De klargör vad rättssäkra och likvärdiga betyg innebär samt visar hur lärare kan arbeta för att uppnå rättssäkra betyg. Delen avslutas med en tillbakablick på betygssystem som använts i Sverige de senaste femtio åren.

Andra delen beskriver vad som menas med kunskapsomdömen, utvecklingsscheman, kunskapskrav och sammanvägningar. Författarna gör jämförelser mellan gällande anvisningar i Lgr11 och Lgy11 och anvisningarna i Lpo 94 och Lpf 94.
Boken avslutas med tre bilagor som innehåller exempel på planeringar, utvecklingsscheman samt kunskapskrav som är utformade efter tre andra principer än kunskapskraven i Lgr11 och Lgy11.

Betygssättning – en handbok vänder sig både till lärarstudenter på alla nivåer och till yrkesverksamma lärare.

I den kompletterande Prov och arbetsuppgifter – en handbok diskuterar författarna examinationsuppgifter och prestationer/resultat mer ingående.

Om författarna
Per Måhl är sakkunnig på betygssättning och bedömning. Han har arbetat som lärare i svenska, religionskunskap och filosofi och har skrivit ett flertal böcker och artiklar om betygssättning och bedömning. Bo Sundblad är universitetslektor i pedagogik vid Stockholms universitet och har arbetat med kvalitativ bedömning sedan 1979 och med prov och betyg sedan 1985. Anders Gustavsson är professor i pedagogik och vicerektor för Stockholms universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789147099498
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 312 st
Betygssättning – en handbok erbjuder ett helhetsperspektiv på bedömning och betygssättning. Författarna beskriver vad lärare är skyldiga att göra för att betygen ska bli rättssäkra och vad lärare behöver göra för att betygen ska bli likvärdiga.

Boken består av två delar. Första delen behandlar betyg och betygssättning. Här förklarar författarna termer och föreskrifter. De klargör vad rättssäkra och likvärdiga betyg innebär samt visar hur lärare kan arbeta för att uppnå rättssäkra betyg. Delen avslutas med en tillbakablick på betygssystem som använts i Sverige de senaste femtio åren.

Andra delen beskriver vad som menas med kunskapsomdömen, utvecklingsscheman, kunskapskrav och sammanvägningar. Författarna gör jämförelser mellan gällande anvisningar i Lgr11 och Lgy11 och anvisningarna i Lpo 94 och Lpf 94.
Boken avslutas med tre bilagor som innehåller exempel på planeringar, utvecklingsscheman samt kunskapskrav som är utformade efter tre andra principer än kunskapskraven i Lgr11 och Lgy11.

Betygssättning – en handbok vänder sig både till lärarstudenter på alla nivåer och till yrkesverksamma lärare.

I den kompletterande Prov och arbetsuppgifter – en handbok diskuterar författarna examinationsuppgifter och prestationer/resultat mer ingående.

Om författarna
Per Måhl är sakkunnig på betygssättning och bedömning. Han har arbetat som lärare i svenska, religionskunskap och filosofi och har skrivit ett flertal böcker och artiklar om betygssättning och bedömning. Bo Sundblad är universitetslektor i pedagogik vid Stockholms universitet och har arbetat med kvalitativ bedömning sedan 1979 och med prov och betyg sedan 1985. Anders Gustavsson är professor i pedagogik och vicerektor för Stockholms universitet.
Betygssättning – en handbok erbjuder ett helhetsperspektiv på bedömning och betygssättning. Författarna beskriver vad lärare är skyldiga att göra för att betygen ska bli rättssäkra och vad lärare behöver göra för att betygen ska bli likvärdiga.

Boken består av två delar. Första delen behandlar betyg och betygssättning. Här förklarar författarna termer och föreskrifter. De klargör vad rättssäkra och likvärdiga betyg innebär samt visar hur lärare kan arbeta för att uppnå rättssäkra betyg. Delen avslutas med en tillbakablick på betygssystem som använts i Sverige de senaste femtio åren.

Andra delen beskriver vad som menas med kunskapsomdömen, utvecklingsscheman, kunskapskrav och sammanvägningar. Författarna gör jämförelser mellan gällande anvisningar i Lgr11 och Lgy11 och anvisningarna i Lpo 94 och Lpf 94.
Boken avslutas med tre bilagor som innehåller exempel på planeringar, utvecklingsscheman samt kunskapskrav som är utformade efter tre andra principer än kunskapskraven i Lgr11 och Lgy11.

Betygssättning – en handbok vänder sig både till lärarstudenter på alla nivåer och till yrkesverksamma lärare.

I den kompletterande Prov och arbetsuppgifter – en handbok diskuterar författarna examinationsuppgifter och prestationer/resultat mer ingående.

Om författarna
Per Måhl är sakkunnig på betygssättning och bedömning. Han har arbetat som lärare i svenska, religionskunskap och filosofi och har skrivit ett flertal böcker och artiklar om betygssättning och bedömning. Bo Sundblad är universitetslektor i pedagogik vid Stockholms universitet och har arbetat med kvalitativ bedömning sedan 1979 och med prov och betyg sedan 1985. Anders Gustavsson är professor i pedagogik och vicerektor för Stockholms universitet.
Begagnad bok
289 kr384 krSpara 95 kr (25%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
289 kr384 krSpara 95 kr (25%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar