Blivande lärare och deras lärare : introduktion till lärarutbildningen; Anders Persson; 2018
spara 54%
4 säljare

Blivande lärare och deras lärare : introduktion till lärarutbildningen Upplaga 1

av Anders Persson
I denna bok skriver forskande lärare och lärarutbildare om sina erfarenheter av att undervisa blivande lärare. Här tas en rad inifrånperspektiv där författarmetoden i flera fall är det bearbetade självupplevda. I andra fall beskrivs olika undervisnings- och arbetssätt och i åter andra analyseras olika aspekter av att vara blivande lärares lärare. Distanserade utifrånperspektiv anläggs också på de samhälleliga och sociala förhållanden som formar skola, lärarutbildning och deras olika aktörer.

Blivande lärare och deras lärare formas i ett spänningsfält mellan bland annat eleverfarenheter, egna och andras förväntningar på läraryrket, visioner om skolans och undervisningens både konserverande och förändrande kraft, diskurser om skolans och lärarutbildningens möjligheter och tillkortakommande samt strukturella förhållanden som lärarbrist, löner, kriser och söktryck till lärarutbildningen.

Boken vänder sig till både lärarstudenter och lärarutbildare.

Sagt om boken
"I den här boken ger ett antal lärarutbildare vid Lunds universitet, alla forskare inom det utbildningsvetenskapliga fältet, sina bilder av den nuvarande lärarutbildningen. De förtydligar, förklarar –och även försvarar – utbildningens grunder och tillämpning med lite olika infallsvinklar. Författarna gör det på ett personligt sätt och refererar gärna till egna forskningsstudier. Det personliga anslaget gör boken lättläst och varierad och bidrar till att höja läsvärdet." Publiceras i BTJ-häftet nr 21, 2018. Lektör Elisabeth Sörhuus

Om författarna
Bokens alla författare är med ett undantag tidigare lärare i grund- och gymnasieskolan och merparten är lärarutbildare vid Lunds universitet.

Redaktör: Anders Persson, professor i utbildningsvetenskap respektive sociologi vid Lunds universitet. Han har lång erfarenhet som forskare och universitetslärare. Han har skrivit en rad böcker: Skola & makt (Carlssons), Social kompetens (Studentlitteratur), Ritualisering och sårbarhet (Liber) och Framing Social Interaction (Routledge).
I denna bok skriver forskande lärare och lärarutbildare om sina erfarenheter av att undervisa blivande lärare. Här tas en rad inifrånperspektiv där författarmetoden i flera fall är det bearbetade självupplevda. I andra fall beskrivs olika undervisnings- och arbetssätt och i åter andra analyseras olika aspekter av att vara blivande lärares lärare. Distanserade utifrånperspektiv anläggs också på de samhälleliga och sociala förhållanden som formar skola, lärarutbildning och deras olika aktörer.

Blivande lärare och deras lärare formas i ett spänningsfält mellan bland annat eleverfarenheter, egna och andras förväntningar på läraryrket, visioner om skolans och undervisningens både konserverande och förändrande kraft, diskurser om skolans och lärarutbildningens möjligheter och tillkortakommande samt strukturella förhållanden som lärarbrist, löner, kriser och söktryck till lärarutbildningen.

Boken vänder sig till både lärarstudenter och lärarutbildare.

Sagt om boken
"I den här boken ger ett antal lärarutbildare vid Lunds universitet, alla forskare inom det utbildningsvetenskapliga fältet, sina bilder av den nuvarande lärarutbildningen. De förtydligar, förklarar –och även försvarar – utbildningens grunder och tillämpning med lite olika infallsvinklar. Författarna gör det på ett personligt sätt och refererar gärna till egna forskningsstudier. Det personliga anslaget gör boken lättläst och varierad och bidrar till att höja läsvärdet." Publiceras i BTJ-häftet nr 21, 2018. Lektör Elisabeth Sörhuus

Om författarna
Bokens alla författare är med ett undantag tidigare lärare i grund- och gymnasieskolan och merparten är lärarutbildare vid Lunds universitet.

Redaktör: Anders Persson, professor i utbildningsvetenskap respektive sociologi vid Lunds universitet. Han har lång erfarenhet som forskare och universitetslärare. Han har skrivit en rad böcker: Skola & makt (Carlssons), Social kompetens (Studentlitteratur), Ritualisering och sårbarhet (Liber) och Framing Social Interaction (Routledge).
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789147128464
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 239 st
I denna bok skriver forskande lärare och lärarutbildare om sina erfarenheter av att undervisa blivande lärare. Här tas en rad inifrånperspektiv där författarmetoden i flera fall är det bearbetade självupplevda. I andra fall beskrivs olika undervisnings- och arbetssätt och i åter andra analyseras olika aspekter av att vara blivande lärares lärare. Distanserade utifrånperspektiv anläggs också på de samhälleliga och sociala förhållanden som formar skola, lärarutbildning och deras olika aktörer.

Blivande lärare och deras lärare formas i ett spänningsfält mellan bland annat eleverfarenheter, egna och andras förväntningar på läraryrket, visioner om skolans och undervisningens både konserverande och förändrande kraft, diskurser om skolans och lärarutbildningens möjligheter och tillkortakommande samt strukturella förhållanden som lärarbrist, löner, kriser och söktryck till lärarutbildningen.

Boken vänder sig till både lärarstudenter och lärarutbildare.

Sagt om boken
"I den här boken ger ett antal lärarutbildare vid Lunds universitet, alla forskare inom det utbildningsvetenskapliga fältet, sina bilder av den nuvarande lärarutbildningen. De förtydligar, förklarar –och även försvarar – utbildningens grunder och tillämpning med lite olika infallsvinklar. Författarna gör det på ett personligt sätt och refererar gärna till egna forskningsstudier. Det personliga anslaget gör boken lättläst och varierad och bidrar till att höja läsvärdet." Publiceras i BTJ-häftet nr 21, 2018. Lektör Elisabeth Sörhuus

Om författarna
Bokens alla författare är med ett undantag tidigare lärare i grund- och gymnasieskolan och merparten är lärarutbildare vid Lunds universitet.

Redaktör: Anders Persson, professor i utbildningsvetenskap respektive sociologi vid Lunds universitet. Han har lång erfarenhet som forskare och universitetslärare. Han har skrivit en rad böcker: Skola & makt (Carlssons), Social kompetens (Studentlitteratur), Ritualisering och sårbarhet (Liber) och Framing Social Interaction (Routledge).
I denna bok skriver forskande lärare och lärarutbildare om sina erfarenheter av att undervisa blivande lärare. Här tas en rad inifrånperspektiv där författarmetoden i flera fall är det bearbetade självupplevda. I andra fall beskrivs olika undervisnings- och arbetssätt och i åter andra analyseras olika aspekter av att vara blivande lärares lärare. Distanserade utifrånperspektiv anläggs också på de samhälleliga och sociala förhållanden som formar skola, lärarutbildning och deras olika aktörer.

Blivande lärare och deras lärare formas i ett spänningsfält mellan bland annat eleverfarenheter, egna och andras förväntningar på läraryrket, visioner om skolans och undervisningens både konserverande och förändrande kraft, diskurser om skolans och lärarutbildningens möjligheter och tillkortakommande samt strukturella förhållanden som lärarbrist, löner, kriser och söktryck till lärarutbildningen.

Boken vänder sig till både lärarstudenter och lärarutbildare.

Sagt om boken
"I den här boken ger ett antal lärarutbildare vid Lunds universitet, alla forskare inom det utbildningsvetenskapliga fältet, sina bilder av den nuvarande lärarutbildningen. De förtydligar, förklarar –och även försvarar – utbildningens grunder och tillämpning med lite olika infallsvinklar. Författarna gör det på ett personligt sätt och refererar gärna till egna forskningsstudier. Det personliga anslaget gör boken lättläst och varierad och bidrar till att höja läsvärdet." Publiceras i BTJ-häftet nr 21, 2018. Lektör Elisabeth Sörhuus

Om författarna
Bokens alla författare är med ett undantag tidigare lärare i grund- och gymnasieskolan och merparten är lärarutbildare vid Lunds universitet.

Redaktör: Anders Persson, professor i utbildningsvetenskap respektive sociologi vid Lunds universitet. Han har lång erfarenhet som forskare och universitetslärare. Han har skrivit en rad böcker: Skola & makt (Carlssons), Social kompetens (Studentlitteratur), Ritualisering och sårbarhet (Liber) och Framing Social Interaction (Routledge).
Begagnad bok
169 kr365 krSpara 196 kr (54%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
169 kr365 krSpara 196 kr (54%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar