Det ska ni veta!; Göran Linde; 2006
5+ säljare

Det ska ni veta! Upplaga 2

av Göran Linde
Den här boken handlar om läroplansteori i vid mening, om vad som uppstår som innehåll för lärande i organiserad utbildning. Huvudfrågan som behandlas är varför vissa kunskaper ur mängden av all världens samlade kunskap väljs ut och räknas som giltig för undervisning. Det skulle ju kunna vara annorlunda.
I boken diskuterar författaren dessa frågor och hänvisar till omfattande forskning om hur det praktiskt går till när läroplaner skrivs, tolkas och tillämpas. Utblickar görs också mot Tredje Världen, bl.a. för att tydliggöra förändringar och vad som driver dessa i en överblickbart kort historia. Den avslutas med ett kapitel där skolledare, kommunpolitiker, lärare och kursanordnare utanför skolan kan lära sig metoder för att praktiskt planera skolplaner, lokala arbetsplaner och kurser.
I denna andra upplaga är kapitlet om bakgrunden till gällande läroplaner mer utvecklat. Den pågående reformeringen av gymnasieskolan (2006) behandlas och innebörden i det betygssystem som föreskrivs tas upp till fördjupad framställning. Kapitlet om yrkesutbildning har fått tillskott av ett resonemang om utbildningens värde som bruksvärde och bytesvärde.
Boken vänder sig till lärarstudenter, verksamma lärare, skolledare, skolpolitiker och andra med intresse för pedagogisk verksamhet.
Andra upplagan
Den här boken handlar om läroplansteori i vid mening, om vad som uppstår som innehåll för lärande i organiserad utbildning. Huvudfrågan som behandlas är varför vissa kunskaper ur mängden av all världens samlade kunskap väljs ut och räknas som giltig för undervisning. Det skulle ju kunna vara annorlunda.
I boken diskuterar författaren dessa frågor och hänvisar till omfattande forskning om hur det praktiskt går till när läroplaner skrivs, tolkas och tillämpas. Utblickar görs också mot Tredje Världen, bl.a. för att tydliggöra förändringar och vad som driver dessa i en överblickbart kort historia. Den avslutas med ett kapitel där skolledare, kommunpolitiker, lärare och kursanordnare utanför skolan kan lära sig metoder för att praktiskt planera skolplaner, lokala arbetsplaner och kurser.
I denna andra upplaga är kapitlet om bakgrunden till gällande läroplaner mer utvecklat. Den pågående reformeringen av gymnasieskolan (2006) behandlas och innebörden i det betygssystem som föreskrivs tas upp till fördjupad framställning. Kapitlet om yrkesutbildning har fått tillskott av ett resonemang om utbildningens värde som bruksvärde och bytesvärde.
Boken vänder sig till lärarstudenter, verksamma lärare, skolledare, skolpolitiker och andra med intresse för pedagogisk verksamhet.
Andra upplagan
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2006
ISBN: 9789144005010
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 131 st
4 upplagor
Upplaga 4 (2021)
från 215 kr
Upplaga 3 (2012)
från 95 kr
Upplaga 1 (2000)
från 85 kr
Upplaga 2 (2006)
från 79 kr
Den här boken handlar om läroplansteori i vid mening, om vad som uppstår som innehåll för lärande i organiserad utbildning. Huvudfrågan som behandlas är varför vissa kunskaper ur mängden av all världens samlade kunskap väljs ut och räknas som giltig för undervisning. Det skulle ju kunna vara annorlunda.
I boken diskuterar författaren dessa frågor och hänvisar till omfattande forskning om hur det praktiskt går till när läroplaner skrivs, tolkas och tillämpas. Utblickar görs också mot Tredje Världen, bl.a. för att tydliggöra förändringar och vad som driver dessa i en överblickbart kort historia. Den avslutas med ett kapitel där skolledare, kommunpolitiker, lärare och kursanordnare utanför skolan kan lära sig metoder för att praktiskt planera skolplaner, lokala arbetsplaner och kurser.
I denna andra upplaga är kapitlet om bakgrunden till gällande läroplaner mer utvecklat. Den pågående reformeringen av gymnasieskolan (2006) behandlas och innebörden i det betygssystem som föreskrivs tas upp till fördjupad framställning. Kapitlet om yrkesutbildning har fått tillskott av ett resonemang om utbildningens värde som bruksvärde och bytesvärde.
Boken vänder sig till lärarstudenter, verksamma lärare, skolledare, skolpolitiker och andra med intresse för pedagogisk verksamhet.
Andra upplagan
Den här boken handlar om läroplansteori i vid mening, om vad som uppstår som innehåll för lärande i organiserad utbildning. Huvudfrågan som behandlas är varför vissa kunskaper ur mängden av all världens samlade kunskap väljs ut och räknas som giltig för undervisning. Det skulle ju kunna vara annorlunda.
I boken diskuterar författaren dessa frågor och hänvisar till omfattande forskning om hur det praktiskt går till när läroplaner skrivs, tolkas och tillämpas. Utblickar görs också mot Tredje Världen, bl.a. för att tydliggöra förändringar och vad som driver dessa i en överblickbart kort historia. Den avslutas med ett kapitel där skolledare, kommunpolitiker, lärare och kursanordnare utanför skolan kan lära sig metoder för att praktiskt planera skolplaner, lokala arbetsplaner och kurser.
I denna andra upplaga är kapitlet om bakgrunden till gällande läroplaner mer utvecklat. Den pågående reformeringen av gymnasieskolan (2006) behandlas och innebörden i det betygssystem som föreskrivs tas upp till fördjupad framställning. Kapitlet om yrkesutbildning har fått tillskott av ett resonemang om utbildningens värde som bruksvärde och bytesvärde.
Boken vänder sig till lärarstudenter, verksamma lärare, skolledare, skolpolitiker och andra med intresse för pedagogisk verksamhet.
Andra upplagan
Begagnad bok
79 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
79 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar