Språk och identitet i undervisning : inga konstigheter; Fritjof Sahlström, Liselott Forsman, Ida Hummelstedt-Djedou, Michaela Pörn, Fredrik Rusk, Anna Slotte-Lüttge; 2013
5+ säljare

Språk och identitet i undervisning : inga konstigheter Upplaga 1

av Fritjof Sahlström, Liselott Forsman, Ida Hummelstedt-Djedou, Michaela Pörn, Fredrik Rusk
m.fl.
Språk och identitet i undervisning – inga konstigheter handlar om hur man i undervisning kan skapa förutsättningar för en inkluderande och språkstödande skola.

Läs mer
Författarna beskriver och ger exempel på hur lärande kan ske i elevers vardag i och utanför skolan. De visar hur lärare kan planera och genomföra undervisning på ett sådant sätt att alla elevers möjligheter till lärande blir så goda som möjligt.
Elevaktiva klassrum, där olikhet och mångfald får plats, är det eftersträvansvärda. I praktiken blir det dock ofta annorlunda. Det är stökigt och svårt att ge alla elever utrymme. Osäkerhet om vad man får och inte får säga om barns etnicitet och språk gör att man inte vågar utnyttja det elever vet och kan. I onödan, menar författarna.
Boken är baserad på flera års forskning om elever i åldrarna sex till tio och en ger både teoretiska och praktiska verktyg för att förstå hur undervisningen kan stöda elevers lärande om språk och identitet.
Språk och identitet i undervisning – inga konstigheter riktar sig framför allt till lärarstudenter och verksamma lärare.

Om författarna
Författarna är erkända experter på pedagogisk interaktion, språkdidaktik och undervisning i och om mångkultur. De har ett mångårigt forskningssamarbete i Finland bakom sig. Fritjof Sahlström är just nu verksam vid Institutionen för beteendevetenskaper vid Helsingfors universitet. Liselott Forsman, Michaela Pörn, Fredrik Rusk och Anna Slotte-Lüttge arbetar vid Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi i Vasa. Ida Hummelstedt-Djedou är klasslärare i Esbo, Finland.
Språk och identitet i undervisning – inga konstigheter handlar om hur man i undervisning kan skapa förutsättningar för en inkluderande och språkstödande skola.

Läs mer
Författarna beskriver och ger exempel på hur lärande kan ske i elevers vardag i och utanför skolan. De visar hur lärare kan planera och genomföra undervisning på ett sådant sätt att alla elevers möjligheter till lärande blir så goda som möjligt.
Elevaktiva klassrum, där olikhet och mångfald får plats, är det eftersträvansvärda. I praktiken blir det dock ofta annorlunda. Det är stökigt och svårt att ge alla elever utrymme. Osäkerhet om vad man får och inte får säga om barns etnicitet och språk gör att man inte vågar utnyttja det elever vet och kan. I onödan, menar författarna.
Boken är baserad på flera års forskning om elever i åldrarna sex till tio och en ger både teoretiska och praktiska verktyg för att förstå hur undervisningen kan stöda elevers lärande om språk och identitet.
Språk och identitet i undervisning – inga konstigheter riktar sig framför allt till lärarstudenter och verksamma lärare.

Om författarna
Författarna är erkända experter på pedagogisk interaktion, språkdidaktik och undervisning i och om mångkultur. De har ett mångårigt forskningssamarbete i Finland bakom sig. Fritjof Sahlström är just nu verksam vid Institutionen för beteendevetenskaper vid Helsingfors universitet. Liselott Forsman, Michaela Pörn, Fredrik Rusk och Anna Slotte-Lüttge arbetar vid Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi i Vasa. Ida Hummelstedt-Djedou är klasslärare i Esbo, Finland.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789147100927
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 192 st
Språk och identitet i undervisning – inga konstigheter handlar om hur man i undervisning kan skapa förutsättningar för en inkluderande och språkstödande skola.

Läs mer
Författarna beskriver och ger exempel på hur lärande kan ske i elevers vardag i och utanför skolan. De visar hur lärare kan planera och genomföra undervisning på ett sådant sätt att alla elevers möjligheter till lärande blir så goda som möjligt.
Elevaktiva klassrum, där olikhet och mångfald får plats, är det eftersträvansvärda. I praktiken blir det dock ofta annorlunda. Det är stökigt och svårt att ge alla elever utrymme. Osäkerhet om vad man får och inte får säga om barns etnicitet och språk gör att man inte vågar utnyttja det elever vet och kan. I onödan, menar författarna.
Boken är baserad på flera års forskning om elever i åldrarna sex till tio och en ger både teoretiska och praktiska verktyg för att förstå hur undervisningen kan stöda elevers lärande om språk och identitet.
Språk och identitet i undervisning – inga konstigheter riktar sig framför allt till lärarstudenter och verksamma lärare.

Om författarna
Författarna är erkända experter på pedagogisk interaktion, språkdidaktik och undervisning i och om mångkultur. De har ett mångårigt forskningssamarbete i Finland bakom sig. Fritjof Sahlström är just nu verksam vid Institutionen för beteendevetenskaper vid Helsingfors universitet. Liselott Forsman, Michaela Pörn, Fredrik Rusk och Anna Slotte-Lüttge arbetar vid Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi i Vasa. Ida Hummelstedt-Djedou är klasslärare i Esbo, Finland.
Språk och identitet i undervisning – inga konstigheter handlar om hur man i undervisning kan skapa förutsättningar för en inkluderande och språkstödande skola.

Läs mer
Författarna beskriver och ger exempel på hur lärande kan ske i elevers vardag i och utanför skolan. De visar hur lärare kan planera och genomföra undervisning på ett sådant sätt att alla elevers möjligheter till lärande blir så goda som möjligt.
Elevaktiva klassrum, där olikhet och mångfald får plats, är det eftersträvansvärda. I praktiken blir det dock ofta annorlunda. Det är stökigt och svårt att ge alla elever utrymme. Osäkerhet om vad man får och inte får säga om barns etnicitet och språk gör att man inte vågar utnyttja det elever vet och kan. I onödan, menar författarna.
Boken är baserad på flera års forskning om elever i åldrarna sex till tio och en ger både teoretiska och praktiska verktyg för att förstå hur undervisningen kan stöda elevers lärande om språk och identitet.
Språk och identitet i undervisning – inga konstigheter riktar sig framför allt till lärarstudenter och verksamma lärare.

Om författarna
Författarna är erkända experter på pedagogisk interaktion, språkdidaktik och undervisning i och om mångkultur. De har ett mångårigt forskningssamarbete i Finland bakom sig. Fritjof Sahlström är just nu verksam vid Institutionen för beteendevetenskaper vid Helsingfors universitet. Liselott Forsman, Michaela Pörn, Fredrik Rusk och Anna Slotte-Lüttge arbetar vid Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi i Vasa. Ida Hummelstedt-Djedou är klasslärare i Esbo, Finland.
Begagnad bok
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar