Erfarenhet, tid och historia : om historiska tiders semantik; Reinhart Koselleck; 2004
spara 31%
1 säljare

Erfarenhet, tid och historia : om historiska tiders semantik

av Reinhart Koselleck
Det som intresserar Koselleck är inte »tid» som ett abstrakt, logiskt problem, utan »tider», i betydelsen olika, historiskt föränderliga sätt att erfara, föreställa sig och konceptualisera tiden. T.ex. är det stor skillnad mellan antikens cirkulära historieuppfattning, där perioder av uppgång och nedgång, lycka och olycka följer på varandra i en evig rundgång, och den moderna framstegstanken där historien tar form av en linjär process som oundvikligen leder fram mot vår egen tid. Den moderna världen kännetecknas enligt Koselleck av en grundläggande asymmetri mellan erfarenhetsrum och förväntningshorisont: den senare frigör sig från det förra, förväntningshorisonten är inte längre begränsad av de hittills gjorda erfarenheterna. Samtiden befinner sig i en brytning med det förflutna och öppnar sig mot framtiden. Denna asymmetri hänger enligt Koselleck samman med en acceleration av själva den historiska tiden. Ingående dokumenterar han framväxten av denna tidsupplevelse och hur den efter 1750 resulterar i uppkomsten av epokbegreppet »nya tiden» och i ett begrepp om »historien som sådan», eller historien i ental, till skillnad från den tidigare flertalsformen »historier». Den gamla föreställningen om historien som en exempelsamling som man kan lära av för nuet ersätts av föreställningen om historien som en process, en rörelse ? och dessutom som en accelerande rörelse där erfarenheter allt snabbare förlorar sin giltighet. Artiklarna i denna bok ingår, som fem av fjorton, i Vergangene Zukunft. Zur Semantik geschichtlicher Zeiten (1979). Boken är försett med en inledning av Helge Jordheim.
Det som intresserar Koselleck är inte »tid» som ett abstrakt, logiskt problem, utan »tider», i betydelsen olika, historiskt föränderliga sätt att erfara, föreställa sig och konceptualisera tiden. T.ex. är det stor skillnad mellan antikens cirkulära historieuppfattning, där perioder av uppgång och nedgång, lycka och olycka följer på varandra i en evig rundgång, och den moderna framstegstanken där historien tar form av en linjär process som oundvikligen leder fram mot vår egen tid. Den moderna världen kännetecknas enligt Koselleck av en grundläggande asymmetri mellan erfarenhetsrum och förväntningshorisont: den senare frigör sig från det förra, förväntningshorisonten är inte längre begränsad av de hittills gjorda erfarenheterna. Samtiden befinner sig i en brytning med det förflutna och öppnar sig mot framtiden. Denna asymmetri hänger enligt Koselleck samman med en acceleration av själva den historiska tiden. Ingående dokumenterar han framväxten av denna tidsupplevelse och hur den efter 1750 resulterar i uppkomsten av epokbegreppet »nya tiden» och i ett begrepp om »historien som sådan», eller historien i ental, till skillnad från den tidigare flertalsformen »historier». Den gamla föreställningen om historien som en exempelsamling som man kan lära av för nuet ersätts av föreställningen om historien som en process, en rörelse ? och dessutom som en accelerande rörelse där erfarenheter allt snabbare förlorar sin giltighet. Artiklarna i denna bok ingår, som fem av fjorton, i Vergangene Zukunft. Zur Semantik geschichtlicher Zeiten (1979). Boken är försett med en inledning av Helge Jordheim.
Utgiven: 2004
ISBN: 9789171732019
Förlag: Bokförlaget Daidalos
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 198 st
Det som intresserar Koselleck är inte »tid» som ett abstrakt, logiskt problem, utan »tider», i betydelsen olika, historiskt föränderliga sätt att erfara, föreställa sig och konceptualisera tiden. T.ex. är det stor skillnad mellan antikens cirkulära historieuppfattning, där perioder av uppgång och nedgång, lycka och olycka följer på varandra i en evig rundgång, och den moderna framstegstanken där historien tar form av en linjär process som oundvikligen leder fram mot vår egen tid. Den moderna världen kännetecknas enligt Koselleck av en grundläggande asymmetri mellan erfarenhetsrum och förväntningshorisont: den senare frigör sig från det förra, förväntningshorisonten är inte längre begränsad av de hittills gjorda erfarenheterna. Samtiden befinner sig i en brytning med det förflutna och öppnar sig mot framtiden. Denna asymmetri hänger enligt Koselleck samman med en acceleration av själva den historiska tiden. Ingående dokumenterar han framväxten av denna tidsupplevelse och hur den efter 1750 resulterar i uppkomsten av epokbegreppet »nya tiden» och i ett begrepp om »historien som sådan», eller historien i ental, till skillnad från den tidigare flertalsformen »historier». Den gamla föreställningen om historien som en exempelsamling som man kan lära av för nuet ersätts av föreställningen om historien som en process, en rörelse ? och dessutom som en accelerande rörelse där erfarenheter allt snabbare förlorar sin giltighet. Artiklarna i denna bok ingår, som fem av fjorton, i Vergangene Zukunft. Zur Semantik geschichtlicher Zeiten (1979). Boken är försett med en inledning av Helge Jordheim.
Det som intresserar Koselleck är inte »tid» som ett abstrakt, logiskt problem, utan »tider», i betydelsen olika, historiskt föränderliga sätt att erfara, föreställa sig och konceptualisera tiden. T.ex. är det stor skillnad mellan antikens cirkulära historieuppfattning, där perioder av uppgång och nedgång, lycka och olycka följer på varandra i en evig rundgång, och den moderna framstegstanken där historien tar form av en linjär process som oundvikligen leder fram mot vår egen tid. Den moderna världen kännetecknas enligt Koselleck av en grundläggande asymmetri mellan erfarenhetsrum och förväntningshorisont: den senare frigör sig från det förra, förväntningshorisonten är inte längre begränsad av de hittills gjorda erfarenheterna. Samtiden befinner sig i en brytning med det förflutna och öppnar sig mot framtiden. Denna asymmetri hänger enligt Koselleck samman med en acceleration av själva den historiska tiden. Ingående dokumenterar han framväxten av denna tidsupplevelse och hur den efter 1750 resulterar i uppkomsten av epokbegreppet »nya tiden» och i ett begrepp om »historien som sådan», eller historien i ental, till skillnad från den tidigare flertalsformen »historier». Den gamla föreställningen om historien som en exempelsamling som man kan lära av för nuet ersätts av föreställningen om historien som en process, en rörelse ? och dessutom som en accelerande rörelse där erfarenheter allt snabbare förlorar sin giltighet. Artiklarna i denna bok ingår, som fem av fjorton, i Vergangene Zukunft. Zur Semantik geschichtlicher Zeiten (1979). Boken är försett med en inledning av Helge Jordheim.
Begagnad bok
145 kr210 krSpara 65 kr (31%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
145 kr210 krSpara 65 kr (31%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar