Förskollärares egen forskning : praktiska exempel; Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson, Maria Alkhede, Anna Backman, Camilla Björklund, Kerstin Botö, Anita Gustavsson, Mona Holmqvist, Kristina Jonsson, Annika Lantz-Andersson, Anne Lillvist, Ann-Charlotte Lindgren, Kristina Melker, Agneta Pihl, Carin Roos, Anette Sandberg, Kristina Thorshag, Cecilia Wallerstedt, Gun-Britt Wärvik; 2020
endast ny

Förskollärares egen forskning : praktiska exempel Upplaga 1

av Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson, Maria Alkhede, Anna Backman, Camilla Björklund
m.fl.
Författarna till denna bok har deltagit i den nationella forskarskolan i kommunikation och relationer som grundläggande för barns lärande (FoRFa).

Bokens kapitel behandlar en rad ämnesområden såsom undervisning, lärande, lek, utvärdering, dokumentation, värdegrundsarbete, boksamtal och berättande. Boken innehåller härtill en diskussion om förskolläraryrkets vetenskapliga bas och relationen mellan forskning om, och verksamhetsutveckling av, förskolan.

Några studier som tas upp:

• hur förskolepersonalen gör för att göra barn delaktiga i olika kamratgemenskaper

• hur man får barn delaktiga i en central kulturell praktik - att berätta berättelser

• hur förskollärare, i förskolan och förskoleklassen, arbetar med att göra barn delaktiga i skriftspråket

• hur undervisning i teknik och estetik kan gestalta sig i förskolan

• hur lärarna behöver lära sig hur de kan undervisa i relation till hur barnen förstår det aktuella innehållet.

Sammantaget visar bokens studier - av förskollärare för blivande och verksamma förskollärare - på många centrala utmaningar, dilemman och frågor som förskollärare kan ställas inför i det dagliga arbetet. För att förskollärarna ska kunna utveckla kollektiv agency, det vill säga bli en stark mångfald av röster i diskussioner om vilka frågor som bör ställas och hur dessa kan besvaras för att utveckla förskolans verksamhet, behöver de få tillgång till och ta över begreppsliga resurser med vilka systematisk granskning och undersökning kan genomföras.

Texterna är skrivna på ett sådant sätt och med sådant fokus att de ska vara användbara för verksamma förskollärare och givande för förskollärarstudenter i utbildning.
Författarna till denna bok har deltagit i den nationella forskarskolan i kommunikation och relationer som grundläggande för barns lärande (FoRFa).

Bokens kapitel behandlar en rad ämnesområden såsom undervisning, lärande, lek, utvärdering, dokumentation, värdegrundsarbete, boksamtal och berättande. Boken innehåller härtill en diskussion om förskolläraryrkets vetenskapliga bas och relationen mellan forskning om, och verksamhetsutveckling av, förskolan.

Några studier som tas upp:

• hur förskolepersonalen gör för att göra barn delaktiga i olika kamratgemenskaper

• hur man får barn delaktiga i en central kulturell praktik - att berätta berättelser

• hur förskollärare, i förskolan och förskoleklassen, arbetar med att göra barn delaktiga i skriftspråket

• hur undervisning i teknik och estetik kan gestalta sig i förskolan

• hur lärarna behöver lära sig hur de kan undervisa i relation till hur barnen förstår det aktuella innehållet.

Sammantaget visar bokens studier - av förskollärare för blivande och verksamma förskollärare - på många centrala utmaningar, dilemman och frågor som förskollärare kan ställas inför i det dagliga arbetet. För att förskollärarna ska kunna utveckla kollektiv agency, det vill säga bli en stark mångfald av röster i diskussioner om vilka frågor som bör ställas och hur dessa kan besvaras för att utveckla förskolans verksamhet, behöver de få tillgång till och ta över begreppsliga resurser med vilka systematisk granskning och undersökning kan genomföras.

Texterna är skrivna på ett sådant sätt och med sådant fokus att de ska vara användbara för verksamma förskollärare och givande för förskollärarstudenter i utbildning.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144140599
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 183 st
Författarna till denna bok har deltagit i den nationella forskarskolan i kommunikation och relationer som grundläggande för barns lärande (FoRFa).

Bokens kapitel behandlar en rad ämnesområden såsom undervisning, lärande, lek, utvärdering, dokumentation, värdegrundsarbete, boksamtal och berättande. Boken innehåller härtill en diskussion om förskolläraryrkets vetenskapliga bas och relationen mellan forskning om, och verksamhetsutveckling av, förskolan.

Några studier som tas upp:

• hur förskolepersonalen gör för att göra barn delaktiga i olika kamratgemenskaper

• hur man får barn delaktiga i en central kulturell praktik - att berätta berättelser

• hur förskollärare, i förskolan och förskoleklassen, arbetar med att göra barn delaktiga i skriftspråket

• hur undervisning i teknik och estetik kan gestalta sig i förskolan

• hur lärarna behöver lära sig hur de kan undervisa i relation till hur barnen förstår det aktuella innehållet.

Sammantaget visar bokens studier - av förskollärare för blivande och verksamma förskollärare - på många centrala utmaningar, dilemman och frågor som förskollärare kan ställas inför i det dagliga arbetet. För att förskollärarna ska kunna utveckla kollektiv agency, det vill säga bli en stark mångfald av röster i diskussioner om vilka frågor som bör ställas och hur dessa kan besvaras för att utveckla förskolans verksamhet, behöver de få tillgång till och ta över begreppsliga resurser med vilka systematisk granskning och undersökning kan genomföras.

Texterna är skrivna på ett sådant sätt och med sådant fokus att de ska vara användbara för verksamma förskollärare och givande för förskollärarstudenter i utbildning.
Författarna till denna bok har deltagit i den nationella forskarskolan i kommunikation och relationer som grundläggande för barns lärande (FoRFa).

Bokens kapitel behandlar en rad ämnesområden såsom undervisning, lärande, lek, utvärdering, dokumentation, värdegrundsarbete, boksamtal och berättande. Boken innehåller härtill en diskussion om förskolläraryrkets vetenskapliga bas och relationen mellan forskning om, och verksamhetsutveckling av, förskolan.

Några studier som tas upp:

• hur förskolepersonalen gör för att göra barn delaktiga i olika kamratgemenskaper

• hur man får barn delaktiga i en central kulturell praktik - att berätta berättelser

• hur förskollärare, i förskolan och förskoleklassen, arbetar med att göra barn delaktiga i skriftspråket

• hur undervisning i teknik och estetik kan gestalta sig i förskolan

• hur lärarna behöver lära sig hur de kan undervisa i relation till hur barnen förstår det aktuella innehållet.

Sammantaget visar bokens studier - av förskollärare för blivande och verksamma förskollärare - på många centrala utmaningar, dilemman och frågor som förskollärare kan ställas inför i det dagliga arbetet. För att förskollärarna ska kunna utveckla kollektiv agency, det vill säga bli en stark mångfald av röster i diskussioner om vilka frågor som bör ställas och hur dessa kan besvaras för att utveckla förskolans verksamhet, behöver de få tillgång till och ta över begreppsliga resurser med vilka systematisk granskning och undersökning kan genomföras.

Texterna är skrivna på ett sådant sätt och med sådant fokus att de ska vara användbara för verksamma förskollärare och givande för förskollärarstudenter i utbildning.
Ny bok
322 kr338 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
322 kr338 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)