Från lärandets loopar till lärande organisationer; Otto Granberg, Jon Ohlsson; 2022
endast ny

Från lärandets loopar till lärande organisationer Upplaga 5

av Otto Granberg, Jon Ohlsson

Erfarenhetsbaserat lärande framställs ofta som en cyklisk process: man upplever något, reflekterar över det, formulerar koncept och generaliseringar, och tillämpar dessa koncept i nya situationer. Varje ny testcykel inleder en ny lärprocess. Lärandet sker således genom ständigt fortgående återkopplingscykler.

Från lärandets cirkulation till inlärningsorganisationer ger en sammanfattning av teorier och forskning kring erfarenhetsbaserat lärande på individuell, grupp- och organisationsnivå. Genom att utgå från verk av tungviktare som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin, beskriver boken hur forskning och teoribildning kring individuellt och kollektivt lärande inom organisationer har utvecklats. Den historiska tillbakablicken leder till de senaste upptäckterna om lärande organisationer och organisatoriskt lärande. Boken tar även upp den kritik som har riktats mot begreppet "lärande organisation". I denna kraftigt uppdaterade upplaga har ny teoribildning inkluderats. Pedagogiska grundprinciper för lärande organisationer diskuteras i förhållande till dagens metoder för organisatorisk styrning och ledning.

Boken riktar sig till studenter inom pedagogik och personal- och arbetslivsstudier, och kan användas effektivt för praktiskt utvecklingsarbete inom organisationer.

Erfarenhetsbaserat lärande framställs ofta som en cyklisk process: man upplever något, reflekterar över det, formulerar koncept och generaliseringar, och tillämpar dessa koncept i nya situationer. Varje ny testcykel inleder en ny lärprocess. Lärandet sker således genom ständigt fortgående återkopplingscykler.

Från lärandets cirkulation till inlärningsorganisationer ger en sammanfattning av teorier och forskning kring erfarenhetsbaserat lärande på individuell, grupp- och organisationsnivå. Genom att utgå från verk av tungviktare som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin, beskriver boken hur forskning och teoribildning kring individuellt och kollektivt lärande inom organisationer har utvecklats. Den historiska tillbakablicken leder till de senaste upptäckterna om lärande organisationer och organisatoriskt lärande. Boken tar även upp den kritik som har riktats mot begreppet "lärande organisation". I denna kraftigt uppdaterade upplaga har ny teoribildning inkluderats. Pedagogiska grundprinciper för lärande organisationer diskuteras i förhållande till dagens metoder för organisatorisk styrning och ledning.

Boken riktar sig till studenter inom pedagogik och personal- och arbetslivsstudier, och kan användas effektivt för praktiskt utvecklingsarbete inom organisationer.

Upplaga: 5e upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789144140346
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 168 st
5 upplagor
Upplaga 4 (2014)
från 159 kr
Upplaga 3 (2009)
från 95 kr
Upplaga 2 (2004)
från 129 kr
Upplaga 1 (2000)
från 100 kr
Visa alla upplagor

Erfarenhetsbaserat lärande framställs ofta som en cyklisk process: man upplever något, reflekterar över det, formulerar koncept och generaliseringar, och tillämpar dessa koncept i nya situationer. Varje ny testcykel inleder en ny lärprocess. Lärandet sker således genom ständigt fortgående återkopplingscykler.

Från lärandets cirkulation till inlärningsorganisationer ger en sammanfattning av teorier och forskning kring erfarenhetsbaserat lärande på individuell, grupp- och organisationsnivå. Genom att utgå från verk av tungviktare som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin, beskriver boken hur forskning och teoribildning kring individuellt och kollektivt lärande inom organisationer har utvecklats. Den historiska tillbakablicken leder till de senaste upptäckterna om lärande organisationer och organisatoriskt lärande. Boken tar även upp den kritik som har riktats mot begreppet "lärande organisation". I denna kraftigt uppdaterade upplaga har ny teoribildning inkluderats. Pedagogiska grundprinciper för lärande organisationer diskuteras i förhållande till dagens metoder för organisatorisk styrning och ledning.

Boken riktar sig till studenter inom pedagogik och personal- och arbetslivsstudier, och kan användas effektivt för praktiskt utvecklingsarbete inom organisationer.

Erfarenhetsbaserat lärande framställs ofta som en cyklisk process: man upplever något, reflekterar över det, formulerar koncept och generaliseringar, och tillämpar dessa koncept i nya situationer. Varje ny testcykel inleder en ny lärprocess. Lärandet sker således genom ständigt fortgående återkopplingscykler.

Från lärandets cirkulation till inlärningsorganisationer ger en sammanfattning av teorier och forskning kring erfarenhetsbaserat lärande på individuell, grupp- och organisationsnivå. Genom att utgå från verk av tungviktare som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin, beskriver boken hur forskning och teoribildning kring individuellt och kollektivt lärande inom organisationer har utvecklats. Den historiska tillbakablicken leder till de senaste upptäckterna om lärande organisationer och organisatoriskt lärande. Boken tar även upp den kritik som har riktats mot begreppet "lärande organisation". I denna kraftigt uppdaterade upplaga har ny teoribildning inkluderats. Pedagogiska grundprinciper för lärande organisationer diskuteras i förhållande till dagens metoder för organisatorisk styrning och ledning.

Boken riktar sig till studenter inom pedagogik och personal- och arbetslivsstudier, och kan användas effektivt för praktiskt utvecklingsarbete inom organisationer.

Ny bok
304 kr320 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
304 kr320 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)